رئیس اداره امور عشایر همدان با بیان اینکه گزارش عملکرد امسال دستگاه‌ها در رابطه با ارائه خدمات به امور عشایر رضایت بخش نیست، گفت: کل هزینه‌ها و خدمات در قالب روستایی ارائه شده و پیگیر هستیم خدمات عشایری از خدمات روستایی تفکیک شود
کد خبر: ۱۰۹۵۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵ 02 March 2023

 


به گزارش تابناک همدان، جعفر کاویانی دلشاد امروز در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار داشت: طبق قانون ساماندهی عشایردستگاه ها و ادارات موظف به خدمات رسانی هستند که نیازسنجی انجام شده که ادارات آموزش و پرورش، راه ، مخابرات ، توانیر و ... خدماتی را به عشایر استان همدان ارائه دهند و به فاصله دو الی سه ماه مورد راستی آزمایی قرار گیرند و در پایان سال در شورای عشایری استان خدمات انجام شده انعکاس داده شود.

به گفته وی، گزارش عملکرد سالجاری از دستگاه ها اخذ شده اما متاسفانه رضایت بخش نبوده یعنی در بحث خدماتی که دستگاه ها در باب خدمات رسانی به عشایر انجام داده اند خیلی مناسب نبوده و عمدتا روستایی و عشایری با هم اقدام شده و کل هزینه ها و خدمات در قالب روستایی بوده لذا پیگیر هستیم خدمات عشایری از خدمات روستایی تفکیک شود.


رئیس اداره امور عشایر همدان با بیان اینکه در نیاز سنجی جدید خدمات عشایری برای دستگاه ها تفکیک شده است، ادامه داد: در بحث آموزش و پرورش عشایر با وجود 850 دانش آموزکه حدود 500 نفر آنان کوچ رو هستند مشکل کمبود معلم دارند لذا نیازمند افزایش60 نفر معلم با اولویت جذب فارغ التحصیلان عشایری که آشنایی با شیوه زندگی عشایری دارند موجب خدمات رسانی بهتر می شود.


کاویانی دلشاد ادامه داد: مصوبه ای در خصوص توزیع سالانه 500 دستگاه پنل خورشیدی در بین جامعه عشایر توسط اداره برق وجود دارد در حالی که سالجاری 35 دستگاه تحویل داده شد در صورتی که درخواست و اعلام نیاز حداقل یک هزار و 500 دستگاه پنل خورشیدی بود. لذا در خواست داشتیم اداره برق در بحث پنل های خورشیدی ، کمک کنند.


وی افزود: در بحث راهداری و حمل و نقل جاده ای 250 تا 280 کیلومتر ایل راه داریم که با توجه به بارندگی و اجبار برای کوچ عشایرآنها از طریق اتومبیل اقدام به جابه جایی می کنند لذا درخواست شده حداقل سالی 50کیلومتر مرمت و بازسازی شود.

رئیس اداره امور عشایر همدان با بیان اینکه از آب و فاضلاب درخواست داشیم چاهی در اختیار ما قرار دهند که از آب آن برای عشایر استفاده شود که متاسفانه تا کنون به آن رسیدگی نشده است،تصریح کرد:سه دستگاه تانکر برای آبرسانی داریم که در حال حاضر در جنوب کشور مشغول آبرسانی هستند اما این تعداد برای جامعه هدف کم است از محل اعتبارات سفر رییس جمهور برای خرید 5 دستگاه تانکر آبرسانی در نظر گرفته شده است اما در حال حاضر تخصیص اعتباری نداشتیم.


کاویانی در خصوص سرانه آرد عشایری گفت: سرانه آرد عشایری کم بود که اداره غله همکاری کردند وسرانه توزیع آرد از 6 کیلو به 9 کیلو برای هر نفر رسیده است و در سالجاری 936 هزار کیلوگرم توزیع آرد در بین جامعه هدف داشتیم.

تخصیص 195 میلیارد تومان اعتبار برای عشایر استان همدان


رئیس اداره امور عشایر همدان در خصوص اعتبارات عشایر استان همدان عنوان کرد: از محل 3درصد نفت، متوازن و استانی حدود 2میلیارد و 945 میلیون تومان اعتبارات سال جاری بود که 49 درصد یعنی یک میلیارد و 455 میلیون تومان تخصیص داشته است .


وی با اشاره به تخصیص 706 میلیون تومان ز محل سه درصد ارزش افزوده، اضافه کرد: 3میلیارد و 579 میلیون اعتبار از محل بند الف تبصره 6 مصوب شد که تا کنون 1میلیارد تخصیص داشته و از محل سفر ریاست جمهوری نیز 170میلیارد مصوب شده همچنین 10 میلیارد از محل اعتبارات استانی، 70 میلیارد از محل سازمان جهاد کشاورزی و 90 میلیارد از محل اعتبارات برنامه و بودجه است که تا کنون نه موافقت نامه ای مبادله شده و نه تخصیصی داشتیم.


کاویانی دلشاد ادامه داد: 18 میلیارد تومان اعتبار ملی برای محرومیت زدایی مصوب شده که از این محل نیز تا کنون تخصیصی اعتباری نداشته است و جمعا کل اعتبارات 195میلیارد تومان اعتبار مصوب بوده که 3میلیارد و 187 میلیون تومان تخصیص داریم یعنی یک و شش دهم درصد که با اعتبار سال 1400 جمعا 12میلیارد و 818 میلیون تومان می شود.

توزیع 42 هزار متر مکعب آب در بین عشایر استان همدان

رئیس اداره امور عشایر همدان در خصوص اقدامات انجام شده اشاره ای به توزیع 42هزار متر مکعب آبرسانی سیاربرای عشایر داشت و گفت: 2 میلیارد و800میلیون برای این کار هزینه شده و در حال حاضر آبرسانی برای عشایر مستقر در جنوب کشور را نیز انجام میدهیم.


کاویانی دلشاد ادامه داد: در بحث خرید و توزیع آبرسانی به کانون اسکان ثابت گمار قشلاق و قرق بهار 1میلیارد و 650میلیون تومان هزینه شده است.


وی با بیان اینکه برای احداث و نگهداری 6 باب سرویس بهداشتی 260میلیون تومان هزینه شده است، افزود: برای ترمیم و نگهداری راه های عشایری به طول 50 کیلومتر اعتباری بالغ بر 1میلیارد و 330میلیون تومان هزینه شده است.


رئیس اداره امور عشایر همدان با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی برای 188نفر روز18 میلیون تومان اعتبارتخصیص داده شد، گفت: در بحث ایجاد صندوق خورد زنان عشایر که در حال حاضریک صندوق فعالیت دارد و پیگیر راه اندازی سه تا پنج صندوق دیگرهستیم که نحوه فعالیت این صندوق ها با حضور 20 نفر از زنان عشایراست و از محل صندوق کارآفرینی امید 150میلیون تومان وام 4 درصد برای فعالیت در زمینه صنایع دستی ارائه می شود.

کاویانی دلشاد یادآور شد: 530دستگاه پنل خورشیدی با 4میلیارد و 500میلیون تومان در بین عشایر توزیع شده است.


ساختار تشکیلاتی اداره عشایر همدان اصلاح شود


وی درخصوص مشکلات عشایری به کم توجی دستگاه ها به آیین نامه ساماندهی عشایر اشاره کرد و گفت: اصلاح ساختار تشکیلاتی اداره عشایر که با توجه به دارا بودن تعداد عشایر بالا در استان همدان همچنان ادره باقی مانده است در حالی که استان هایی هستند که تعداد عشایر آنها کمتر یا هم سطح استان همدان است که به صورت مدیریت یا ادراره کل هستند که نیازمند اصلاح این ساختار هستیم با توجه به جمعیت هدفی که دارد.


رئیس اداره امور عشایر همدان تصریح کرد: پیگیر اصلاح آمار جامعه عشایری در بحث سه درصد ارزش افزوده هستیم به طوری که در سامانه مالیاتی مرکز آمار ایران جمعیت عشایری همدان 5 هزار نفر ثبت شده در صورتی که 14 هزار جمعیت عشایری استان همدان است بنابراین چون طبق مرکز آمار اعتبار ارائه می شود لذا پیگیر اصلاح آمار هستیم.


کاویانی اظهار داشت: صدور سند برای 197 هکتار اراضی عشایر در قرق بهار در دست اقدام است وبرای حدود 500 هکتار 268 سند در غرب کرخه به نام عشایر همدان ثبت شود که نماینده مردم خوزستان مخالفت می کند در صورتی که این زمین ها که شامل کشاورزی، مرتع و مسکونی است برای سامانه عرفی همدان است.


به گفته وی، اجبار عشایر به کوچ زودهنگام که در مسیر میانبند استان لرستان و ایلام همکاری برای اسکان نمی کنند باعث آسیب به مراتع می شود لذا با اطلاع رسانی به عدم کوچ سریع در جهت مقابله با آسیب به عشایر هستیم زیرا درصورتی که منابع طبیعی آسیب ببیند به دنبال آن جامعه عشایر نیز آسیب خواهند دید.

نقشه راه توسعه کشاورزی و عشایری استان تدوین شده است


رئیس اداره امور عشایر همدان خبر ازتدوین نقشه راه توسعه کشاورزی و عشایری استان همدان برای بازده 5 ساله داد واظهار داشت: با توجه به اینکه در بحث دامداری مشکلاتی به وجود آمد سازمان عشایری برای تنوع بخشی به درآمد عشایر 4 برنامه اصلی یکی بحث زنجیره گوشت قرمز، میز گردشگری، صنایع دستی و گیاهان دارویی برای درآمد زایی تدوین کرده است که 30 میلیارد تومان وام با سود 4 درصد از محل بند ب تبصره 16 با باز پرداخت 7 ساله تخصیص داده شود که پس از دو سال خواب در مدت 5 سال تسویه شود که این وام باید در راستای پرورش گوشت قرمز، میز گردشگری، صنایع دستی و گیاهان دارویی هزینه شود.


تولید سالیانه 6 هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر استان همدان


کاویانی دلشاد بیان کرد: عشایر استان 471 هزار راس دام سبک (گوسفند و مرغ) دارند که حدود 6 هزار تن گوشت قرمز، 380 تن پشم، 34 هکتار از اراضی زیر کشت گیاهان دارویی و 260 متر مربع صنایع دستی در سال تولید می کنند.

به گفته وی 4 ایل در استان همدان حضور دارند و 24 طایفه که علاوه بر آن 4 طایفه نیز مستقل هستند و 12 کانون اسکان که عشایر به صورت ثابت در آنجا مستقر می مانند.


رئیس اداره امور عشایر همدان گفت: 90 هزار هکتار از اراضی استان که 9.5 درصد مراتع استان را شامل می شود در اختیار عشایر استان همدان است.


کاویانی اشاره به جمعیت عشایر استان کرد و گفت: 3هزار و 900 خانوارعشایر با 13 هزار و 880 نفر جمعیت عشایری حدود 9 دهم جمعیت را شامل می شود.


گفتنی است : یک و دو دهم درصد جمعیت عشایری کشور را عشایر استان همدان شامل می شوند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار