نوروز در سرزمین اهورایی ایران زمین همراه با آیین ها و رسومی کهن است، آیین هایی که ریشه در افکار و اندیشه های نیک ساکنان مختلف سرزمین دارد.
کد خبر: ۱۰۹۶۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶ 14 March 2023

تابناک فارس به نقل از ایرنا: پیشینیان و سالخوردگان در شهرستان اقلید با دستوری ساده به درست کردن گردو اوگشا یا گردو آبگشا مبادرت می ورزند ، برای این کار مقداری گردو که می توان بادام و پسته هم به آن اضافه کرد را به همراه آویشن یا پودر آویشن در آب می ریزند.

افزودن نمک در حدی که خوش نمک باشد و محصول خیلی شور نشود و آب تا حدی که روی گردوها را بگیرد گام بعدی برای تهیه این آجیل نوروزی است.

بسته به حجم گردو مقداری بادام و پسته هم به آن می افزایند ، مقداری آب جوش نیاز داریم که باید در حدی باشد که تا روی گردوها را بگیرد.بعد نمک در حدی که طعم آب خوش نمک بشود و آویشن را اضافه می کنند و خوب هم زده تا حل شوند.

گردو اوگشا

بعد گردوها را با کمک کارد، سوراخ می کنند ، گردوهای سخت و همینطور بادام ها را با گردوشکن یا وسیله ای مشابه مقداری ضربه می زنند تا تَرَک بخورد و محلول آب نمک و آویشن بتواند به درون گردوها و بادام ها نفوذ کند و آنها را به محلول آب نمک و آویشن اضافه می کنند.

اگر چند روز مانده به عید نوروز اقدام به درست کردن این آجیل بی نظیر کرده باشید ، همین مواد را وقتی خنک شد توی دبه با درب بسته می ریزند و می گذارند تا چند روزی بماند و طعم بی نظیر را به خود بگیرد.

گردو اوگشا

ولی اگر بخواهید زود محصول گردو اوگشا را به دست بیاورید ، این مواد را باز روی شعله می گذارند تا ۱۰ دقیقه ای بجوشد.اگر زمان زیادی دارید، می شود از آب معمولی استفاده کنید که در این صورت دو هفته بایستی صبر کنید تا گردو اوگشا آماده بشود ، اما اگر زمان کمتری دارید ، می شود از آب جوش استفاده کنید و بعد از یک هفته ای صبر کنید تا گردو اوگشا آماده بشود.

اگر هیچ زمان ندارید و برای بدست آوردن گردوی اوگشا عجله دارید ، باید مواد آماده شده را بگذارید یه ربع جوش بخورد و بعد از خنک شدن مصرف کنید.بعد از زمان به دست آمدن، به راحتی گردوها باز می شوند و می شود از طعم بی نظیر مغز گردو و بادام استفاده کرد.
اقلید در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شمال شیراز در استان فارس قرار دارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار