یک کارشناس ماهیان زینتی ضمن اشاره به اینکه ماهی قرمز یا گلدفیش قدمت بیش از ۱۰۰ سال در کشور دارد و همه تولید داخل هستند، راه‌های نگهداری از این ماهی‌ها را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۰۹۷۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰ 22 March 2023

 

چگونه از ماهی‌های قرمز مراقبت کنیم؟

 

محمدحسن الهی راه‌های نگهداری از ماهی قرمز سفره هفت سین را تشریح کرد و گفت: تا حد امکان از مراکز مجاز یعنی اکواریوم فروشی‌ها و مغازه‌هایی که مجوز دامپزشکی دارند ماهی قرمز خریداری کنید.

 

وی ادامه داد: از خرید ماهی‌هایی که از سطح آب تنفس می‌کنند، در بدن آنها خونریزی وجود دارد، زخم یا لکه سفید دارند، فلس آنها ریخته شده، به درستی شنا نمی‌کنند و ساییدگی باله دارند اجتناب کنید.

کارشناس ماهیان زینتی سازمان شیلات اضافه کرد: هنگام خرید ماهی قرمز بایستی میزان آب مناسب در پلاستیک و دوبرابر آن هوا باشد.

وی عنوان کرد:از دستکاری ماهی قرمز خودداری کنید و برای تعویض آب آن نیز از دستکش استفاده کنید. البته با اطمینان می‌گوییم که تاکنون هیچ بیماری مشترکی بین ماهی قرمز و انسان مشاهده نشده است و مردم می‌توانند بدون نگرانی ماهی قرمز خریداری کنند.

الهی در ادامه گفت: از زیاد غذا دادن به ماهی خودداری کنید و غذای ماهی را  از مغازه‌های معتبر با برچسب غذای ماهی گلدفیش یا قرمز خریداری کنید.

وی با اشاره به اینکه بایستی به هنگام کدر شدن ، آب ماهی آن را تعویض کرد،‌ گفت: هفته‌ای یکبار باید آب ماهی عوض شود. برای تعویض آب هم آب شهری را در ظرف دیگر به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت قرار داده تا گاز کلر که باعث مسمومیت ماهی قرمز و تلف شدن آنها می شود از آن خارج شده و سپس با هم‌دما کردن آب، ماهی را به آن ظرف منتقل کنید.

به گفته وی هیچ وقت ماهی را در کنار شومینه، بخاری، نزدیک آشپزخانه و جای گرم قرار ندهید چون دمای مناسب این ماهی‌ها ۱۰ تا ۲۴ درجه سانتیگراد است و در این دما می‌تواند زنده بماند. همچنین در صورتی که از سیستم هوادهی در تنگ ماهی استفاده نمی‌کنید سعی کنید دمای آب ماهی را ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد نگه‌دارید. در صورتی که پمپ هوادهی وجود داشته باشد ۱۷ تا ۲۴ درجه سانتیگراد نیز مانعی ندارد.

این کارشناس ماهیان زینتی تصریح کرد: اگر ماهی به سطح آب آمد تا نفس بکشد یعنی اکسیژن آب کم شده است و بنابراین توصیه می‌کنیم که دما را پایین بیاورید تا حلالیت اکسیژن بالا رود و ماهی از اکسیژن محلول استفاده کند. برای این موضوع بهتر است ماهی را یکساعت در یخچال قرار دهید تا آب خنک شود و ماهی مدت زمان بیشتری زنده بماند.

وی در پایان گفت: ماهی قرمز شب عید نباید به هیچ عنوان در رودخانه‌ها، منابع آب‌های طبیعی، دریاچه‌ها و سدها رهاسازی شوند. زیرا هر گونه‌ای که به جای جدیدی وارد شود برای گونه‌های بومی آن منطقه از لحاظ بیماری و رقابت غذایی تهدید به حساب می‌آیند. پیشنهاد می‌کنیم که مردم ماهی قرمز شب عید خود را یا در آکواریوم و حوضچه های خانگی رها کنند یا در مراکزی که شهرداری برای جمع آوری آنها تعیین می کند، این رهاسازی صورت گیرد.

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار