کد خبر: ۱۰۹۷۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۹ 24 March 2023


تابناک/گیلان مجاورت نواحی شمالی گیلان با بخشی از دامنه جنوبی دریای خزر بر زیبایی این استان پربرکت افزوده؛ به ویژه اینکه بهره مندی از این نعمت الهی برای گردشگری دریایی یکی از فرصت های جذاب میزبانی از مسافران نوروزی در این خطه از میهن عزیزمان به شمار می رود.

مسافرت، یکی از پر انتخاب ترین گزینه ها در تعطیلات نوروزی است و شاید بتوان گفت یکی از دلچسب ترین خاطرات از نوروز دل به جاده زدن و استفاده از زیبایی‌هایی است که خدای مهربان به شهرها و روستاهای میهن عزیزمان داده و در فصل رویش دوباره طبیعت، این زیبایی ها صد چندان جلوه گر می شود.

در این میان استان گیلان از مواهب الهی و زیبایی های دل انگیزی برخوردار است؛ طبیعت بکر شهر کوهپایه ای لاهیجان و تپه های ماهورهایش که سال ها و قرن هاست با هنر دست مردمان نجیب این خطه عجین شده، مزارع چشم نواز چای، تله‌کابین، آبشار ۱۵۰ متری لاتون که بلندترین آبشار چهار فصل ایران بوده و در شمال غربی و در لوندویل شهرستان مرزی بندر آستارا قرار دارد، تالاب بین المللی انزلی که در چندین شهرستان استان دامن مهربان خود را گشوده و زیبایی‌هایش را همچون مادری مهربان در دسترس فرزندان میهن قرار داده و فرصت های زیادی از جمله قایق سواری، ماهیگیری، پرنده نگری را برای گردشگران فراهم آورده است تا در کنار همه این زیبایی ها و فرصت ها، سفری به یادماندنی برای گردشگران به ثبت برساند.

سهم استان از حاشیه جنوبی دریای خزر ۲۷۰ کیلومتر است و قایق سواری و دقایقی چند، ایستادن بر روی عرشه شناور های تفریحی می تواند از خاطرات شیرین سفر به گیلان در ایام‌ نوروز باشد.

انجام برنامه ریزی های لازم برای گردش دریایی ایمن

علی خدمتگزار، معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرگزاری تابناک گیلان با بیان اینکه طرح نوروزی دریایی از ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۱ آغاز شده و تا پایان ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: همه قایق داران در حوضچه و تالاب انزلی که خدمات گردشگری و تفریحی ارائه می‌دهند ملزم به رعایت قوانین و حفظ سلامت مسافران هستند.

 

وی تصریح کرد: در راستای دستورالعمل ابلاغی ستاد تسهیل سفرهای دریایی و اقدامات اداره کل بنادر و دریانوردی استان با مشارکت همه دستگاه های مسئول، ممیزی فنی و ایمنی مراکز ارائه دهنده خدمات گردشگری دریایی، تعیین مسیر های آبی مجاز گردشگری و نصب تابلوهای هشداردهنده در آبراه های استان انجام شده تا مسافران و گردشگران با آرامش خاطر بیشتری بتوانند از خدمات این حوزه استفاده کنند.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان افزود: برگزاری دوره های آموزشی و تهیه تجهیزات ایمنی برای همیاران ناجی استان، تهیه و توزیع بروشورهای "راهنمای گردش دریایی ایمن"، تهیه و نصب بنر های اطلاع رسانی پل ارتباطی شماره امداد دریایی ۱۵۵۰ و توصیه های ایمنی مقتضی در سطح استان با جدیت انجام شد تا با ایمنی هرچه بیشتر به استقبال نوروز ۱۴۰۲ برویم.

خدمتگزار از آمادگی کامل و ۲۴ ساعته مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی جهت دریافت پیام های اضطرار دریایی از طریق شماره تلفن ۱۵۵۰ با قابلیت برقراری تماس از طریق تلفن ثابت و همه اپراتورهای تلفن همراه خبر داد و گفت: امیدواریم که نوروز ۱۴۰۲ بدون وقوع هیچگونه سانحه دریایی برای هموطنان بوده و خاطرات خوشی را برای گردشگران دریایی از سفر به سواحل استان گیلان به همراه داشته باشد.

پل غازیان؛ اولین پل متحرک کشور

حسینیان، فرمانده یکی از کشتی های تفریحی در انزلی در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری تابناک گیلان اظهار کرد: سیر در حوضچه آرامش و تالاب انزلی، عبور از کنار سیلوهای اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان و امکان دیدن فرایند تخلیه و بارگیری کشتی ها برای گردشگران وجود داشته و موجب می شود تا تصاویری خاص و کمیابی را در ذهن آدمی نقش ببندد.

وی با بیان اینکه راهنمای گردشگری که داخل کشتی مستقر است در خصوص اقلیم انزلی و منطقه توضیحاتی ارائه می دهد گفت: در مسیر نیز گردشگران پل غازیان، اولین پل متحرک کشور را می توانند مشاهده کنند و پس از طی مسیر در حاشیه دریا مجددا به ایستگاه کناره باز می‌گردند.

 

به گزارش خبرنگارتابناک گیلان، پل غازیان روی رودخانه انزلی، بین غازیان و میان پشته و در مسیر ارتباطی تهران - رشت قرار دارد و در سال ۱۳۱۷ به بهره برداری رسیده و در زمان خود از معدود پل‌های پیشرفته جهان در نوع خود بوده و بر همین اساس، جزو پل‌های تاریخی ایران به ثبت رسیده‌ و پیش از آن رفت و آمد از انزلی به غازیان با قایق صورت می‌گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار