رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد:
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد گفت: آب‌انبار تاریخی دروازه مهریز در ایام نوروز به صورت ویژه به مسافران و گردشگران معرفی می‌شود.
کد خبر: ۱۰۹۶۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴ 12 March 2023

آب انبار تاریخی دروازه مهریز در ایام نوروز به مسافران معرفی می شود

حجت الاسلام مجتبی صداقت پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه امسال جشن تحویل سال همانند سال گذشته در میدان امیرچقماق یزد برگزار می‌شود اظهار داشت: سال گذشته نزدیک به پنج هزار نفر در این جشن شرکت کردند و استقبال از آن بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌های ما بود.

وی از برگزاری جشن ویژه روزه اولی‌ها در استان یزد خبر داد و گفت: این جشن همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان و با حضور ابوذر روحی و اجرای سلام فرمانده دو در میدان امیرچقماق برگزار می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری یزد به برگزاری سلام فرمانده یک با حضور چشمگیر مردم یزد در همین میدان اشاره کرد و گفت: این جشن بزرگ پنجم فروردین و با حضور عموم مردم یزد برگزار می‌شود.

صداقت به دهم فروردین و سالروز قیام مردم یزد علیه نظام طاغوت اشاره کرد و گفت: هرساله مراسم کوچکی برای بزرگداشت شهدای دهم فروردین در مسجد حظیره برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال در برنامه داریم که حرکت انجام شده در این روز بزرگ در دهم فروردین 1357 را بازسازی کنیم و به نوعی اقدام به خاطره آفرینی در چنین اقدامی کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری یزد تصریح کرد: امسال هم به مانند سال گذشته نوروزگاه‌هایی در نقاط مختلف شهر یزد برگزار می‌شود و یکی از اصلی‌ترین این نوروزگاه‌ها، مسجد جامع کبیر یزد است.

صداقت افزود: تلاش شده با توجه به تلاقی ماه مبارک رمضان و عید نوروز، برنامه‌های معنوی و قرآنی را در این محل اجرا کنیم که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به کرسی‌های تلاوت قرآن کریم و برگزاری نمایشگاه عکس اشاره کرد.

وی بیان کرد: امسال شهرداری و معاونت خدمات شهرداری اقدام به برگزاری 20 نوروزگاه در نقاط مختلف شهر یزد کرده که سه مورد آن مربوط به اسکان مسافران نوروزی در پارک‌های بزرگ شهر، کوهستان و ملل انجام می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری یزد خاطرنشان کرد: 17 نوروزگاه دیگر هم به عرضه سایر خدمات شهرداری به مسافران نوروزی و شهروندان یزد می‌پردازند و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد هم برنامه‌های خود را در قالب همین نوروزگاه‌ها انجام می‌دهد.

وی افزود: نوروزگاه حسینیه امیرچقماق هم امسال به عنوان یکی از نوروزگاه‌های اصلی در سطح شهر یزد به برگزاری برنامه‌های مختلف با همکاری بسیج می‌پردازد.

صداقت برگزاری ایستگاه‌های فرهنگی هنری و مشاوره، برنامه‌ریزی برای برگزاری ویژه برنامه‌های مرتبط با عفاف و حجاب، برپایی غرفه‌های تبلیغی ترویجی عفاف و حجاب، اجرای برنامه‌های مرتبط با کودکان در بافت تاریخی یزد را از دیگر برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد در ایام نوروز دانست.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با بیان اینکه خانه تاریخی مرحوم وزیری به عنوان پاتوق دخترانه اختصاص پیدا کرده گفت: در این محل برنامه‌های اختصاصی ویژه دختران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه آب انبار تاریخی دروازه مهریز با قدمت بیش از 800 سال و به عنوان بخشی از بازار زیرزمینی یزد به عنوان یکی از آثار تاریخی منحصر به فرد یزد به مسافران نوروزی معرفی می‌شود افزود: تئاترهای خیابانی یکی دیگر از ویژه برنامه‌هایی است که در ایام نوروز در نقاط مختلف شهر یزد برگزار می‌شود و تاکنون تعداد قابل توجهی اثر برای اجرا در این ایام اعلام آمادگی کرده‌اند و در حال بازبینی هستند.

صداقت با بیان اینکه امسال یکی از برنامه‌های اصلی ما به ویژه در بافت تاریخی بحث موزه زنده یزد است گفت: دلیل اصلی که یونسکو یزد را به عنوان شهر میراث جهانی انتخاب کرده حیات آن بوده و علاوه بر اینکه باید آن را حفظ کنیم، لازم است نسبت به معرفی آداب و رسوم مردم یزد به شهروندان یزدی و مسافران نوروزی اقدام کنیم.

صداقت با بیان اینکه برای نخستین‌بار در شهر یزد ۱۵ ابربازی در ایام نوروز در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: این بازی‌ها در دو پارک در ایام نوروز برگزار خواهد شد.

وی افزود: در کنار این ابربازی‌ها، بازی‌های هیجانی و خانوادگی نیز طراحی شده است که در نوروزگاه‌های مختلف اجرا می‌شود و عموم شهروندان می‌توانند از آن استفاده کنند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری یزد، برگزاری ویژه‌برنامه‌های اختصاصی کودکان را در ایام نوروز یکی از موضوعات مهم دانست و خاطرنشان کرد: تلاش داریم این ویژه‌برنامه‌ها به بهترین نحو ممکن برگزار شود.

صداقت اضافه کرد: اجرای ویدئو مپینگ در بقعه دوازده امام از دیگر اقدامات انجام شده برای ایام نوروز است و به مدت پنج شب اجرایی خواهد شد.

وی اتوبوس گردشگری و اتوبوس آموزش شهروندی را از دیگر اقداماتی دانست که برای ایام نوروز در نظر گرفته شده است و ادامه داد: با توجه به اهمیت توجه به برنامه‌های ویژه خانواده‌های یزدی، امسال بحث بافت‌گردی ویژه شهروندان یزد در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با بیان اینکه سال گذشته خانه سیگاری‌ها به عنوان یکی از محل‌های اصلی اجرای برنامه‌های نوروزی در نظر گرفته شد، تصریح کرد: امسال آب‌انبار دروازه مهریز به عنوان یکی از منحصر به فردترین آثار تاریخی یزد برای برگزاری برنامه‌های نوروزی در نظر گرفته شده است تا به گردشگران و میهمانان نوروزی معرفی شود.

صداقت گفت: امسال نیز همانند سال گذشته تابلوهای گویا برای معرفی اماکن تاریخی یزد نصب و ۲۰ اثر تاریخی به وسیله این تابلوها به عموم شهروندان معرفی می‌شود و آن‌ها می‌توانند به وسیله بارکدخوان از اطلاعات این مکان‌ها آگاه شوند.

وی افزود: سال گذشته ۱۰ اثر در بافت تاریخی یزد به این وسیله معرفی و با استقبال خوب مسافران نوروزی همراه شد؛ در سال جاری این تعداد این تابلوها را افزایش می‌دهیم و به دو برابر می‌رسانیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار