برای داشتن یک تغذیه مناسب در سفر باید به اصولی توجه کنیم.
کد خبر: ۱۰۹۷۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷ 22 March 2023

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: پریسا موسویان دکترای علوم تغذیه و کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار کرد: تعطیلات نوروز فرصت بیشتری را برای سفر و استراحت فراهم می‌کند. سفر، رژیم غذایی افراد را با تغییراتی مواجه خواهد کرد و از طرفی افزایش استفاده مردم از غذا‌های آماده و کنار خیابانی و حتی کنار جاده‌ای خطر بروز مسمویت‌ها را افزایش داده و مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد.

او ادامه داد: داشتن یک تغذیه مناسب و درست در طول سفر از جمله اصولی است که همواره باید به آن توجه کنیم.

موسویان تصریح کرد: در طول سفر مانند سایر مواقع به طور متناسب، متعادل و متنوع از همه گروه‌های غذایی استفاده کنیم.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اضافه کرد: برای جلوگیری از کم آبی و یبوست، مقادیر مناسبی آب بنوشیم. البته بهتر است از آب‌های بسته بندی که سلامت آن مورد اطمینان است، استفاده شود.

او با بیان اینکه به جای مصرف غذا‌های سرخ شده، از غذا‌های آب پز، کبابی و تنوری استفاده کنیم، افزود: از میوه‌ها به عنوان میان وعده مناسب استفاده کنیم و قبل از استفاده آن‌ها را خوب شست و شو دهیم.

موسویان تصریح کرد: به جای استفاده از نوشابه‌های گازدار از نوشیدنی‌های طبیعی پاستوریزه و کم نمک، چون دوغ مصرف کنیم.

او ادامه داد: تا حد امکان غذا را خود آماده کرده و از مصرف مواد غذایی در رستوران و غذاخوری‌های نامطمئن و یا خرید مواد غذایی از دست فروشان خودداری کنیم.

 

غذا‌های خشک همراه با سبزی‌های تازه که خوب شسته شده باشد، غذا‌های مناسبی برای سفر محسوب می‌شود، زیرا غذا‌های آبکی مثل انواع خورشت ها، سریع‌تر فاسد می‌شود.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: در صورت تهیه غذا در طول سفر، اطمینان لازم را از پخته شدن کامل غذا حاصل کرده و به علت کمبود وقت و تعجیل در ساعت حرکت، هرگز غذا‌ها را به صورت نیمه پخته حمل نکنیم.

او اظهار کرد: هرگز از کنسرو‌های ضربه خورده یا غیرطبیعی استفاده نکنیم و قبل از مصرف، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کنسرو را بجوشانیم. پس از باز کردن قوطی کنسرو و مصرف آن، اگر باقیمانده‌ای داشت آن را دور بریزیم.

موسویان بیان کرد: هنگام خرید مواد غذایی به تاریخ استفاده و نحوه نگهداری آن که بر روی برچسب بسته بندی غذا نوشته شده است، دقت کنیم.

او با بیان اینکه لبنیات پاستوریزه مصرف کنیم، اضافه کرد: مصرف محصولات لبنی پاستوریزه نشده خطر ابتلا به بیماری تب مالت را به همراه دارد.

برچسب ها: تغذیه ، سفر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار