مدیرکل امور عشایر فارس گفت: کوچ بهاری عشایر به صورت زمینی از ۱۵ فروردین و به صورت ماشینی از ۲۳ فروردین آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۹۷۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵ 18 March 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: عبدالحمید کریمی مدیرکل امور عشایر فارس خواستار هماهنگی دستگاه‌های همراه و همکاری کننده با برنامه کوچ بهاره عشایر شد و گفت: دامدار ان عشایر موظف به پلاک کوبی، هویت گذاری دام و تهیه کارت تردد قبل از کوچ هستند.

او با بیان مهمترین اقدامات پیش روی این اداره کل در ایام نوروز و اوایل بهار سال۱۴۰۲ گف: کوچ بهاری عشایر به صورت زمینی از ۱۵ فروردین و به صورت ماشینی از ۲۳ فروردین آغاز خواهد شد.

این مقام مسئول ضمن قدردانی از همه دستگاه‌های همراه و همکاری کننده با برنامه کوچ بهاره عشایر گفت: در صورت عدم اجرای تقویم اعلام شده کوچ و اجرا نکردن پلاک گذاری دام، نیروی انتظامی ممکن است حمل و نقل دام در تاریخ‌های دیگر را به عنوان قاچاق تلقی کند و از برنامه کوچ عشایر و حمل دام جلوگیری نماید.

کریمی گفت: آبرسانی، ارائه خدمات بهداشتی به عشایر در مسیر کوچ، پشتیبانی لازم به کوچندگان، همراه با ۱۳ گروه سیار مدیریت کوچ در حوالی مرکز استان و شهرستان‌های قشلاقی در این ایام مد نظرخواهد بود.

مدیر کل امور عشایر فارس گفت: در ایام کوچ بهاره عشایر با همکاری سران طوایف و ریش سفیدان عشایر، تشکل‌های عشایری و مجموعه ادارات زیرگروه جهاد کشاورزی استان، نیروی انتظامی، پلیس راهور و... تا حد امکان نسبت به تامین امنیت و لوازم مورد نیاز عشایر کوچرو و حتی توزیع ارزاق عمومی عشایر شامل آرد و سایر کالا‌های اساسی مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

این مقام مسئول در اداره کل امور عشایر فارس همچنین خاطر نشان کرد:استان فارس با دارا بودن بیش از ۱۲ درصد جمعیت عشایر سیار ایران، قطب عشایری کشور است، اما بعد از خشک سالی‌های سال‌های اخیر و مواجه شدن با کمبود علوفه، مشکلات آبرسانی، امنیت کوچ و مشکلات دیگر نیازمند رفع دغدغه هایشان بودند.

مدیر کل امور عشایر فارس در ادامه گفت: عمده‌ترین زیست بوم‌های عشایری فارس را ایل راه‌های عشایر منطقه تشکیل می‌دهند بویژه در کازرون، لار، ممسنی، فیروزآباد، خنج و داراب، اقلید و... که در این مسیر فراز و نشیب‌هایی است و عشایر کوچرو را با برخی موانع مواجه کرده و ما هم در صدد رفع یک به یک مشکلات و نواقص موجود در زمان کوچ و در مسیر ایل راه‌ها بوده و هستیم.

کریمی گفت: در حال حاضر بیش از ۶ هزار کیلومتر ایل‌راه در استان فارس وجود دارد که با توسعه راه‌های شهری وروستایی، مسیر کوچ عشایری با محدودیت مواجه شده و عرصه را بر برخی طوایف عشایری تنگ کرده است.

او در ادامه تاکید کرد: توسعه راه‌های شهری و روستایی، تا حدودی مسیر ایل‌راه را مسدود یا محدود کرده که این شرایط برای عشایر کوچنده مشکل ایجاد کرده و از مجاری قانونی به دنبال چاره اندیشی در این رابطه هستیم. طبق هماهنگی انجام شده با اداره‌کل منابع طبیعی، ۴۰ اتراق گاه در مسیر عشایراستان تعریف شده که آبشخور، سرویس‌های بهداشتی و خدمات مورد نیاز کوچ در این محدوده‌ها مشخص و جهت آبرسانی و تقویت ناوگان آبرسان تا حد امکان، سعی در رفع نواقص موجود داریم.

مدیر کل امور عشایر استان فارس همچنین با اشاره به اینکه ده‌ها تانکر آب وظیفه آبرسانی به دام‌های عشایر را بر عهده دارند گفت: این تعداد تانکر، مقدار ۷۰۰ هزار متر مکعب آب رسانی می‌کنند و به دنبال بهره گیری از ظرفیت دیگر دستگاه‌ها برای حفر چاه، حفظ آب انبار‌ها همچنین مرمت ایل‌راه‌ها هستیم.

این مقام مسئول با بیان این نکته که موانع و مسائلی که ایلات و عشایر فارس با آن مواجه هستند، ماجرای تازه‌ای نیست گفت:با تمیکین به قانون و مشارکت فکری با خود عشایر و درایت و تصمیم‌های درست مشکلات آنان حل خواهد شد ومسیر ایل راه، وضعیت آبرسانی، نهاده‌های دامی و دیگر امور مرتبط با عشایر فارس بویژه در این ایام که مواجه با کوچ بهاره عشایر و برپایی نوروزگاه‌ها ونظارت بر اجرای برنامه‌های عشایری هستیم نیازمند عزمی جدی در میان بزرگان ایلات و همکاری تمامی مسئولان استانی خواهیم بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار