مدیر تعاون روستایی خوزستان گفت: همه امکانات نرم افزاری و سخت افزاری تعاون روستایی استان برای مشارکت در عملیات خرید تضمینی گندم بسیج شده‌اند.
کد خبر: ۱۰۹۸۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶ 29 March 2023

جمیل زرگانی روز چهارشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگارایرنا در اهوازافزود: ۶۵ مرکز خرید گندم با ظرفیت ۲۴۰ هزار تُن ذخیره‌سازی در فضای مسقف و یک میلیون و ۲۰۰هزار تُن در فضای باز آماده‌سازی و مراحل استانداردسازی باسکول‌ها، رطوبت سنج‌ها و آُفت‌گیری گندم انجام شده است.

وی ادامه داد: کار ضدعفونی مراکز خرید به دلیل اثرگذاری بیشتر، یک هفته قبل از شروع عملیات برداشت گندم که از ۲۰ فروردین ماه خواهد بود، انجام خواهد شد.

مدیر تعاون روستایی خوزستان بیان کرد: به دلیل احتمال بالای بارندگی در روزهای نخستین کار خرید تضمینی گندم، ابتدا برای ذخیره سازی و نگهداری گندم از انبارهای مسقف استفاده خواهد شد و پس از تکمیل ظرفیت، نگهداری گندم در فضای باز با رعایت اصول فنی انجام خواهد شد.

به گفته زرگانی سال گذشته از مجموع یک میلیون و ۳۶۰هزار تُن خرید تضمینی گندم در خوزستان، حدود ۷۸۰هزار تُن آن توسط مراکز خرید تعاون روستایی استان خریداری شد.

بکارگیری یک هزار نفر برای خرید گندم در مراکز تعاون روستایی خوزستان

مدیر تعاون روستایی خوزستان گفت: برای خرید تضمینی گندم در مراکز خدمات تعاون روستایی یک هزار نفر فعالیت خواهند کرد تا بتوانند در یک فرآیند ۲۰ روزه که اوج تراکم خرید گندم در خوزستان است، کار را طبق برنامه پیش ببرند.

وی افزود: مجموعه تعاون روستایی به عنوان مباشر اداره کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان وابسته به شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران در خرید تضمینی و ذخیره سازی گندم مشارکت خواهد کرد.

زرگانی بیان کرد: تعاون روستایی برای خرید و نگهداری هر کیلوگرم گندم، مبلغ ۸۳۰ ریال از اداره کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان به عنوان کارمزد دریافت می‌کند تا صرف بهبود زیرساخت‌های مراکز خدمات تعاون روستایی استان شود.

در سال زراعی جاری ۴۲۱ هزار هکتار گندم آبی و ۱۷۲ هزار هکتار گندم دیم در خوزستان زیرکشت قرار گرفت که با توجه به بارش‌های مناسب و بهبود دیمزارها پیش‌بینی می‌شود امسال با ۱۰ درصد افزایش نسبت به سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، یک میلیون و ۴۹۶ هزار تُن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خوزستانی خریداری شود.

سال زراعی گذشته حدود یک میلیون و ۳۶۰ هزار تُن گندم در خوزستان به صورت تضمینی خریداری شد که از این حیث در جایگاه نخست کشوری قرار گرفت.

برداشت گندم در خوزستان از ۲۰ فروردین ماه شروع و در یک دوره فشرده ۴۰ روزه به پایان می‌رسد؛ برداشت گندم ابتدا در مناطق جنوبی استان همچون هندیجان، ماهشهر، شادگان و خرمشهر شروع و سپس به تدریج به مناطق مرکزی و غربی خوزستان کشیده خواهد شد و درنهایت کار برداشت گندم در مناطق سردسیر ایذه، باغملک و دزپارت در نیمه نخست خرداد شروع می‌شود.

استان خوزستان در سه سال متوالی در زمینه خرید تضمینی گندم مقام نخست کشوری را کسب کرده است و پیش بینی شده امسال نیز این جایگاه را حفظ کند.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات کشاورزی، باغی، دامی، شیلات و عسل معادل ۱۴ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور در جایگاه نخست قرار دارد.

خشکسالی و تنش آبی شدید در ۲ سال اخیر، میزان تولیدات بخش کشاورزی خوزستان را حدود ۲۵ درصد کاهش داده است ولی امید است امسال با توجه به بارندگی‌های به موقع و مناسب، تولیدات بخش کشاورزی استان به شرایط قبل از دوره خشکسالی برسد.

استان خوزستان یک میلیون و۲۵۰هزار هکتار اراضی زیرکشت دارد که درصورت ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی و تامین پایدار آب، امکان توسعه اراضی زیرکشت تا ۲.۲ میلیون هکتار وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار