سرپرست اداره محیط زیست نظرآباد گفت: کاهش بارندگی، ساخت و سازهای محلی و زراعی، احداث سد، احداث کانال زه کشی، پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی، چرای مفرط و ورود فاضلاب شهرک‌های صنعتی اطراف به تالاب بخشی از عوامل تخریب تالاب صالحیه هستند.
کد خبر: ۱۰۹۵۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶ 05 March 2023

به گزارش «تابناک البرز» محمد محمودی با اشاره به اینکه همزمان با روز جهانی حیات وحش (۱۲ اسفندماه) شاهد اجرای برنامه‌های متنوعی در استان از جمله محدوده تالاب صالحیه بودیم، اظهار کرد: این تالاب در سال ۹۶ در فهرست تالاب‌های مهم کشور به قرار گرفت.

وی ادامه داد: این تالاب به دلیل دارا بودن شرایط خاص زیستگاهی، میزبان گونه‌های مختلف آبزی و کنار آبزی است.

وی توضیح داد: طبق مطالعات آب منطقه‌ای البرز، وسعت حریم بستر این تالاب در البرز ۱۶ هزار و ۸۱۳ هکتار برآورد شده است.

این مسئول اضافه کرد: وسعت محدوده آبگیری این تالاب هم بسته به میزان حق آبه بین ۶۰ تا ۱۲۰ هکتار متفاوت است.

محمودی با اشاره به پراکندگی پوشش گیاهی این تالاب گفت: چهره پوشش گیاهی تالاب صالحیه به نواحی شوره زاری، مناطق با پوشش گیاهی غنی تر، نواحی با پوشش گیاهی فقیر و نواحی تا حدودی بدون پوشش تقسیم بندی می‌شود.

وی با اشاره به گونه‌های گیاهی بومی و شاخص این منطقه توضیح داد: گز، علف شوره الوان و شوره باتلاقی از شاخص ترین گیاهان این منطقه هستند.

سرپرست اداره محیط زیست نظرآباد گفت: این منطقه به دلیل شرایط خاص یکی از مهمترین زیستگاه‌های جانوری استان هم محسوب می‌شود و تاکنون بیش از ۱۲۰ نوع پرنده در این محدوده شناسایی شده‌اند که غاز خاکستری، درنا، فلامینگو، حواصیل خاکستری، سارگپه معمولی و انواع گنجشک سانان بخشی از آنها هستند.

محمودی با بیان اینکه به جز انواع پرندگان در این محدوده شاهد زیست پستانداران هم هستیم، افزود: روباه، گرگ و سنجاب زمینی جزئی از آنها هستند.

وی در ادامه به مهمترین عوامل تخریب تالاب صالحیه در طول سال‌های اخیر هم اشاره کرد و گفت: کاهش بارندگی، ساخت و سازهای محلی و زراعی، احداث سد، احداث کانال زه کشی، پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی، چرای مفرط و ورود فاضلاب شهرک‌های صنعتی اطراف به تالاب بخشی از این عوامل هستند.

این مسئول افزود: برای حفظ و احیای این تالاب تاکنون اقداماتی مثل صورت گرفته اما پایداری و تداوم حیات تالاب در گام اول نیازمند تخصیص کامل حق آبه این تالاب از استان قزوین و در مرحله بعدی همکاری مسئولین و جوامع محلی لازمه ادامه حیات این میراث ارزشمند است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار