نخستین جشنواره بید مشک (گلبیز) استان یزد با حضور مردم و مسئولان در روستای منشاد از توابع بخش مرکزی شهرستان مهریز برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۹۵۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹ 09 March 2023

با توجه به آغاز برداشت گل بید مشک در روستای منشاد، اولین جشنواره گل بید مشک به همت شورای اسلامی، دهیاری، کشاورزان و متصدیان کارگاه‌های گلاب گیری در محل حسینیه بزرگ منشاد برگزار شد.

در این جشنواره که با استقبال مردم به خصوص مسافران و میهمانان مواجه شد چندین برنامه فرهنگی هنری با حضور هنرمندان استان اجرا و سپس شرکت کنندگان از کارگاه‌های تولیدی عرقیات بازدید و در جریان فعالیت آنها قرار گرفتند.

همچنین در قالب کارگاه‌های مختلف گلابگیری، متصدیان آنها نسبت به عرضه و فروش برخی از محصولات تولیدی خود به مردم و مسافران استان اقدام کردند و این جشنواره با همکاری برخی از دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های مردمی برگزار شد.

بیدمشک که در اصطلاح محلی به آن « گل‌بیز » گفته می‌شود از دیدگاه طب سنتی نوعی گیاه دارویی، ملین و تقویت کننده قلب، اعصاب و دستگاه گوارش است که اشتها را افزایش می‌دهد و مورد استقبال مردم و عموم خانواده‌هاست.

برداشت گل بیدمشک از ۱۰ هکتار باغ‌های این شهرستان به خصوص در بخش مرکزی مهریز در اواخر ماه اسفند هر سال آغاز و به مدت ۲ ماه ادامه دارد و حدود ۲۰۰ نفر به خصوص در روستاهای بنادک‌سادات و منشاد در ۴۰ کارگاه صنعتی و سنتی به تهیه عرق‌ گیاهان دارویی به خصوص گل بیدمشک فعالیت دارند.

سالانه حدود یک‌ هزار تن انواع عرق گیاهی و بیدمشک در این شهرستان تهیه که علاوه بر مصرف مردم منطقه برای فروش به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

سطح زیرکشت گیاهان دارویی مهریز حدود ۸۰ هکتار است و درختان بیدمشک بیشتر به صورت پراکنده در کنار سایر درختان در برخی باغ های حومه شهر و روستاها می‌روید و جهاد کشاورزی نسبت به ارایه خدمات فنی و تهیه کود و سایر نیازها برای کشاورزان فعالیت دارد.

از هر کیلوگرم گل بیدمشک سه و نیم لیتر عرق بیدمشک استحصال می‌شود و سطح اراضی کشاورزی مهریز ۱۵ هزار هکتار است که بیش از نیمی از آن اختصاص به محصول باغی و درختی دارد.

بخش مرکزی مهریز شامل پنج دهستان به نام‌های میانکوه، ارنان، خورمیزات، بهادران و تنگچنار با حدود ۱۵ هزار نفر جمعیت است و مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد واقع است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار