مدیرکل گمرک پرویزخان گفت: فعالیت‌های اقتصادی و مبادلات تجاری در ایام نوروز از این گذرگاه رسمی به عنوان نبض تپنده تجاری کشور فعال است.
کد خبر: ۱۰۹۷۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳ 19 March 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا«قاسم مطلبی» افزود: در مرز رسمی پرویزخان محدودیت و ممنوعیتی برای انجام صادرات در ایام تعطیلات نوروزی وجود ندارد و دستگاه‌های اداری مستقر در مرز در این ایام حضور دارند و مبادلات تجاری فعال است.

وی اظهار کرد: فعالیت های تجاری و اقتصادی گمرک پرویزخان با کشور عراق در آخرین روزهای سال جاری نیز به صورت مضاعف در حال انجام است و کارکنان فعال در این گمرک مرزی با یک روحیه جهادی شبانه روزی در راستای تسهیل و روان‌سازی صادرات تلاش می کنند.

مدیرکل گمرک پرویزخان در ادامه گفت: گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی نقشی مهم و راهبردی در اجرای سیاست‌های اقتصادی کشور و صادرات و واردات کالا دارد کارکنان فعال در این مرز رسمی برای روان سازی و افزایش صادرات از گذرگاه پای کار هستند.

مطلبی ادامه داد: پرویزخان قطب اقتصادی کشور در مبادلات تجاری با کشور عراق است و این مرز اهمیت راهبردی در تعاملات جمهوری اسلامی ایران با کشور عراق و اقلیم کردستان دارد.

مدیرکل گمرک پرویزخان در ادامه گفت: با توجه به اینکه در ایام نوروز شاهد افزایش تردد مسافر از این مرز خواهیم بود تمهیدات لازم هم در این راستا لحاظ شده و لازم است سایر نهادها از جمله پایانه مرزی و پلیس راهور برای تردد خودروهای سواری عبور موقت اقدام ها و برنامه یرزی لازم داشته باشند ضمن اینکه از تلاش ها و همکاری آن ها در این راستا در طول سال قدردانی می کنم.

وی با قدردانی از تلاش های مجموعه کارکنان گمرک پرویزخان اضافه کرد: فعالیت‌های اقتصادی در این گمرک مهم و راهبردی نتیجه تلاش های شبانه روزی این عزیزان است و نیروهای خدوم گمرک با توجه به فعالیت شبانه روزی مرز پرویزخان به صورت شبانه روزی پای کار هستند و با تلاشی مضاعف در نوار مرز فعالیت جهادی دارند.
مطلبی با اشاره به اینکه فعالیت‌های گمرکات مرزی تعطیلی ندارد، گفت: تلاش برای تسهیل در روند فعالیت‌های تجاری در مرزها ماموریت پایان ناپذیر گمرک است.

مدیرکل گمرک پرویزخان گفت: تجارت خارجی از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه از مرز رسمی پرویزخان به عراق به ۲ میلیارد و ۵۱۹ میلیون دلار رسید.

استان کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار