همزمان با هفته منابع طبیعی، آیین بهره‌برداری از اولین زنجیره زراعت اکالیپتوس در کشت و صنعت نیشکر امام خمینی (ره) برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۹۶۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰ 15 March 2023

همزمان با هفته منابع طبیعی، آیین بهره‌برداری از اولین زنجیره زراعت اکالیپتوس در کشت و صنعت نیشکر امام خمینی (ره) برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، در این آیین که فرمانده قرارگاه کربلا در جنوب غرب کشور، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان و جمعی از مسئولین استانی حضور داشتند، بر توسعه زراعت چوب و استفاده از ظرفیت‌های واحدهای نیشکری در تولید نهال تاکید شد.

ظرفیت تولید سالانه ۷۰ میلیون اصله نهال در خوزستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت، به‌دلیل ظرفیت مناسب استان در تولید نهال، خوزستان نقش تاثیرگذاری در بهبود عملکرد پویش ملی درختکاری دارد.

سید محمد تقی سجادی افزود، علاوه بر فعالیت یکصد نهالستان‌ بخش خصوصی، ۱۴ نهالستان دولتی در استان وجود دارد که با پشتیبانی این مراکز، ظرفیت تولید استان سالانه به ۷۰ میلیون اصله نهال رسیده است.

وی با بیان اینکه امسال هفته منابع طبیعی با پویش تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور آغاز شده است، افزود: خوزستان نقش تاثیرگذاری در بهبود عملکرد این‌ پویش ملی خواهد داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به اهمیت اجرای این پویش اشاره کرد و افزود: دولت در این‌خصوص اعتباری اختصاص نداده و باید منابع مورد نیاز تولید نهال‌ها از محل مشارکت واحدهای تولیدی مستقر در استان تامین گردد.

نیشکر ظرفیت مناسبی در تولید نهال و زراعت چوب دارد

سجادی کاشت نهال در فرهنگ مردم خوزستان را دارای تاریخی دیرینه دانست و ادامه داد: به واسطه وضعیت جوی طی فصل های مختلف، امکان کاشت گونه های مختلف گیاهی از جمله اکالیپتوس در استان وجود دارد.

وی ضمن تقدیر از اقدامات شرکت توسعه نیشکر در تولید نهال و درختکاری در واحدهای نیشکری، افزود: صنایع خوزستان باید به این باور برسند که توسعه فضای سبز باعث ماندگاری آن‌ها می‌شود و در این بین نیز، صنعت نیشکر ظرفیت مناسبی در تولید نهال و درختکاری دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان به تفاهم‌نامه‌های همکاری با صنعت نیشکر نیز اشاره کرد و گفت، صنعت توسعه نیشکر متعهد شد که ۲ هزار هکتار زراعت چوب را با منابع آبی که در اختیار دارد انجام دهد.

سجادی زراعت چوب را یکی از سیاست‌های امسال کشور بیان کرد و گفت: انتظار از شرکت توسعه نیشکر این است که به صورت ویژه به زراعت چوب ورود کند.

زراعت چوب در صنعت نیشکر رونق می‌گیرد

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی نیز در حاشیه این آیین، تولید پایدار، اشتغال‌زایی و توسعه ملی صنعت چوب را از اهداف زراعت چوب در صنعت نیشکر برشمرد.

دکتر ناصری به کاشت ۶۵۲ هزار اصله نهال اکالیپتوس در کشت و صنعت نیشکر امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت، طرح جنگل‌های اکالیپتوس این واحد نیشکری تاکنون ۷۵ درصد پیشرفت داشته است.

توسعه صنایع پایین دستی و ایجاد اشتغال با رونق زراعت چوب

وی ایجاد و توسعه صنایع پایین دستی را از آثار کشت صنعتی و متراکم درختان اکالیپتوس عنوان کرد و افزود، کارخانه تولید «اسانس» اکالیپتوس، کارخانه تولید زغال بریکت، سایت کمپوست، تولید چوب و ام.دی.اف از جمله صنایع پایین دستی زراعت اکالیپتوس است.

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر، کارخانه تولید اسانس اکالیپتوس تاکنون ۷۵ درصد پیشرفت داشته است و با بهره‌برداری از آن سالانه بیش از ۱۴۴ تن اسانس اکالیپتوس تولید خواهد شد.

ناصری به تولید چوب و ام.دی.اف از اکالیپتوس اشاره کرد و گفت، سالیانه ۱۰۰ هزار مترمکعب چوب از جنگل‌های اکالیپتوس این واحد نیشکری قابل تبدیل به ام.دی.اف در کارخانه لوح سبز است.

وی ایجاد اشتغال را از دیگر مزایای رونق زراعت چوب در صنعت نیشکر برشمرد و بیان کرد، این طرح در کشت و صنعت نیشکر امام خمینی (ره) باعث اشتغال ۲۴۲ نفر به صورت مستقیم شده و در سایر واحدهای نیشکری نیز اشتغال‌زایی مناسبی را به دنبال داشته است.

صنعت نیشکر در چارچوب تعامل و مشارکت با ستاد نهضت سبز خوزستان، اداره کل منابع طبیعی استان و همکاری با سازمان های مردم نهاد، کاشت بیش از چهار میلیون و صد هزار اصله نهال مثمر و غیر مثمر را در چندسال اخیر در محدوده واحدهای نیشکری به سرانجام رسانده و با آبیاری بخشی از این نهال‌ها با زهاب نیشکر، در صرفه‌جویی منابع آبی نیز قدم مهمی برداشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار