تعداد ۱۴۷ واحد تجاری و ۶۳ واحد اقامتی از مجتمع در دست احداث مرکز تعطیلات، سرگرمی و خرید پدیده شاندیز در سال ۱۳۹۲ تملیک شده که در تاریخ ۳۱ شهریور سال ۹۳، واحدهای مذکور حدود ۲ برابر مبلغ منصفانه و نظر کارشناس رسمی دادگستری به مبلغ ۴۵۳ میلیارد تومان به شرکت پدیده شاندیز واگذار شده است.
کد خبر: ۱۰۹۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷ 11 October 2015
در ادامه گزارش بازرس بانک قوامین آمده است که در تاریخ ۳۱ شهریور سال ۹۳، واحدهای مذکور به مبلغ ۴۵۳ میلیارد تومان به شرکت پدیده شاندیز واگذار شده، در حالی که ارزش منصفانه آن واحدها طبق نظر هیات کارشناسان رسمی دادگستری مبلغ ۲۲۳ میلیارد تومان بوده است!

 به گزارش سرویس اقتصادی جامعه آنلاین، شاید بتوان یکی از مهمترین اتفاقات چند ماه اخیر در فضای اقتصادی کشور را ماجراهای مربوط به پدیده شاندیز دانست. این شرکت که ساخت یکی از بزرگترین پروژه های گردشگری و تفریحی کشور را در دستور کار دارد، به علت مشکلاتی که در زمینه تغییر کاربری اراضی و فروش سهام خود به مردم داشت، چند ماهی است با فراز و نشیب های فراوان دست و پنجه نرم می کند.

یکی از موضوعات مهمی که در بررسی فعالیت های این شرکت مورد توجه رسانه ها قرار گرفت، تسهیلات قابل توجه برخی موسسات اعتباری به این پروژه بزرگ بود. صورت‌های مالی شرکت "ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز” در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ نشان می‌دهد که سه موسسه مالی و اعتباری میزان،‌ عسکریه و اعتماد ایرانیان تسهیلات مالی قابل توجهی را به این شرکت ارائه کرده ‌اند که ۲ موسسه از ۳ موسسه مذکور، هم اکنون مجوز خود را از دست داده اند.

به عنوان مثال، تسهیلات مالی دریافتی شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز از موسسه مالی و اعتباری اعتماد ایرانیان نیز در سال ۱۳۹۱ بیش از ۲۱۲ میلیارد ریال بوده ‌است. با توجه به اینکه تعهدات این موسسه به بانک قوامین واگذار شده است، بررسی  صورت های مالی این بانک در سال گذشته می تواند به شفاف سازی بیشتر برخی فعالیت های این شرکت کمک کند.

بر اساس گزارش حسابرس قانونی بانک قوامین در خصوص صورتهای مالی سال ۹۳، طی مبایعه نامه های مبادله شده با شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز (مدیون به شرکت تعاونی اعتبار اعتماد ایرانیان) و در راستای تسویه بالغ بر ۱۷۴ میلیارد تومان مطالبات بانک از تعاونی اعتبار مذکور، تعداد ۱۴۷ واحد تجاری و ۶۳ واحد اقامتی از مجتمع در دست احداث مرکز تعطیلات، سرگرمی و خرید پدیده شاندیز در سال ۱۳۹۲ تملیک شده است.

در ادامه گزارش بازرس بانک آمده است که در تاریخ ۳۱ شهریور سال ۹۳، واحدهای مذکور به مبلغ ۴۵۳ میلیارد تومان به شرکت پدیده شاندیز واگذار شده، در حالی که ارزش منصفانه آن واحدها طبق نظر هیات کارشناسان رسمی دادگستری مبلغ ۲۲۳ میلیارد تومان بوده است!

این گزارش اضافه کرده است که واحدهای فوق، با اقساط ۲۴، ۳۰ و ۳۶ ماهه واگذار شده و هرچند مبلغ ۶۵ میلیارد تومان از اقساط موضوع معامله دریافت شده، اما معادل ۴۳ میلیارد تومان از اقساط معوق، در رسید وصول نشده و اقدامات انجام شده در جهت حفظ حقوق بانک قوامین (توافق بر زمانبندی جدید دریافت اقساط) تا تاریخ ارائه گزارش حسابرس قانونی (۲۹ تیرماه امسال) نهایی نشده است.

حال این سوال مطرح است که اگر شرکت پدیده شاندیز توان مالی پرداخت اقساط این خرید را نداشته، چرا آنرا در حدود ۲ برابر مبلغ منصفانه و نظر کارشناس رسمی دادگستری خریداری کرده است ؟ بانک قوامین نیز چه تضمین هایی برای اطمینان از دریافت مبلغ مذکور دریافت کرده است که با عدم وصول اقساط، بتواند آنرا به مرحله اجرا بگذارد؟

منبع:جام نیوز

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
پدیده بیشتر از اینها سر مذدم بدبخت مظلوم کلاه گداشته
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار