در این مطلب به شرح کامل عمل تعویض مفصل زانو و معرفی جراح آرتروپلاستی در تهران می پردازیم.
کد خبر: ۱۰۹۷۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶ 18 March 2023

انتخاب دکتر برای تعویض مفصل زانو نقش کلیدی و بسزایی در میزان موفقیت این عمل جراحی دارد. عمل تعویض مفصل زانو به عنوان یک از عمل های پیچیده و حساس شناخته می شود؛ که می تواند در عملکرد پا به شدت تاثیرگذار باشد. در جراحی تعویض مفصل، دکتر برای تعویض مفصل زانو از مفصل مصنوعی یا پروتز استفاده می کند.

جراح طی جراحی برشی را زانو ایجاد می کند تا به مفصل آسیب دیده دسترسی پیدا کند. در نهایت مفصل آسیب دیده را خارج کرده و با مفصل مصنوعی جدید جایگزین می کند.

راهنمای کامل عمل تعویض مفصل زانو

چه افرادی کاندید مناسبی برای عمل تعویض مفصل زانو هستند؟‌‌

اگرچه درصد زیادی از انسان ها از درد زانو رنج می برند؛ اما همه آن ها برای درمان نیازی به جراحی پیدا نمی کنند. اغلب پزشکان تلاش می کنند تا با روش های غیر جراحی، به تسکین درد بیمار و کاهش علائم آن بپردازند؛ اما اگر بیمار با هیچ یک از روش های غیر جراحی درمان نشود؛ پزشک متخصص ارتوپد با انجام جراحی تعویض مفصل زانو به درمان این بیماری می پردازد.
در صورتی که دامنه حرکات بیمار به دلیل درد شدید زانو محدود شود؛ به طوری که قادر به انجام کارهای ساده ای مانند راه رفتن نباشد؛ باید سریعاً برای درمان به دکتر برای تعویض مفصل زانو مراجعه کند.

اقدامات قبل از عمل آرتروپلاستی زانو

تمام کسانی که کاندید عمل آرتروپلاستی زانو شده اند؛ باید تمام اقدامات قبل از عمل را انجام دهند. این اقدامات باعث می شوند تا جراحی آسان تر انجام شود و احتمال بروز خطرات متعدد برای بیمار کاهش پیدا کند.

مهم ترین اقدامات قبل از آرتروپلاستی زانو عبارت است از:

  1. بیمار باید قبل از عمل سری گرافی انجام دهد تا محور طولی بدن او تعیین شود.
  2. تمام آزمایشات عمومی و عکس برداری ها که تعیین کننده وضعیت پا و شرایط عمومی بیمار مانند انواع بیماری ها هستند؛ باید توسط بیمار انجام شوند.
  3. بیمار باید سابقه انواع بیماری ها و داروهای مصرفی خود را به پزشک جراح خود گزارش دهد.
  4. بیمار باید یک شب قبل از عمل جراحی در بیمارستان بستری شود.
  5. برای اکثر بیماران قبل از عمل جراحی بی حسی تزریق می شود؛ اما ممکن است شرایط بیمار به گونه ای باشد که جراح بیهوشی را برای بیمار تجویز کند.

راهنمای کامل عمل تعویض مفصل زانو

دوران نقاهت عمل آرتروپلاستی چقدر زمان می برد؟

دوران نقاهت عمل آرتروپلاستی زانو برای هر بیمار با توجه به فاکتورهای متعدد ممکن است متفاوت باشد. قطعاً انتخاب دکتر برای تعویض مفصل زانو می تواند در کاهش دوران نقاهت بیمار اثر زیادی داشته باشد. اکثرا بیماران بین 1 تا 7 روز با توجه به وضعیتی که دارند؛ در بیمارستان تحت مراقبت قرار می گیرند. طی این چند روز کادر درمان از روش های مختلفی برای کنترل و تسکین درد بیمار استفاده می کنند. اغلب جراحان توصیه می کنند تا بیمار سه روز بعد از عمل جراحی کمی راه برود.

اقدامات بعد عمل تعویض مفصل زانو

اقدامات بعد از عمل تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی نقش کلیدی و قابل توجهی در کوتاه شدن دوران نقاهت و کاهش خطرات بعد از عمل دارد. برخی از اقدامات و نکاتی که بعد از عمل آرتروپلاستی باید به آن توجه شود، عبارت است از:

  • بیمار بعد از عمل جراحی باید به مدت یک شبانه روز در بیمارستان بستری شود تا علائم حیاتی آن توسط کادر درمان کنترل شود.
  • ممکن است بیمار برای دو تا سه روز در بیمارستان بستری شود تا خون به طور کامل تخلیه شود.
  • بیمار باید در روزهای اولیه از وسایل کمکی مانند عصا و واکر برای جلوگیری از بهم خوردن تعادل و راه رفتن صحیح استفاده کند.
  • بیمار باید به دستور دکتر تعویض مفصل زانو چند نوع ورزش را در طول روز انجام دهد.
  • تمام بیماران باید بعد از عمل آرتروپلاستی به مدت دو هفته به کمک فیزیوتراپ حاذق ورزش کنند.
  • بیماران باید بعد از انجام این جراحی، تمام داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص را د ر زمان خاص خود مصرف کنند؛ تا احتمال عفونت، خونریزی و لخته شدن خون کاهش پیدا کند.

مزایای تعویض مفصل زانو توسط دکتر تعویض مفصل زانو

در صورتی که برای تعویض مفصل زانو به دکتر مفصل زانو مراجعه کنید؛ تا حد زیادی می توانید دردهای ناشی از آسیب دیدگی مفصل را کاهش دهید و به آن تسکین ببخشید. با انجام این جراحی بسیاری از التهابات تشکیل شده در مفصل زانو از بین می رود و احتمال عفونت در مفاصل زانو کاهش پیدا می کند.

از مهم ترین مزایای تعویض مفصل توسط دکتر تعویض مفصل زانو، این است که احتمال بسیاری از عوارض آرتروپلاستی مانند دردهای شدید، عفونت، خونریزی و...کاهش پیدا می کند. لازم به ذکر است که اکثر بیماران با انجام این جراحی می توانند باعث بهبود عملکرد پاهای خود شوند و بسیاری از فعالیت های روزمره را به آسانی انجام دهند.

خطرات و عوارض بعد از عمل آرتروپلاستی

درصد بالایی از جراحی هایی که برای درمان بیماری ها و آسیب دیدگی های مختلف انجام می شوند؛ ممکن است علاوه بر مزایا، با معایب یا خطراتی همراه باشند. برخی از خطرات و عوارض احتمالی عمل آرتروپلاستی عبارت است از:

  • کمتر از دو درصد بیماران بعد از جراحی تعویض مفصل ممکن است به دلیل داشتن بیماری هایی چون دیابت، عفونت ادراری، سیستم ایمنی ضعیف و...به عفونت مفصل زانو مبتلا شوند.
  • برخی از بیماران بعد از انجام عمل آرتروپلاستی ممکن است در ناحیه پا دچار لختگی خون شوند. لخته شدن خون ممکن است در صورت حرکت باعث به خطر افتادن عملکرد قلب و مغز شود.
  • درصد کمی از بیماران ممکن بعد از انجام این جراحی شاهد تغییرات در طول پا باشند.
  • در برخی از بیماران، حتی اگر عمل آرتروپلاستی با موفقیت همراه باشد؛ ممکن است محدودیت هایی در دامنه حرکات او ایجاد شود.

مراجعه به پزشک

با توجه به توضیحات بالا دانستیم که جراحی تعویض مفصل زانو به صورت جزئی و کلی برای جراحان پیچیده و دشوار است. بر این اساس تمام کسانی که مایل هستند تا با انجام این جراحی با اهمیت، سلامت را به پاهای بازگردانند؛ باید مناسب ترین دکتر برای تعویض مفصل زانو را انتخاب کنند‌.

دکتر مصطفی شاهرضایی متخصص ارتوپد و فلوشیپ جراحی زانو از پزشکان حاذق و با تجربه ای است که با تکیه بر دانش و مهارت والای خود؛ جراحی تعویض مفصل زانوی بسیاری از بیماران را انجام داده است و به عنوان یکی از برجسته ترین جراحان تعویض مفصل در ایران شناخته می شود. شما می توانید با مراجعه به آدرس اینترنتی دکتر شاهرضایی برای تعیین وقت اقدام کنید.

راهنمای کامل عمل تعویض مفصل زانو

اطلاعات تماس با دکتر مصطفی شاهرضایی

مطب پاسداران:

تهران – خیابان پاسداران – چهارراه پاسداران – پلاک ۴۹۲ – ساختمان۳۷۰ – واحد۱۴

۲۲۵۷۳۳۳۹ – ۲۲۵۷۱۶۵۸

مطب پیروزی:

تهران – خیابان پیروزی – روبروی پمپ بنزین سلیمانیه – ساختمان بانک شهر – طبقه ۱ – واحد ۴ – پلاک ۷۶۶

۳۳۲۵۹۶۷۰ – ۳۳۲۵۹۶۷۱

آدرس سایت: https://dr-shahrezaie.com

آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/dr_shahrezaei

خانه پزشکان

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار