«نان برنجی»، «نان خرمایی»، «کاک» و «بژی» از جمله چهار شیرینی خوشمزه کرمانشاه است که با روغن حیوانی تهیه می‌شود و طعم و مزه خاص و بی‌نظیری دارد.
کد خبر: ۱۰۹۷۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ 22 March 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا ؛ مواد اولیه این شیرینی های خوشمزه در استان کرمانشاه موجود است و مهمترین آن که روغن حیوانی معروف کرمانشاهی است به دلیل بوی مطبوع آن، طعم و مزه بسیار خوبی به این نان شیرینی‌ها داده است.

کاک؛ سبک و پر انرژی

شیرینی کاک از لایه‌های بسیار نازک خمیر است که با استفاده از ساچ‌های مخصوص درست می‌شود. کاک، سبک، خوش‌مزه و پرانرژی است.

کاک را از آرد گندم، شکر یا آرد قند، تخم مرغ، دارچین، روغن، هل و آب درست می‌کنند. برای زیباتر شدن و افزودن طعم به این شیرینی، روی آن را با پودر پسته، نارگیل و خلال بادام تزیین می‌کنند.

کاک پزان کرمانشاه در تهیه این نوع شیرینی سلیقه به خرج داده و روی کاک را با پودرپسته، نارگیل و خلال بادام تزئین می کنند. شیرینی کاک را معمولاَ در کنار و به همراه نان برنجی و خرمایی در اعیاد مختلف استفاده می کنند.

پروندۀ طرز تهیه شیرینی محلی «کاک» کرمانشاهی در جریان برگزاری هفتمین اجلاس سراسری شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار معنوی کشور به لیست میراث معنوی ایرانیان پیوست.

نان خرمایی؛ سوغات معروف کرمانشاه

نوع دیگری از شیرینی های خوشمزه کرمانشاه، نان خانقی یا نان خرمایی است که ترکیبی از آرد گندم، شکر، روغن، زعفران، آب، گلاب، تخم مرغ و خرما است. نان خرمایی را هم در مغازه نان برنجی پزها عرضه می کنند.

انواع نان های نامبرده با روغن کرمانشاهی (روغن حیوانی) که شهرت جهانی دارد به طور سفارشی و با روغن نباتی به طور روزمره تهیه می شود.

میزان تولید روزانه نان برنجی بین ۱۲ تا ۲۰ تن در فصول مختلف سال می‌رسد.

از دیگر سوغاتی های کرمانشاه که بسیار معروف است روغن حیوانی است که فرآورده دامی استان کرمانشاه بوده و بسیار خوشبو و معطر است. استفاده از روغن حیوانی در پخت شیرینی های کرمانشاه طعمی فراموش نشدنی به این شیرینی می دهد.

نان برنجی شیرینی به یادماندنی

نان برنجی یا شیرینی برنجی یکی از معروف ترین شیرینی های سنتی شهر کرمانشاه است. در گذشته این شیرینی را برای عید نوروز تهیه می کرده اند ، ولی امروزه به خاطر طعم خوبش به عنوان یکی از مهم ترین سوغاتی های شهر کرمانشاه شناخته می شود.

نان برنجی یا کلوچه برنجی را از ترکیب آرد برنج، روغن، شکر و تخم مرغ، روغن حیوانی یا نباتی، زعفران، هل، آب و گلاب تهیه می کنند. برای تهیه نان شکری هم از آرد گندم به جای آرد برنج استفاده می شود.

نان برنجی انواع گوناگونی دارد که از این میان می توان به نان برنجی ساده و نان برنجی زعفرانی اشاره کرد.

نکته جالبی که در خصوص نان برنجی وجو دارد این است که در روایات معصومین (ع) هم به فواید نان برنجی اشاره شده است، به طوریکه درکتاب نسخه های شفا بخش، تألیف علی محمد حیدری نراقی از امام رضا (ع) نقل شده: چیزی سودمندتر از نان برنجی برای معده مسلول وجود ندارد.

شیرینی بژی با ماندگاری بالا

شیرینی بژی معمولا در جشن ها و مراسم عزای کرمانشاهی ها پخته می شود و به خاطر ماندگاری بالا و طعم بی نظیرش مورد استقبال بسیاری از مردم شهر قرار دارد.

باید بدانید که این نوع شیرینی را نمی توانید به صورت بسته بندی پیدا کنید، اما زنان محلی این شیرینی را در خانه های خود می پزند و می توانید این شیرینی لذیذ را از آن ها خریداری کنید.

گفته می شود در گذشته این شیرینی توشه راه مسافران و سربازان بود تا در مواقع گرسنگی و کمبود غذا از آن استفاده کنند و به همین خاطر، به آن نام بژی را داده اند؛ بژی در زبان کردی به معنای "زنده بمانی یا زنده باشی" است.

روغن حیوانی، طعم دهنده خوشبوی شیرینی های کرمانشاه

یکی دیگر از سوغاتی‌های ارزشمند و شناخته‌شده‌ی کرمانشاه، روغن حیوانی یا روغن کرمانشاهی است و شهرت بسیاری در ایران پیدا کرده است. روغن حیوانی یا به زبان کرمانشاهی «رون دان» فرآورده‌ای است که از شیر گوسفند و گاو تهیه می‌شود.

روغن حیوانی به این صورت به دست می‌آید که از شیر گاو و گوسفند ابتدا ماست و سپس دوغ و سپس کره درست می‌کنند و از کره به دست آمده روغن می‌گیرند.

روغن حیوانی به این دلیل که از شیر گرفته می‌شود تمام خواص شیر را دارد و غذا را بسیار خوش‌طعم و خوش‌عطر و لذیذ می‌کند.

خیابان مدرس شهر کرمانشاه مرکز اصلی شهر و محل تجمع فروشگاه های عرضه نان های خوشمزه و شیرین ها و سوغات این شهر است و مسافران و گردشگران با حضور در این خیابان می توانند از این سوغات های لذیذ تهیه کنند.

این نان و شیرین های بسته به اینکه با روغن حیوانی تهیه شده باشد یا روغن مایع و جامد قیمت های متفاوتی دارد بطوریکه نان خرمایی اکنوندر بازار کرمانشاه هر بسته حدود ۵۵ هزار تومان، نان برنجی حدود ۷۵ تا ۸۵ هزار تومان و نان کاک حدود ۷۵ هزار تومان عرضه می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار