سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ایام نوروز را بهترین فرصت کنار گذاشتن کدورت‌ها و اختلافات دانست و اذعان داشت: انسان‌های باتقوا نه‌تنها همواره به دنبال برطرف سازی اختلافات میان مؤمنان است؛ بلکه اصلاح ذات البین را در پیش‌گرفته، اخوت اسلامی را به منصه ظهور و بروز می‌رساند.
کد خبر: ۱۰۹۷۴۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸ 20 March 2023

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدی آریا شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به‌روزهای پایانی ماه شعبان، ماه نبی خدا و ماه ارتباط با ذات اقدس الهی، هدایت و استغفار، اظهار داشت: امیدواریم از این فرصت باقی‌مانده ماه پر خیروبرکت شعبان استفاده نموده، خودمان را برای درک لحظه‌لحظه‌های ماه مبارک رمضان آماده نماییم.

وی در ادامه به فرازهایی از آیه شریفه « لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»[۱] اشاره نمود و با تأکید بر این‌که ارزش زمان‌ها و مکان‌ها با یکدیگر مساوی نیستند، اظهار داشت: یک‌شب قدر بهتر از هزار ماه و هشتاد سال زندگی است و فضیلت کربلا نیز نسبت به تمام زمین‌های عالم قابل‌مقایسه نیست.

سعیدی آریا بر اهمیت توجه به‌ویژه بودن برخی از زمان‌ها و مکان‌ها  تصریح نمود و اظهار داشت: در این ایام پایانی ماه شعبان مسئله استغفار ، جلب‌توجه ذات اقدس الهی و سردادن ندای پشیمانی، اظهار فقر و نیازمندی به مغفرت الهی برای کسب توفیق ورود عاشقانه، عارفانه و عاملانه به ماه ضیافت الهی رمضان بسیار مهم و ضروری است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت دعا برای افزایش توان درک و کسب فیوضات معنوی ماه مبارک رمضان را مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: برای جذب و درک باران رحمت الهی باید سنگ دل را بشکنیم، چراکه باران رحمت الهی به قلب‌های سخت نفوذ نمی‌کند. باید با استغفار قلب‌ها را آماده پذیرش و کسب معرفت الله نماییم.

وی ضمن اشاره به شعر « اول ای جان دفع شر موش کن. وانگهان در جمع گندم جوش کن»، استغفار، توبه و تطهیر نفس را نخستین گام آماده‌سازی وجود برای درک و کسب فیوضات الهی دانست و خاطرنشان ساخت: حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام مکان رفت‌وآمد ملائکه و محل جوشش علم الهی است؛ حرم ائمه اطهار علیهم‌السلام نردبان سعود به‌مراتب بالای معرفت الله است. تاریخ همواره شاهد خاکساری علمای اسلام و دلدادگی ایشان در محضر اهل‌بیت علیهم‌السلام بوده است.

سعیدی آریا در بخش دیگری از سخنان خود به فرازهایی از دعای بیستم صحیفه سجادیه اشاره و ویژگی انسان‌های باتقوا را موردتوجه قرار داد و اذعان داشت: کظم غیظ و حفظ آرامش در اوج عصبانیت‌ها و خاموش کردن آتش فروزان اختلافات دیگران ازجمله ویژگی‌های  متقیان است؛ در این دیدوبازدیدها مراقب باشیم که خود آتش بیار معرکه اختلافات نشویم و همواره از محل شادی‌های شیطانی که مکان تجلی عداوت و دشمنی مؤمنین با یکدیگر است، پرهیز کنیم. انسان مؤمن هر جا حضورداشته باشد، صلح و صفا را به ارمغان می‌آورد.

وی ایام نوروز را بهترین فرصت کنار گذاشتن کدورت‌ها و اختلافات دانست و اذعان داشت: انسان‌های باتقوا نه‌تنها همواره به دنبال برطرف سازی اختلافات میان مؤمنان است؛ بلکه اصلاح ذات البین را در پیش‌گرفته، اخوت اسلامی را به منصه ظهور و بروز می‌رساند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر به فراز « وَارْزُقْنِی مُواساةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ؛ بِما وَسَّعْتَ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِکَ، وَنَشَرْتَ عَلَیَّ مِنْ عَدْلِکَ، وَأَحْیَیْتَنِی تَحْتَ ظِلِّکَ» صلوات شعبانیه اشاره نمود و اظهار داشت: در نگاه معارف اسلامی، انسان خود را صاحب هیچ‌چیز نمی‌داند و از خداوند متعال می‌خواهد تا بتواند توفیق و نعمتی که مرحمت الهی است را در مسیر خدمت به دیگران قرار دهد.

وی افشاء العارفه و ستر العائبه، اشاعه خوبی‌ها و پوشاندن عیب‌ها را از ویژگی انسان‌های باتقوا در نگاه امام زین‌العابدین علیه‌السلام ذکر کرد و ابراز داشت: نرم‌خویی از صفات بارز انسان‌های باتقواست؛ دیگران از مصاحبت با انسان باتقوا و نرم‌خو، لذت می‌برند. این افراد جاذب دیگران به سمت دین خدا و انجام مناسک الهی هستند.

سعیدی آریا تواضع و فروتنی و دوری از خودپسندی را از ویژگی‌های انسان باتقوا توصیف کرد و یادآور شد: نماز و خشوع در برابر ذات اقدس الهی آرامش قلب ایجاد نموده، حسادت و صفات رذیله اخلاقی نیز در قلب انسان، آشوب و به‌هم‌ریختگی ایجاد می‌کند.

وی ضمن تأکید بر اهمیت توجه به مسئله اخلاقیات؛ مراقبت از نفس را همان توجه به گستره التزام به لباس تقوا برشمرد و اذعان داشت: داشتن بهترین نیت‌ها نسبت به دیگران از ارزش بالایی نزد خداوند متعال برخوردار است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت باوقار بودن را از زینت‌های انسان باتقوا دانست و با اشاره به این‌که طلب که حرص دنیا وقار انسان را مخدوش و انسان را از آدم بودن می‌اندازد، خاطرنشان ساخت: حرص نسبت به دنیا آدمی را  ذلیل و پست می‌سازد.

سعیدی آریا در پایان سخنان خود با اشاره به این‌که خوش‌اخلاقی و خوش‌رفتاری در تعامل با افراد و دور بودن از تندی با دیگران، از ویژگی‌های انسان باتقوا است، اظهار داشت: سبقت گرفتن در توجه به فضائل و انجام کارهای خیر از بارزترین ویژگی‌های انسان باتقوا است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار