رییس انجمن جنگلبانی ایران اعلام کرد: طبق بررسی ها ، بخشی از زباله ها در جنگل های کشور دفن می شود که سبب آلودگی زیست محیطی شده است.
کد خبر: ۱۰۹۶۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶ 11 March 2023

بزرگترین تخریب منابع طبیعی با واگذاری ناگهانی پنج هزار معدن غیرفعال

به گزارش «تابناک البرز» علی بناگر در چهارمین همایش ملی جنگل که همزمان با ششمین روز از هفته منابع طبیعی در سالن امام خمینی (ره) دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد، افزود: متاسفانه شاهد هستیم که زباله های شهرها را به داخل جنگل ها می آورند که سازمان جنگل ها و مراتع به عنوان متولی این عرصه ها باید فکر اساسی کند چون شیرابه پسماند معضل زیست محیطی دارد.

وی یکی از مشکلات زیست محیطی در عرصه جنگلی کشور را حفر برخی معادن مانند زغال سنگ دانست و اظهار کرد: هر معدن بیش از ۵۰۰ هکتار زمین را در بر می گیرد که خود آسیبی بزرگ برای درختان جنگلی و پوشش گیاهی است.

بناگر با اشاره به صدور مجوز برای فعال شدن پنج هزار معدن از سوی وزارت صمت، گفت: متاسفانه با واگذاری ناگهانی حدود پنج هزار معدن غیرفعال، بزرگترین تخریب منابع طبیعی و محیط زیست کشور در شرف انجام است؛ بخصوص اینکه در اصلاحیه قانون معادن، سازمان محیط زیست کشور از گردونه استعلامات معدنی حذف شده است .

وی افزود: در دهه های اخیر نیز شاهد رویکرد غیراصولی معدن کاران در مواجهه با عرصه های طبیعی بوده ایم و کم نبوده اند عرصه های جنگلی، کوهستان ها و زیستگاه های حیات وحش در کشورمان که به بهانه معدن کاوی و اشتغالزایی، برای همیشه تخریب شده اند و به هیچ وجه نمی توان تخریب حاصل از توسعه معادن در آنها را جبران کرد.

وی تصریح کرد: در پایش های انجام شده از ۱۰۰ معدن کشور در داخل جنگل های هیرکانی معادن زغال سنگ هست که حجم بالایی از نخاله و زباله دارد علاوه بر اینکه با ایجاد مسیرهای دسترسی درجه دو و سه زیادی در جنگل ها برای حمل زغال سنگ رانش زمین و تخریب جنگل ها را نیز باعث شده اند.

نبود نیروی جوان و متخصص بزرگترین معضل/مجازات های قاچاق چوب بازدارنده نیست

رییس انجمن علمی جنگلبانی ایران ادامه داد: در زمان حاضر بزرگترین معضل سازمان های منابع طبیعی و محیط زیست تهی شدن بدنه آنها از نیروهای جوان و کارآزموده است که باید به صورت جدی فکری برای این موضوع شود زیرا تزریق قطره چکانی کردن نیروهای جوان و متخصص به صورت استخدامی کمتر از ۱۰۰ نفر در هر سال نمی تواند مشکلی از این بخش ها را درمان کند.

وی همچنین به موضوع قاچاق چوب اشاره کرد و اضافه کرد: مجازات های قاچاق چوب به هیچ وجه بازدارنده نیست و مبلغی که به عنوان جریمه قاچاق چوب اخذ می شود در تناسب با آنچه که قاچاقچیان از فروش چوب به دست می آورند قابل مقایسه نیست و به همین دلیل این موضوع هیچ وقت حل نمی شود که هر چه زودتر باید تغییراتی داده شود.

وی یکی از نیازهای اصلی در حوزه حفاظت را تجهیز ادارات منابع طبیعی و محیط زیست به پهپاد و GPS های هوشمند دانست و گفت: یک بخشی از حفاظت که به صورت فیزیکی انجام می شود با پهپاد و GPS و سنجش از دور قابل پیشگیری است در حالیکه هنوز به صورت سنتی پایش و حفاظت انجام می شود.

بناگر با بیان اینکه قرار است یکسری دوربین بر روی لباس محیط بانان و جنگل بان ها نصب شود، افزود: لازم است تا تفاهم نامه هایی را سازمان های حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی با نیروهای نظامی و انتظامی برای حفاظت انجام دهد زیرا توان منابع طبیعی در حدی نیست که قادر به مقابله با قاچاقچیان چوب باشد.

در این همایش پنل علمی تخصصی با حضور صاحب نظرانی از موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، دانشگاه تهران، انجمن علمی مرتعداری ایران و انجمن علمی کنترل و مدیریت مناطق بیابانی ایران برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار