گروه دف نوازی «دوچار» در پنجمین جشنواره دف نوازی سنندج درخشید.
کد خبر: ۱۰۹۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷ 11 October 2015
تابناک فارس به نقل از مهر:کارشناس موسیقی ارشاد فارس از درخشش گروه «دوچار» در پنجمین جشنواره دف نوازی سنندج  خبر داد.

محمدرضا گلپرداز با بیان اینکه این جشنواره در حالی پایان یافت که برای اولین بار در طی ده سال اخیر شاهد حضور پر قدرت یکی از گروههای دف نوازی شیراز بود، ابراز کرد: گروه دف نوازی "دوچار" به عنوان تنها گروه انتخابی از استان فارس از میان 244 گروه شرکت کننده از سراسر کشور یکی از شانزده گروه راه یافته به مرحله نهایی این جشنواره بود.

وی با بیان اینکه جشنواره یادشده در سه روز سطح بسیار مطلوب و پیشرفته ایی داشت که با داوری اساتید و پیشکسوتان موسیقی از جمله اردشیر کامکار، ارسلان کامکار، دکتر نادر مشایخی، مهدی احمدی، سید عطاالله سلامیه و سید عطا یاسینی همراه شد، افزود: به عقیده داوران، همه گروهها شایسته مقام نخست بودند به نحوی که تقدیر خود را از شنیدن کارهای درجه یک اعلام کردند.

گلپرداز با بیان اینکه گروه «دوچار» به سرپرستی علیرضا نصیری فرد در این جشنواره درخشش داشت، گفت: این گروه که تنها چند ماهی است کار خود را باز از سر گرفته اند با قدرت تمام در این جشنواره حضور پیدا کرده و از همان روز نخست با چهره ای متفاوت در بین نمایندگان سایر استانها ظاهر شدند و مورد توجه سایرین قرار گرفت.

این کارشناس موسیقی، ادامه داد: گروه «دوچار» در این برنامه دو قطعه اجرا کرده که قطعه نخست با نام «شهران» به شیوه زیبایی مقام های دف را معرفی و از نوع ریتمی که از دو تا ده ضربی را شامل می شد و در قطعه دوم به نام «حیران» ترکیبی پلی ریتم بیست و دوازده ضربی را با تنظیمات چند صدایی ارائه دادند.

گلپرداز، افزود: استایل، قدرت نوازندگان، هماهنگی و تنظیمات قطعات از مواردی بودند که بارها مورد توجه و تقدیر داوران و سایر گروهها قرار گرفتند که موجب پیشنهاد همکاری مشترک از سمت گروههای مختلف از استانهای گوناگون به این هنرمندان گشته است.

به گفته وی، دف نوازان شیراز خوشبختانه در شرایط مطلوبی قرار دارند و علاوه بر آن اخلاق هنری، نوع پوشش لباس گروهی بر روی صحنه و توجه به آداب صحنه، اهمیت به پل های ریتمی، نوانس و حرکات، "دوچار" را هر چه بیشتر بعنوان یک گروه حرفه ای از شیراز معرفی کرده است.

گلپردازهمچنین این سفر را تجربه ای همراه با تثبیت بر خط فکری گروه دانست و از ارائه کارهای بیشتر و متنوع تر این گروه در آینده خبر داد.

الهام موسایی (نویسنده کتاب دفینه)، ویدا میرزاخانی، نیما ثابت، علیرضا احمدی و علیرضا نصیری فرد به عنوان سرپرست گروه دوچار هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار