مهمانان نوروزی استان کرمانشاه لذت سفر به شهرها و روستاهای واقع در دل کوه منطقه اورمانات را از دست ندهید، شهر نودشه از توابع شهرستان پاوه دارای خانه‌های پلکانی است که به سمت کوه‌ها در اوج‌اند یعنی نزدیک قله کوه ساخته شده‌اند.
کد خبر: ۱۰۹۷۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶ 21 March 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به فارس ، نودشه در نقطه صفر مرزی ایران و عراق، در ۱۵۰ کیلومتری شهر کرمانشاه و از توابع شهرستان پاوه یا اورامانات است.

نودشه در میانه کوه‌هایی بلند، دره‌هایی عمیق و تنگ واقع شده و اطرافش را جنگل‌های بلوط، ون و درختان میوه و چشمه‌های زلال فراگرفته‌ است و منظره‌ای زیبا را مانند تابلو رنگا‌رنگ به وجود آورده است.

باغ‌های انبوه گردو، انار، انجیر و توت در دره‌های عمیق یکی از زیباترین مناظر طبیعی نودشه است که ساعت‌ها دره‌پیمایی برای هر رهگذری را دلنشین می‌سازد.

زیباترین شهر پلکانی کرمانشاه

نودشه دارای خانه‌هایش پلکانی است که به سمت کوه‌ها در اوج‌اند یعنی نزدیک قله کوه ساخته شده‌اند. این شهر و بعضی از آبادی‌های اطرافش در جنگ ایران و عراق توسط هواپیماهای عراق بمباران شیمیایی شد. نودشه از شمال با مریوان و از سوی غرب با شهرهای شرقی کردستان عراق از جمله حلبچه و بیاره هم مرز است.

مردم نودشه به زبان گردی و گویش هورامی سخن می‌گویند. واژه نودشه به معنی نودژ یا دژ نو است.

نودشه به دلیل وجود عالمان زیادی که در دامن خود پرورش داده همواره به «دارالعلم» مشهور بوده، یکی از بزرگ‌ترین علمای شهر مرحوم علامه نودشی به دلیل هوش و ذکاوت فراوان مفتی اعظم مناطق کردنشین بوده است که علاوه بر فقه در ریاضیات و نجوم هم تبحری خارق‌‌العاده داشته به همین دلیل امروز اکثر خانواده‌های نودشه دارای فرزندانی با تحصیلات عالیه دانشگاهی هستند که زبانزد منطقه اورامان است.

نودشه؛ شهر کلاش ایران

یکی از زیباترین و منحصربه‌فرد ترین صنایع دستی شهر نودشه، ساخت زیر گیوه و گیوه بافی(به زبان محلی؛ کلاش) است. به همین دلیل شهر نودشه به شهر کلاش معرف است (نودشه به عنوان شهر گیوه بافی ثبت ملی شده است)؛ مردان هنرمند این دیار کهن در ساخت زیر گیوه‌های عالی متبحر هستند پس از آن که زیر گیوه ساخته و تهیه گردید زنان شهر نودشه با دستان و انگشتان هنرمند خویش ماهرانه صدها گره را در کنار هم می‌چینند تا سرانجام یکی از بهترین صنایع دستی منطقه را تولید کنند.

«کلاش» از الیاف طبیعی ساخته و علاوه بر استفاده در داخل کشور، به کشورهای خارجی هم صادر می‌شود. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این پاپوش یکسان بودن لنگه راست و چپ آن است. در واقع کلاش تنها پای‌افزاری است که دارای خط تقارن است و برای حفظ این فرم باید هرچند مدت کلاش را راست و چپ و یا چپ و راست پوشید.

نودشه همچون مناطق دیگر اورمان دارای جاذبه‌های منحصربه‌فرد گردشگری است و با داشتن مناظر زیبا و دیدنی لحظات خوب و به یادماندنی را برای هر گردشگری رقم می‌زنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار