شهرستان مرزی و گرمسیر قصرشیرین در غرب کرمانشاه با قدمتی ۶ هزار ساله و کهن از شهرستان های مرزی و دروازه ورود به عراق و تمدن بابل همواره کانون توجه و مقصد مسافران و گردشگران نوروزی و کاروان‌های راهیان نور هدف گردشگران داخلی و خارجی است.
کد خبر: ۱۰۹۷۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ 24 March 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، این شهرستان مرزی و گرمسیری در ایام نوروز با طبیعت زیبا و بکر و سرسبز، گردشگری جنگ، رودخانه خروشان الوند و نخل های سرافراز نمایشی از سربلندی و اقتدار کشور ایران اسلامی است.

شهرستان قصرشیرین از شهرستان های مرزی کشورمان با ۲مرز رسمی پرویزخان و خسروی برای انجام مبادلات تجاری و همچنین ورود و خروج مسافر و گردشگر به ۲ حوزه اقلیم کردستان عراق و بخش عربی کشور عراق است.

اماکن طبیعی و چشم اندازهای زیبا و دلنواز، رودخانه خروشان الوند و جاذبه های گردشگری شامل عمارت خسرو، چهارقاپو، کانال ساسانی، کاروانسرای شاه عباسی، بان قلعه و نهرشاه گدار، حکایت های مفصلی از تاریخ و فرهنگ ایران زمین را در دل خود دارد که هر فردی را به خود جذب می کند.

دلیل نامگذاری قصرشیرین

دلیل نام گذاری قصرشیرین احداث کاخی برای شیرین همسر مسیحی خسرو پرویز در این محل بوده ‌و همچنین در گذشته این شهرستان را دستجرد یا دستگرد می نامیدند و یونانیان نیز آن را آرت میتا گفته اند که آرت در زبان لاتین به معنی معماری است.

کاخ خسرو

کاخ خسرو یا در اصطلاح محلی (حوش کوری) به گفته مورخان یکی از عجایب جهان در حاشیه شمالی شهر کنونی قصرشیرین و در نزدیکی آتشکده چهارقابی ویرانه های قصر خسرو پرویز هنوز دیده می شود که امروزه به صورت تلی از خاک در آمده، این بنا بر روی سکوئی بلند به ارتفاع هشت متر ایجاد شده است.

مورخان و جغرافی نویسان ایرانی و عرب هر کدام مطالبی نوشته اند و بیشتر آنان معتقدند این کاخ توسط خسرو پرویز در میان باغ وسیعی ساخته شده بود که حیوانات وحشی با کمال آزادی در این مکان زیست می کردند و آب فراوانی از رودخانه الوند در جدولی مرتفع به این باغ وارد می شد و مورخان جهان این کاخ را جز عجایب جهان می دانند که در سال ۶۲۸ میلادی توسط هراکلیوس ویران شد.

چهار قاپو

عمارت چهارقاپو یا چهارقاپی به معنی چهار در و آتشکده های زمان ساسانی در شهر مرزی قصرشیرین قرار دارد که این آتشکده از نوع آتشکده هایی است که دارای دالان طواف بوده ولی متاسفانه در اثر مرور زمان بویژه در دوران هشت سال جنگ تحمیلی رواق آن فرو ریخت ولی با این وجود در برخی از قسمت ها آثاری از آن هنوز دیده می شود.

اگرچه بیشتر باستان شناسان این بنا را آتشکده ای از زمان خسرو پرویز پادشاه ساسانی می دانند ولی برخی نیز آن را کاخی از همان دوران و متعلق به پادشاهان ساسانی دانسته اند.

نهر شاهگدار

اثری از دوره ساسانیان در قصرشیرین در جبهه شمالی بنای معروف به عمارت خسرو به موازات جاده کمربندی قصرشیرین – خسروی وجود دارد که بقایای سامانه های آبرسانی دوره ساسانی به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر قابل رویت بوده و در میان اهالی محل به نهر شاهگدار معروف است.

این کانال از طریق بندی که در شمال شرقی روستای سیدایاز از توابع بخش مرکزی شهرستان قصرشیرین قرار دارد که از قدیم تاکنون، آب رودخانه حلوان یا الوند را به حاشیه شمالی شهر قصرشیرین انتقال می دهد.

کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی دارای معماری به سبک هنر ایرانی و اسلامی از آثار تاریخی دوره صفویه و گنجینه مردم شناسی قصرشیرین در غرب کرمانشاه، در ایام سال میزبان مسافران و مهمانان زیادی است که از سراسر کشورمان برای خرید به این نقطه می آیند.

این بنا در مرکز شهر مرزی قصرشیرین به مساحت سه هزار و ۶۰۰ متر مربع با طول ۶۰ متر و ارتفاع پنج متر از داخل، در گذشته پذیرای زائران عتبات عالیات بوده و طوری طراحی شده که در زمستان ها گرم و در تابستان ها خنک است.

این کاروانسرا در جریان جنگ تحمیلی و حمله رژیم بعث عراق و اشغال قصرشیرین، قسمت اعظمی از این بنا تخریب شدکه پس از مرمت و بازسازی به همت دولتمردان به یک بازارچه تبدیل شده و کالاهای متعددی در این بازارچه با قیمت مناسب فروخته می شود که این امر موجب رونق اقتصادی و گردشگری شهر تاریخی قصرشیرین شده است.

رودخانه الوند

رودخانه الوند که در گذشته به نام الوان و یا حلوان معروف بود و امروز در زبان محلی به آن «اَلون» می گویند از میانه شهر قصرشیرین جاری می شود و سرچشمه اصلی این رودخانه، سراب «اسکندر» در غرب قلل زاگرس حد فاصل ۳۲ کیلومتری در شرق دشت ذهاب و در شمال دهستان ریجاب است که در مسیر خود در شهرستان قصرشیرین پس از سیرآب کردن زمین های زراعی و کشاورزی و درختان نخل و نیزارهای اطراف، با گذر از مرکز شهر جلوه خاصی به آن داده و در ادامه مسیبر خود وارد عراق می شود.

مناطق عملیاتی قصرشیرین

مناطق عملیاتی و یادمان شهید بهشتی و جبهه های هشت سال دفاع مقدس باعث رونق گردشگری جنگ قصرشیرین در قصرشیرین شده و همین باعث شده تا شمار زیادی از کاروان های راهیان نور برای قرار گرفتن در محضر شهدا و آشنایی با جبهه های خون و شهادت راعی قصرشیرین و مناطق عملیاتی این منطقه شوند.

معراج شهدا، نمایشگاه جلوه های ایثار و یادمان شهید بهشتی، رزمگاه شهدا، مسجد مهدیه، نقطه صفر مرزی خسروی، روادگاه امام حسن مجتبی (ع)، بوستان بسیج و بیمارستان مخروبه قصرشیرین از آثار باقیمانده هشت سال دفاع مقدس است که محور بازدید کاروان های راهیان نور بخصوص در ایام نوروز است.

مرزهای قصرشیرین با کارکردی تجاری و مسافری

مرزهای رسمی و فعال خسروی و پرویزخان در شهرستان مرزی قصرشیرین با کارکرد بالای اقتصادی و هچنین مسافری باعث شده اند تا این مرزها به عنوان شاهراه و دروازه اقتصادی ایران به عراق نقش مهمی در شکوفایی اقتصاد کشورمان ایفا کنند.

سالیانه حدود چهار میلارد دلار تجارت خارجی از شهرستان قصرشیرین نقش حیاتی این منطقه را در رونق اقتصادی کشور نشان می دهد که این مرزها همچنین کانون توجه مسافران و گردشگران و زائران عتبات عالیات است به گونه ای که همه روزه شاهد حضور شماری از گردشگران برای سفر به اقلیم کردستان عراق و بالعکس از مرز پرویزخان و تردد زائران عتبات عالیات از مرز رسمی خسروی هستیم.

سوغاتی ها و صنایع دستی قصرشیرین

از صنایع دستی و خوراکی های این شهرستان مرزی جارو قصری که با برگ های نخل خرما درست می شود، چیخ که با نی (در اطلاح محلی قامیش) ساخته می شود، دوشاو خرما (شیره خرما)، خرما زیری، لیمو شیرین و مرکبات است.

از غذاهای معروف این منطقه نیز می توان قاپلی (لوبیا پلو محلی)، بامیه گوشت، تولیه (بورانی پنیرک)، کپه (نوعی کوکوی برنج و گوشت چرخ کرده) نام برد.

اماکن اقامتی قصرشیرین

قصرشیرین و مکان های اقامتی بسیار مناسب قصرشیرین دارای هتل ها و اماکن اقامتی بسیار خوب با سرمایه گذاری کلان است به گونه ای که اکنون ۱۰ هتل و سه مهمانپذیر با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۵۰ تخت در این شهرستان مرزی وجود دارد که برای پذیرایی از گردشگران و مسافران نوروزی آماده است.

بازدید ۱۵ هزار نفر از راهیان نور از مناطق عملیاتی قصرشیرین

سرپرست فرمانداری قصرشیرین با اعلام اینکه مناطق عملیاتی این شهرستان آماده بازدید کاروان‌های راهیان نور است، گفت: از ایام پایانی اسفند پارسال تاکنون ۱۵ هزار نفر از مناطق عملیاتی و یادمان شهید بهشتی در این شهرستان دیدن کرده‌اند.

«محمد حیدری» با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان و سال نو به مردم ایران اسلامی و به خصوص مزنشینان قصرشیرین افزود: شهرستان مرزی قصرشیرین به عنوان دروازه کربلا و از مناطق تاریخی و تمدنی در غرب کرمانشاه با ظرفیت های بالای مذهبی، گردشگری، فرهنگی و تاریخی فراوان آماده بازدید مسافران و مهمانان نوروزی است.

وی اظهار کرد: قصرشیرین یکی از شهرستان های تمدنی باستانی و در عین حال مشهور به مدخل آزادگان سرافراز و دورازه کربلای معلا دارای ظرفیت های مذهبی و فرهنگی و گردشگری فراوانی است که هر انسانی با هر سلیقه ای را با گرایش به طبیعت و تمدنی و تاریخی جذب می کند.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین در ادامه گفت: ما هم از این فرصت استفاده می کنیم و از همه مردم ایران و هم استانی ها دعوت می کنیم که در ایام تعطیلات نوروز به قصرشیرین سفر کنند چون همه خدمات و تمهیدات و تدابیر لازم برای پذیرایی شایسته از مهمانان نوروزی و زائران و راهیان نور وجود دارد.

حیدری ادامه داد: مرز رسمی خسروی آماده خروج زائران انفرادی و کاروانی است و این مرز به عنوان نزدیکترین نقطه به کربلای معلا برای عزیمت زائران از این مرز آماده است.

وی گفت: همچنین مرز رسمی پرویزخان نیز برای عزیمت گردشگران به اقلیم کردستان عراق و همچنین ورود گردشگرانی عراقی به ایران باز است که مسافران می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

او افزود: متناسب با فرهنگ بومی قصرشیرین سیاه چادرهایی برای ارائه خدمات فرهنگی سفر برپا شده و در کنار این استفاده از فرهنگ سنتی، شاهد فعال کردن هتل ها و دیگر مراکز اقامتی هستیم که پذیرای مهمانان ما هستند.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: قصرشیرین جزو شهرستان های باستانی با تاریخ و تمدن کهن است و آثاری مثل عمارت خسرو و کانال ساسانی و دیگر آثار مهم باستانی در این منطقه وجود دارد که در سطح بین المللی به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد: مراکز تفریحی و گردشگری قصرشیرین و رودخانه الوند هم از جمله ظرفیت هایی است که گردشگران می توانند از آن بهره گیری کنند.

او ادامه داد: شهرداری، میراث فرهنگی، نیروی انتظامی، جمعیت هلال احمر، نیروی انتظامی و دیگر دستگاه ها با تشکیل اکیپ های متعدد با ماموریت های خاص آماده خدمات رسانی به مردم و مسافران هستند.

حیدری گفت: مسافران با رعایت شعائر اسلامی و احکام دینی ضمن استفاده از ایام نوروز و بهره گیری از طبیعت، ماه رمضان و احکام مترتب بر این ماه را نیز سرلوحه مسافرت های خود قرار می دهند به گونه ای که تعامل بین دستگاه ها و مردم مایه افتخار باشد.

وی افزود: در سال جدید تلاش می کنیم با اقدامات و سیاست گذاری های دولت در ایران اسلامی ما هم در قصرشیرین خدمت گذار خوبی برای مردم باشیم.

قصرشیرین به واسطه داشتن مرزهای رسمی پرویزخان برای فعالیت های منحصر به فرد اقتصادی و مرز خسروی با داشتن بزرگترین پایانه زمینی خاورمیانه برای تردد زوار عتبات عالیات و مسافران خارجی و داشتن امکانات اقامتی و هتل های مناسب بهترین خدمات را به مسافران ارائه می دهد.

وجود اماکن طبیعی و چشم اندازهای زیبا و دلنواز، رودخانه خروشان الوند و بهار زودهنگام، آثار تاریخی عمارت خسرو، چهارقاپو، کانال ساسانی، کاروانسرای شاه عباسی، بان قلعه و نهر شاه گدار و وجود بازارچه سنتی و نیز مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس در قصرشیرین موجب شده تا هر ساله در ایام نوروز شمار زیادی از هموطنان به ویژه اهالی شهرهای همجوار، این منطقه را برای گذراندن تعطیلات نوروزی خود انتخاب کنند.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار