مسوول گروه ثبت و حریم آثار تاریخی استان اصفهان گفت: با توجه به نظر اکثریت قریب به اتفاق اعضای کمیته ثبت آثار غیرمنقول استان اصفهان، مسجد کازرونی واقع در خیابان عباس آباد، بنای واجد ارزش ارزیابی می شود و هرگونه دخل و تصرف در آن قابل پیگرد قانونی است.
کد خبر: ۱۰۹۷۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶ 19 March 2023

علیرضا خواجویی افزود: بر اساس تفویض اختیار وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به کمیته ثبت و حریم استان ها از تاریخ نهم آبان امسال، تعیین واجد ارزش تاریخی فرهنگی بودن بناها برعهده کمیته های ثبت و حریم استان ها است.

وی در ادامه تاکید کرد: مسجد کازرونی به لحاظ دارا بودن تداوم معماری ارزشمند گذشته، ارزش های ویژه معماری و تزیینات، همچنین تعلق خاطر ساکنین محل به مسجد و اقامه نماز از ابتدای شکل گیری آن، توسط مفاخر شهر اصفهان از جمله حاج آقا رحیم ارباب و حاج میرزا آقا شیرازی واجد ارزش است.

وی تاکید کرد: بر اساس ضوابط بناهای واجد ارزش تاریخی – فرهنگی هرگونه دخل و تصرف در این مسجد که تدوام معماری ارزشمند گذشته است، قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

مسوول گروه ثبت و حریم آثار تاریخی استان اصفهان با اشاره به استعلام برای تعریض معبر غربی مسجد کازرونی از اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تاکید کرد: حفظ خط بدنه گذر غربی مسجد کازرونی در کمیته کار کمیسیون ماده ۵ به لحاظ ارزشمند بودن این اثر تایید و تصویب شده است.

خواجویی با اشاره به انتخاب مسجد کازرونی به عنوان محل نشست تخصصی جریان دائمی زاینده رود از سوی معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان، افزود: انتخاب این مسجد به منظور نشست تخصصی جریان دائمی آب زاینده رود در روز سوم اسفندماه سال جاری نشانه اهمیت مسجد کازرونی به مثابه مکانی مذهبی فرهنگی در زمان حاضر است.

به گفته مسوول ثبت و حریم اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان مسجد کازرونی به دلیل تاثیر پذیری و گذار از یک دوره تاریخی به دوره دیگر و مکمل مجموعه اسناد و مدارک یک دوره تاریخی ضرورت حفظ و نگهداری دارد.

همچنین پیشتر مرتضی فرشته نژاد از پیشکسوتان و کارشناسان میراث فرهنگی اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا مسجد کازرونی را تداوم معماری گذشته خواند و تاکید کرده بود که معماری این مسجد بسیار با ارزش است.

به گفته وی در ضوابط ثبت آثار تاریخی، بندی وجود دارد که بر اساس آن، اگر بنایی الهام گرفته از معماری‌های گذشته باشد، واجد ارزش است و باید حفظ شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار