آبشار پریشان یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین آبشارهای استان کرمانشاه است که در روستای هدف گردشگری چرمله از توابع بخش مرکزی شهرستان سنقر واقع است. مناظر اطراف این آبشار به خصوص در بهار و تابستان بسیار تماشایی و جالب توجه است.
کد خبر: ۱۰۹۷۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱ 20 March 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، آبشار پریشان واقع در روستای هدف گردشگری چرمله یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان سنقرو کلیایی شمرده می‌شود.

آبشار پریشان یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین آبشارهای استان کرمانشاه است که از ارتفاعات پریشان در حوالی روستای چرمله علیا از توابع بخش مرکزی شهرستان سنقر سرچشمه می‌گیرد. مناظر اطراف این آبشار به‌خصوص در بهار و تابستان بسیار تماشایی و جالب توجه است.

روستای چرمله علیا از توابع بخش مرکزی شهرستان سنقر در استان کرمانشاه در فاصله ۲۳ کیلومتری شمال شرقی شهر سنقر قرار دارد که دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری از جمله آبشار پریشان است.

روستای چرمله علیا به دلیل موقیعت طبیعی و اقلیم مناسب مناظر و جلوه‌های جذاب کم‌نظیری دارد؛ ارتفاعات بدر و پریشان به خصوص در بهار، تابستان و پاییز چشم‌انداز زیبا و دل‌انگیزی دارد.

ارتفاعات پریشان در شمال غرب روستا با چشمه‌ساران فراوان و آبشاری زیبا؛ زیستگاه گونه‌های متنوع گیاهی از قبیل گیاهان دارویی گل‌گاوزبان، شاه‌تره، گل‌سفید، شیرین‌بیان، گل ختمی، آویشن، خاک‌شیر و گون است.

محصولات زراعی این روستا شامل گندم، جو، نخود، باقلا، شبدر و یونجه است. همچنین به سبب وجود مراتع غنی و حاصلخیز، دامداری نیز در روستا رونق دارد و فرآورده‌های لبنی از قبیل شیر، ماست، کره و روغن حیوانی از مهم‌ترین محصولات دامی این روستا به شمار می‌آیند.

کوه بدر که صخره‌ای و زیبا‌ست با ارتفاع ۲ هزار و ۸۵۰ متر در شمال روستا قرار دارد و هنگامی که در فصل زمستان از برف پوشیده می‌شود؛ شکوه خاصی دارد.

در بهار و تابستان نیز با رویش انواع گیاهان رنگا‌رنگ مناظر و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی در این کوه پدید می‌آید. همچنین این ارتفاعات زیستگاه جانورانی مانند شغال، گرگ، روباه، خرگوش، کبک و تیهو می‌باشد.

دامنه‌های کوهستان بدر در بهار پُر از مراتع سبز و گیاهان خودرو می‌شود که تابلوهای طبیعی و شگفت‌انگیزی را پیش چشمان هر بیننده به نمایش می‌گذارد.

علاوه بر دامنه‌های سرسبز و زیبا، چشمه‌های بسیار زلال و گوارا است که هم آب آشامیدنی و کشاورزی مردم روستا را تأمین کرده و هم زیبایی منطقه را دوچندان کرده است.

آبشار پریشان که از دیواره‌های صخره‌ کوهستان بدر سرازیر می‌شود در فصول مساعد سال طروات و زیبایی فراوانی برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

این کوه از چهار قله صخره‌ای تشکیل شده که بلندترین آن قله پریشان می‌باشد که از دور همانند کوهان‌های شتر دوکوهانه نمایان است و ارتفاع آن ۳ هزار و ۱۰۰ متر می‌باشد و صخره‌‌های آن از ارتفاع ۲ هزار و ۸۰۰ متری شروع و تا قله ادامه دارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار