شهردار زرقان نیز در ادامه اظهار داشت: بر تخصیص عوارض پتروشیمی به شهرستان زرقان تاکید شده که البته ما به برخی مسئولان شهر هشدار داده بودیم که عوارض پتروشیمی کلاه گشادی است که بر سر زرقان خواهد رفت.
کد خبر: ۱۰۹۷۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶ 25 March 2023

تابناک فارس به نقل از ایلنا: امام جمعه زرقان با اشاره به اینکه اگر قرار است اینگونه عوارض آلایندگی بین ۴ شهرستان توزیع شود و بیش از ۸۰ درصد آن به شهرستان شیراز برسد اصلا به زرقان ندهند بهتر است ، گفت: این ظلم بزرگی است چرا که در زرقان ۱۷ برابر دیگر شهرهای فارس به دلیل همین آلایندگی ها سرطان ریه داریم.

حجت الاسلام ربانی شیرازی با بیان به اینکه قرار است عوارض آلایندگی را تا شهرستان های شعاع ۳۰ کیلومتری پالایشگاه بدهند، تصریح کرد با این وجود شهرهای بیضا، مرودشت و شیراز از سهم عوارض آلایندگی بهره می برند و بیش از ۸۰ درصد به شهرستان شیراز می رسد.

وی با اشاره به وضعیت جغرافیایی منطقه پالایشگاه گفت: حداقل ۴ کوه بسیار بلند فیمابین شیراز و پالایشگاه قرار دارد که اجازه نمی دهد آلودگی به شیراز برسد ولی شهر زرقان در کنار این صنعت قرار دارد.

امام جمعه زرقان گفت: علاوه بر این پالایشگاه و صنایع آلاینده، روزانه از منابع آب های زیرزمینی زرقان استفاده می کنند که از سویی دیگر، شاهد شوری آب برخی مناطق زرقان در سال های گذشته بوده ایم. نماینده ولی فقیه در شهر زرقان ضمن دعوت به ایجاد آرامش و عدم تنش در شهرستان زرقان، گفت: ان شاءالله مشکلی پیش نخواهد آمد و با تلاش اعضای شورا و فرماندار موضوع حل خواهد شد.

 

استقرار 24 درصد از صنایع فارس در زرقان

رئیس شورای شهر زرقان نیز گفت: 24 درصد از صنایع فارس در شهرستان زرقان قرار گرفته و برخی از آنها به دلیل شدت آلایندگی باید به شهر عوارض پرداخت کنند.

قاسم جمالی تاکید کرد که صنعت موظف است در قبال آلایندگی هایی که به شهر تحمیل می شود عوارض ناشی از این آلایندگی را به شهرداری و دهیاری ها پرداخت کند و این دستگاه ها نیز به ازای درصد عوارض آلایندگی که توزیع می شود باید نسبت به حفظ و توسعه فضای سبز اقدام کنند.

او اضافه کرد: شهرداری زرقان از همین رهگذر بیش از 300 هکتار فضای سبز دارد و 220 هکتار از این فضا صرفا متعلق به پالایشگاه است.

عوارض ناشی از آلایندگی پالایشگاه

شهردار زرقان نیز در ادامه اظهار داشت: بر تخصیص عوارض پتروشیمی به شهرستان زرقان تاکید شده که البته ما به برخی مسئولان شهر هشدار داده بودیم که عوارض پتروشیمی کلاه گشادی است که بر سر زرقان خواهد رفت.

محمود صانعی با بیان اینکه نصاب جمعیتی شهرهای پیرامونی با شهرستان زرقان، تفاوت فاحش دارد افزود: کلانشهر شیراز، یک میلیون و 800 هزار نفر، مرودشت 300 هزار نفر، بیضا با روستاهای اطراف خود حدود 70 هزار نفر و شهرستان زرقان 57 هزار نفر جمعیت دارد.

شهردار زرقان با تاکید بر اینکه این عوارض بر اساس نصاب جمعیتی توزیع می شود، یادآور شد که جمعیت یک میلیون و 800 هزار نفری شیراز، عوارض ناشی از آلایندگی پالایشگاه را می بلعد و برای شهرستان زرقان که همه آلایندگی ها و مشکلات صنعت را تحمل می کند چیزی باقی نمی گذارد.

او اذعان داشت: مرودشت، جمعیت بیشتری نسبت به زرقان دارد و بالغ بر 80 درصد از عوارض پتروشیمی به این شهرستان تعلق خواهد گرفت و یک عدد 8 یا 9 درصدی به زرقان می رسد.

شهردار زرقان تاکید کرد که ما 90 درصد عوارض پالایشگاه را می دهیم و به ازای آن 9 درصد از پتروشیمی می گیریم و در واقع اینجا یک بازی برد - باخت به نفع کلانشهر شیراز و به زیان شهرهای کوچک به راه افتاده است.

او گفت: عوارض آلایندگی سال گذشته پالایشگاه، 85 میلیارد تومان بوده که 50 میلیارد تومان در سه قسط به شهرداری زرقان و 35 میلیارد تومان نیز به دو شهرداری و دهیاری های دیگر پرداخت شده است.

 

صانعی اضافه کرد: سئوال ما از شهردار شیراز این است که در بودجه 23 هزار میلیارد تومانی 1402 شهرداری شیراز، عدد 85 میلیارد تومان هیچ کمکی به این شهرداری نمی کند اما در عوض، شهرداری زرقان را به ورشکستگی می رساند!

شهردار زرقان با بیان اینکه عمده درآمدهای این شهرستان از عوارض ناشی از آلایندگی و عمده هزینه کردها نیز ناشی از حضور صنعت است، گفت: ما مجبور به حفظ سرانه فضای سبز هستیم و همین مسئله هزینه 30 تا 40 میلیارد تومانی در سال به شهرداری تحمیل می کند.

او به این نکته نیز اشاره کرد که وقتی درآمد از بودجه حذف می شود برای ادامه حیات باید یا پروژه های عمرانی تعطیل شود و توسعه فضای سبز به حداقل برسد و یا شهرداری، دست به تعدیل نیرو بزند. صانعی از نمایندگان شیراز و زرقان در مجلس خواست که عادلانه فکر کنند و با بررسی معایب و تبعات اشتباه این تصمیم، اصلاحیه و بازنگری این مسئله را در دستور کار قرار دهند.

او گفت که اطلس آلایندگی شهرستان زرقان در طول سال های گذشته تهیه شده و میزان آلایندگی ها مشخص است و مراجع ذیصلاح نیز آن را تایید کرده اند.

صانعی تاکید کرد که به هیچ عنوان آلایندگی به سمت شیراز، بیضا و مرودشت نمی رود و چهار کوه بمو، باجگاه، چشمه بیدی و الله اکبر، پالایشگاه را از ورودی دروازه قرآن جدا می کنند و اجازه نمی دهند حتی کمترین مقدار از این آلایندگی ها وارد کلانشهر شیراز شود.

درد و رنج ناشی از مواد سمی پالایشگاه و سایر صنایع آلاینده

شهردار زرقان توضیح داد که انصاف نیست مردم شهرستان زرقان، درد و رنج ناشی از مواد سمی پالایشگاه و سایر صنایع آلاینده را تحمل کنند و زیر بار مشکلات حاد تنفسی و انواع سرطان بروند و بر همین اصل، نمایندگان باید در این مسئله تجدید نظر اساسی کنند.

صانعی گفت که پیشنهاد ما این است سازمان مدیریت و برنامه ریزی، صرف نظر از مسئله جمعیت، قریب 90 درصد عوارض آلایندگی را به شهرستانی که صنعت آلاینده در آن مستقر است پرداخت کند.

او با اشاره به اینکه هر چند داشتن فضای سبز خوب است اما برای حفظ و نگهداشت فضای سبزی که صنعت به شهرستان زرقان تحمیل کرده باید هزینه شود، یادآور شد: چنانچه تاکنون نیز80 درصد از عوارض آلایندگی که نصیب شهرستان زرقان شده در این حوزه هزینه شده است.

فرماندار زرقان نیز در همین رابطه با اشاره به دستور العمل سازمان برنامه و بودجه در خصوص پرداخت عوارض ناشی از آلایندگی، تاکید کرد که بر اساس پیگیری هایی که نمایندگان مجلس داشته اند قرار است یک بازنگری در این مسئله انجام شود.

احسان خازن گفت: زرقان، نزدیک ترین شهرستان به صنایع آلاینده است و محیط زیست باید میزان اثرگذاری مستقیم این صنایع را بر سلامت مردم بررسی کند و بر همین اساس، شهرستان هایی عوارض بیشتری از آلایندگی ها دریافت کنند که استقرار صنایع آلاینده در آنجا بیشتر است.

 

شهرستان محل استقرار واحد آلاینده باید بیشترین عوارض آلایندگی را بگیرد

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس نیز با بیان اینکه مردم زرقان نباید نگران این مسئله باشند در صفحه رسمی خود در فضای مجازی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: «بر اساس ماده 123 قانون برنامه پنجم و یکی از بندهای ماده 6 قانون برنامه ششم توسعه که تکرار ماده 123 قانون برنامه پنجم توسعه است، عوارض آلایندگی به نسبت تاثیرگذاری بین مناطق متاثر از آلایندگی در کمیته ای مرکب از نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، اقتصاد و دارایی، محیط زیست و فرمانداران شهرستانهای ذیربط توزیع می شود. متولی تهیه دستورالعمل نحوه توزیع، سازمان برنامه و بودجه است.»

او اضافه کرده است: «تا به حال بدون توجه به این دستورالعمل، عوارض آلایندگی صرفا به شهرستانهای محل استقرار واحد تولیدی آلاینده اختصاص داده شده است. بدون اینکه قانون مربوط به آلایندگی در اصلاح قانون ارزش افزوده درمجلس دهم و یا یازدهم تغییر کند، ظاهرا نادرست نوشته شدن دستورالعمل و یا تعبیر نادرست از دستورالعمل، باعث شده تا سهم شهرستانهای محل استقرار واحدهای آلاینده نادیده گرفته شود.»

قادری در عین حال خاطرنشان کرد: «منطقی است که بدون توجه به جمعیت شهرستانها مشخص شود که تاثیرگذاری آلایندگی بر هر شهرستان چند درصد است. طبیعی است شهرستانی که محل استقرار واحد آلاینده است و بیشتر از سایر شهرستانها متاثر از آلودگی است بدون توجه به جمعیتش باید بیشترین عوارض آلایندگی را به خود اختصاص دهد و شهرستانی که از محل انتشار آلودگی دورتر است و کمتر متاثر از آلایندگی است، بدون توجه به جمعیتش باید سهم کمتری از عوارض آلایندگی را به خود اختصاص دهد.

قادری تصریح کرد: مردم شهرستان زرقان اطمینان داشته باشند که اگر ایراد در دستورالعمل ابلاغی سازمان برنامه و بودجه باشد برای اصلاح آن اقدام می کنیم و اگر مشکل در تفسیر نادرست از دستورالعمل باشد حتما برای عمل به تفسیر درست از دستورالعمل تلاش خواهیم کرد. اگر برخی از شهرستانها از عوارض آلایندگی پالایشگاه زرقان سهم ببرند، شهرستان زرقان هم از عوارض آلایندگی واحدهای آلاینده در سایر شهرستانها سهم خواهد برد و از این نظر جای نگرانی وجود ندارد.

با کاهش عایدی آلایندگی زرقان مخالفیم

نماینده شیراز و زرقان در مجلس نیز گفت: شدیدا با کاهش عایدی آلایندگی زرقان مخالفیم و دولت باید این شیوه نامه را اصلاح کند.

ابراهیم عزیزی با بیان اینکه بهره مندی کامل از عایدی آلایندگی ها حق مسلم شهرستان زرقان است، افزود: انتظار می رود دولت از تصمیمات عجولانه و اشتباه پرهیز کند و در چنین تصمیماتی طوری عمل کند که منتهی به عدالت شود.

عزیزی تاکید کرد: ما شدیداً با این شیوه نامه مخالفیم و خواستار اصلاح فوری آن و احقاق حق مردم زرقان هستیم . نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس تصریح کرد: مردم زرقان در معرض آلایندگی های فراوانی هستند و اگر حق آلایندگی نیز از آنان سلب شود انصافا در حق آنها ظلم شده است.

عزیزی بیان کرد: البته قطعا دولت نیز چنین نظری ندارد و گاهی در نوشتن شیوه نامه ها دقت لازم صورت نمی گیرد و منجر به چنین وضعیتی می شود. که انتظار است مجریان امر دقت نظر بیشتری در این خصوص اعمال کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار