تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می‌دهد
شهرستان مارگون آخرین شهرستان کهگیلویه و بویراحمد در تقسیمات کشوری است که به قول معروف نوپاست و البته کلکسیونی از کمبود‌ها را یدک می کشد که تا رسیدن به پای شهرستان‌های قدیمی‌تر نیازمند حمایت‌های ویژه‌ای است.
کد خبر: ۱۰۹۶۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹ 12 March 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد، وقتی از محرومیت سخن به میان می‌آید، استان‌هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، حتی چهار محال و بختیاری و ایلام در ذهن نقش می‌بندند، اما ماجرای این محرومیت‌ها در استان‌ها بیشتر به نوعی عدم توسعه متوازن بر می‌گردد. به عنوان مثال در کهگیلویه و بویراحمد در برخی مناطق استفاده از کلمه محرومیت اصلا مناسب نیست در حالی که در برخی مناطق این واژه به معنای واقعی کلمه تعبیر می‌شود.
شهرستان مارگون آخرین شهرستان کهگیلویه و بویراحمد در تقسیمات کشوری است که به قول معروف نوپاست و البته کلکسیونی از کمبود‌ها را یدک می کشد که تا رسیدن به پای شهرستان‌های قدیمی‌تر نیازمند حمایت‌های ویژه‌ای است. حمایت‌هایی که فرماندار مارگون معتقد است دولت رئیسی در این خصوص همکاری خواهد کرد و البته درخواست دارد که دولت توجه ویژه‌ای برای رفع محرومیت‌های تاریخی از مارگون داشته باشد.
فیلم / شهرستان مارگون در یک نگاه
مختار اندرخور در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان مارگون را میراث دار یک محرومیت تاریخی می‌داند که تا قبل از انقلاب هیچگونه خدمت دولتی به آن نشده است.
فرماندار مارگون این شهرستان را کوهستانی، صعب العبور و با طبیعتی خشن تعریف می‌کند که البته ظرفیت‌های گردشگری با طبیعت بسیار بکر از جمله داشته‌های آن است ضمن اینکه وجود دو تالاب در مور زرد و طبیعت زیبای شهنیز در کنار دو امامزاده بی بی خاتونین و شاه غالب فرصت‌های خوبی برای توسعه گردشگری به این شهرستان داده است.

مارگون و خدمات پس از انقلاب
فرماندار مارگون با غیر قابل قیاس دانستن خدمات قبل و بعد از انقلاب اینگونه توضیح داد که در قبل از انقلاب چیزی به نام خدمات وجود نداشت، اما اکنون بیش از ۹۵ درصد روستا‌ها دارای برق هستند همه روستا‌ها دارای جاده هر چند برخی خاکی و صعب العبور هستند. بیش از ۳۵۰ کیلومتر جاده آسفالته در این شهرستان وجود دارد.
فیلم / وضعیت فعلی مارگون در حوزه خدمات عمومی

مارگون پس از دولت رئیسی
یکی از اتفاقات خوب در دولت رئیسی برای کهگیلویه و بویراحمد، توجه ویژه مسئولان ارشد استان به مناطق محروم‌تر و روستا‌های صعب العبور بوده است که در این خصوص مارگون هم مورد توجه قرار گرفته است.
اندرخور، در بخش دیگری از سخنان خود به بیان برخی از اقدامات انجام شده طی یک سال اخیر و همچنین پروژه‌های افتتاحی و کلنگ زنی دهه فجر دولت در این شهرستان پرداخت و افزود: ۶٠٠ کیلومتر راه روستایی در شهرستان داریم که راه ۵٠ درصد این روستا‌ها همچنان خاکی است.
وی با اشاره به اهداف توسعه، راه‌های روستایی، گازرسانی، آب شرب روستاها، ارتباط شبکه‌ای و برق را پنج مؤلفه مورد نیاز برای توسعه دانست و اظهارکرد: ۸٠ کیلومتر راه در دست اقدام داریم که به دلیل عدم تخصیص اعتبار شاهد رکود بودیم که طی ماه‌های اخیر این پروژه‌ها جان دوباره گرفته است.
فرماندار شهرستان مارگون خاطرنشان کرد: ساخت بیش از ۲۰ کیلومتر راه آسفالته در مناطق مختلف محقق شد.
اندرخور با اشاره به پروژه‌های برق شهرستان، عنوان کرد: ۱۱ پروژه توسعه، اصلاح، روشنایی و برق رسانی در دست اقدام داریم.
وی با بیان اینکه در بخش مدارس نیز توسعه ظرفیت‌های آموزشی رقم خورد، تصریح کرد: کلنگ زنی دو مدرسه سه کلاسه در شهرستان انجام گرفت.
فرماندار شهرستان مارگون از افتتاح اقامتگاه پزشک در «موشمی سفلی» خبر داد و عنوان کرد: افتتاح آزمایشگاه و رادیولوژی شهر مارگون طی دهه فجر انجام گرفت.
اندرخور با اشاره به پروژه‌های راه و شهرسازی، از کلنگ زنی ۳٠ واحد مسکن ملی در ۸ هزار متر مربع زمین خبر داد و ادامه داد: نوسازی و افتتاح شبکه هواشناسی به تجهیزات به روز با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیز انجام شد.
وی با اشاره به رشد جمعیت شهرستان مارگون تاکید کرد: در این شهرستان نزدیک به ۲۴ هزار نفر بر اساس آمار مراکز بهداشت، جمعیت داریم.
فرماندار شهرستان مارگون با اشاره به افتتاح ۲٠ پروژه طی دهه فجر در شهرستان مارگون، گفت: ۲۰ پروژه نیز در سطح شهرستان کلنگ زنی شد.
اندرخور با تاکید بر اجرای سیستم‌های آبیاری قطره‌ای، کلنگ زنی سردخانه هزار تنی را از اقدامات بخش کشاورزی شهرستان دانست و افزود: در بحث توسعه شبکه فیبر نوری نیز اقدام شد.
وی از پوشش گازرسانی بیش از ۵٠ روستای شهرستان با ۱۷۴ میلیارد تومان اعتبار خبر داد و اظهار کرد: ۱۷٠ کیلومتر مسیر در قالب این گازرسانی دیده شد.
فرماندار شهرستان مارگون با اشاره به تکمیل گازرسانی ۱۵ روستای مارگون، تصریح کرد: مطالعات گازرسانی بیش از ۵٠ روستا در دست اقدام است.
اندرخور از توسعه خدمات رسانی به عشایر استان خبر داد و خاطرنشان کرد: تعداد ۱٠۶ پنل خورشیدی بین عشایر نیز توزیع شد. همچنین طی سال جاری ۳٠٠ تن نهاده دامی بین کشاورزان توزیع و مرمت ۱۱٠٠ متر کانال آبیاری کشاورزی نیز انجام شد.
وی از کلنگ زنی سد سقاوه در سفر دور دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و بیان کرد: برآورد اولیه طرح بیش از ۱۲٠٠ میلیارد تومان است.
فیلم / مارگون و مشکلات
فرماندار شهرستان مارگون در بخش پایانی سخنان خود اینگونه بیان کرد که با وجود همه تلاش ها، زیرساخت‌های حیاتی این شهرستان مطلوب نیست و نیازمند همکاری و مساعدت بیشتر مسئولین است .

وی مهم‌ترین مشکلات این شهرستان را تشریح کرد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حشمت اله ولدی جهان اباد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
سلام به مردم خوب و رزمنده و دلاور شهرستان مارگون..انان که همتشان به بلندای تاریخ است.‌انان که در جنگ و دفاع مقدس خوش در خشیدند..بیشتر کاشتند و کمتر برداشت کردند..بر مسئولین کشوری و استانی واجب است که جبران مافات کنند انان که روزهای سخت یار ویاور انقلاب بودند امروز لایق احترام ونوازشند..این شهرستان نخبه پرور است باید به دادشان برسید باید زیر ساخت ها را بسازید..اگر روستاها اباد شوند مردم کمتر به شهرها هجوم می اورند و فقر و فلاکت و بدبختی و تبهکاری کمتر می شود.....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار