فرماندهان و سرداران شهید بنامی، چون ابراهیم همت، مهدی و حمید باکری، حسین خرازی و عباس کریمی، عبدالله میثمی، اسماعیل دقایقی، هاشم اعتمادی، محمدعلی شاهمرادی، قاسم میرحسینی، محمد فرومندی، کاظم رستگار، امیر حاج امینی، اکبر زجاجی، یدالله کلهر، عبدالحسین برنسی از این جمله‌اند. بی‌جهت نیست که اسفند، ماه شهدا لقب گرفته است.
کد خبر: ۱۰۹۶۴۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۴ 13 March 2023

به گزارش تابناک قم، در آستانه بهار طبیعت، یادمان باشد مردان و زنانی بودند که برای تحقق آرامش امروز ما از گرانبهاترین و بالاترین سرمایه خویش گذشتند و با حضور در دفاع مقدس و تحمل سختی‌ها و دشواری‌های بسیار در برابر تجاوز و خودخواهی‌های دشمنان ایستادند و از مرز و بوم و انقلاب نوظهور دفاع کردند.

انسان‌هایی که با دادن خون خود زمین ایران را به رنگ سرخ آغشتند و به دشمنان اسلام نشان دادند، در جایی که به اعتقادات و ارزش‌های ما بی‌احترامی شود و یا برای کم‌رنگ کردن این ارزش‌ها توطئه کنند، حاضرند از والاترین و شیرین‌ترین سرمایه خود یعنی جانشان بگذرند، ولی یک قدم از آرمان و اهداف دینی و ملی‌شان کوتاه نیایند. به همین جهت، بزرگداشت یاد و خاطره شهدا تکلیفی اسلامی و ملی است تا یاد آن نیک‌سیرتان برای همیشه در اذهان و خاطره‌ها جاودان بماند.

در تقویم دفاع مقدس، اسفند‌ماه، شاهد شهادت تعدادی از فرماندهان شاخصی است که وجودشان با تاریخ معاصر کشورمان گره خورده است و هرگاه نامشان مرور می‌شود، مقاومت مردم از جلوی چشمانمان می‌گذرد. به واقع، اسفند، ماهی است که این ماه را به ماهی سرخ در تاریخ دفاع مقدس تبدیل کرده است.

در تحولات تاریخ دفاع ماندگارمان، سال ۱۳۶۲ تا سال ۱۳۶۵ به شهادت رسیدند. عملیات والفجر هشت نیز اگرچه در بهمن ماه ۱۳۶۴ آغاز شد، ۷۵ به روز به طول انجامید و تا فروردین ۱۳۶۵ ادامه داشت. عملیات‌ کربلای ۴ و ۵ نیز در دی ماه اجرا شد، اما تکمیل عملیات کربلای ۵ به اسفندماه نیز رسید. در این عملیات‌ها نیز تعدادی از فرماندهان آسمانی شدند. فرماندهان شاخصی که بعد از روزها، ماه‌ها و سال‌ها مزد مجاهدت‌های خالصانه‌شان را گرفتند.

فرماندهان و سردارانی که در هر برگ تاریخ گوهربار جنگ تحمیلی با تکیه بر قدرت ایمان و سلاح اخلاص، چشم طمع متجاوزان به خاک ایران و انقلاب اسلامی را کور کردند. فرماندهان و سرداران شهید بنامی چون ابراهیم همت، مهدی و حمید باکری، حسین خرازی و عباس کریمی، عبدالله میثمی، اسماعیل دقایقی، هاشم اعتمادی، محمدعلی شاهمرادی، قاسم میرحسینی، محمد فرومندی، کاظم رستگار، امیر حاج امینی، اکبر زجاجی، یدالله کلهر، عبدالحسین برنسی از این جمله‌اند. بی‌جهت نیست که اسفند، ماه شهدا لقب گرفته است. پیشنهاد می‌کنیم که نیرو‌های مسلح روزی را در این ماه برای بزرگداشت سرداران شهید اختصاص دهیم و از آن‌ها یاد کنیم.

بدون شک امروز با گذشت سال‌های طولانی از آن دوران با شکوه و درخشان در تاریخ این کشور، باید سیره و راه آن‌ها سرمشق و چراغ گمراهی‌های زندگی ما باشد. بی جهت نیست که حضرت امام و مقام معظم رهبری بر ضرورت حفظ یاد و نام شهدا و دفاع مقدس تاکید می کند و آن را ضروری می‌دانند. مقام معظم رهبری در فرازی می‌فرمایند: «ما همچنان که ورشکستگی قرارداد ترکمن‌چای را هنوز داریم حس می‌کنیم، باید پیروزی این جنگ را تا ۱۰۰-۲۰۰ سال آینده حس‌ کنیم و این نمی‌شود مگر با شکافتن ذره ذره سلول‌های این جنگ. این جنگ واقعاً خیلی فوق‌العاده است. هر ذره اش را آدم برود، بشکافد در آن حرف‌ها و مطالب هست.»

به همین منظور، مؤسسه «اندیشه ناب» ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره این شهدای سرفراز تاکید می‌کند، امروز بیش از هر زمان دیگر ضروری است تا ضمن بررسی و تحلیل رویدادها، تحولات و فرهنگ و آداب منبعث از دفاع مقدس در ابعاد گوناگون، پاسخ مستدل به پرسش‌های اساسی در آن حوزه داده و ضمن معرفی چهره‌های ماندگار در حوزه فراگیر دفاع مقدس، از دستاورد‌های آن در تعامل عملکرد‌های گذشته با حال بهره ببریم. علاوه بر این، از تجربه‌های انباشت شده تاریخی این دوران نیز برای حرکت روبه‌جلوی جمهوری اسلامی ایران استفاده و آن همه دیروز متبلور شده در دفاع مقدس را به صورت ناب، تبیین و روایت کرده و با نگارش علمی، واقعی و دقیق تاریخ دفاع ماندگار، مردم ایران و سایر کشور‌های اسلامی را از عبرت‌ها و درس‌های دوران درخشان دفاع مقدس بهره‌مند سازیم.

ما این تلاش را در راستای تحقق رسالت مؤسسه در انجام وظیفه و ایفای نقش در روایت و تبیین واقعه سرنوشت ساز و تعیین کننده جنگ هشت ساله در تحقق جهاد تبیین مورد تاکید مقام معظم رهبری ارزیابی می‌کنیم و بر این باوریم که دفاع مقدس، امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند تقویت و ارتقا بخشی به نیرو‌های پیش‌برنده و شتاب‌دهنده انقلاب اسلامی است. نیرو‌هایی که در چهارچوب اصول "حقیقت‌یابی و حقیقت گویی"، "علمی و عقلانی بودن حرکت"، "جامعیت داشتن نگاه"، "جذابیت بکار بردن کلام" و "رعایت انصاف" در بهره مندی از تجارب و آموزه‌های ارزشمند دفاع مقدس و دانش و مدیریت "امروز"، در خلق فرصت‌ها و ظرفیت‌های نو برای نسل "فردا" جهاد تبیین واقعی را محقق سازد.

امید است با راهنمایی، مساعدت و مشارکت عموم مردم، نخبگان، پژوهشگران، روایتگران، فرماندهان نظامی، مسئولین کشوری در دوران دفاع مقدس و همه کسانی که امروز دارای مسئولیت‌های دینی، اجتماعی، فرهنگی، لشکری و کشوری هستند، بتوانیم از راه شهدای بزرگ دفاع مقدس پاسداری و آن را حفظ کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار