اکوایران: معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران به پایتخت عمان سفر کرد.
کد خبر: ۱۰۹۶۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱ 12 March 2023

به گزارش اکوایران، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران به پایتخت عمان سفر کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری ایسنا، علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه با سفر به مسقط، پایتخت کشور عمان، با «سید بدر البوسعیدی» وزیر خارجه و «شیخ خلیفه الحارثی» معاون دیپلماتیک وزارت امور خارجه عمان دیدار و رایزنی کرد .
باقری به منظور برگزاری کمیته مشورت‌های سیاسی ایران و عمان به مسقط سفر کرده است.
روز جمعه و ساعاتی پس از اعلام تصمیم تهران و ریاض برای عادی سازی روابط پس از هفت سال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، با بدر السید البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان درباره مذاکرات احیای برجام تلفنی گفت‌وگو کرد.
بوسعیدی، ضمن ابراز خرسندی از توافق شکل گرفته بین تهران و ریاض، مراتب تبریک خود و دولت عمان را به همتای ایرانی خود اعلام کرد. امیرعبداللهیان نیز از تلاشهای پیشین عمان در زمینه حصول توافق بین ایران و عربستان تشکر و قدردانی کرد.
در این گفتگوی تلفنی طرفین هم‌چنین آخرین وضعیت گفتگوهای احیای برجام را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.
عمان به طور سنتی و قطر در چند سال اخیر، همواره نقش میانجی بین تهران و واشنگتن را برعهده داشته و تلاش کرده‌اند به تنش‌زدایی در منطقه کمک کنند.
شالوده توافق برجام نیز ابتدا در عمان و در سال ۱۳۹۱ و پیش از به قدرت رسیدن حسن روحانی و تصدی محمدجواد ظریف در وزارت خارجه با مذاکرات محرمانه علی اکبر صالحی، وزیر خارجه وقت ایران و مقامات آمریکایی در عمان با وساطت مسقط بنیان نهاده شد. اکنون با از سرگیری روابط تهران و ریاض و توافق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران طی سفر اخیر گروسی به تهران، این شائبه پیش می‌آید که آیا این سفر مرتبط با از سرگیری مذاکرات هسته ای ایران با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه اتمی ایران خواهد بود یا خیر.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار