استاندار مرکزی گفت: ساماندهی چاه‌های غیرمجاز کشاورزی راهکاری اصولی در حفاظت از منابع آبی است که باید مورد توجه دستگاه‌های متولی قرار گیرد.
کد خبر: ۱۰۹۴۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۸ 01 March 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی،فرزاد مخلص‌الائمه در شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی، افزود: اکنون مسئله اساسی، شیوه برداشت از چاه‌های آب کشاورزی غیرمجازی است که فعالیت دارند.
وی بیان کرد: باید صرفه جویی مورد توجه باشد تا در سال آینده مشکلی در تامین آب برای مردم استان به وجود نیاید.
استاندار مرکزی گفت: برای این مهم اطلاعیه‌ای در قالب مصاحبه، موشن گرافیکی تهیه و وضعیت و شرایط آبی استان و ذخیره در مخازن سدها به اطلاع مردم برسد.
مخلص‌الائمه افزود: اکنون این تصور وجود دارد که بارش‌های امسال بهتر از سال گذشته بوده اما ۱۵ سال از ذخیره زیرزمینی منابع آب عقب هستیم که بارش‌های اخیر آن را جبران نکرده است.
سرپرست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز گفت: جهاد کشاورزی برنامه جدی برای مدیریت مصرف آب با استفاده از الگوی کشت داشته باشد.
علی اکبر اسدی افزود: مدیریت بارش در اختیار ما نیست اما می‌توان مصرف آن را با برنامه مدون در اختیار گرفت تا مشکلات کاهش یابد.
وی بیان کرد: فرمانداران در هر شهرستان برای جلوگیری از مشکلات در حوزه آب، همکاری لازم را داشته و در این مقوله با سایر بخش‌ها مشارکت کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی نیز میزان بارندگی‌ها در سال جاری را ۱۳۷ میلیمتر عنوان کرد و گفت: بارندگی‌های پارسال در این بازه زمانی ۱۴۵ میلیمتر بوده که در مقایسه با بلند مدت ۱۵۰ میلیمتر کاهش نشان می‌دهد.
عزت الله آمری افزود: سامانه بارشی استان امسال یکسان توزیع نشد و بیشتر در جنوب استان بارش ثبت شده است که شامل خمین، دلیجان و محلات و شازند می‌شود.
وی بیان کرد: متاسفانه وضعیت سدها از نظر میزان ذخیره آب مطلوب نیست و هیچ حجمی وارد مخازن سدهای استان نشده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: حجم مخزن ساوه در سال گذشته ۱۱۰ میلیون مترمکعب و امسال ۵۰ میلیون مترمکعب معادل ۱۸ درصد این سد آب دارد که مطلوب نیست و باید توزیع و مصرف آب مدیریت شود تا در سال جدید با بحران مواجه نشویم.
عامری گفت: سد ساوه پارسال ۴۵ میلیون مترمکعب ذخیره آب داشت که نسبت به امسال ۳۳ درصد بیشتر بوده و پارسال ۴۷ درصد مخزن پر شد.
وی بیان کرد: سد کمال صالح اراک نیز ۹۵ میلیون مترمکعب ظرفیت مخزن دارد که ورودی آن مناسب نیست و تاکنون هشت میلیون مترمکعب وارد شده و در مجموع ۳۱ میلیون مترمکعب ذخیره دارد.
آمری افزود: هم اکنون ۲۵ درصد از ۲ سد بتونی استان آب دارد در حالی که سال گذشته ۴۳ درصد بود که ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته مخازن سدهای استان خالی است.
وی بیان کرد: این اطمینان وجود دارد که با گرم شدن هوا و ذوب شدن برف‌ها، سد کمال‌صالح اراک پر شود زیرا حوزه آبریز خوبی دارد اما نگرانی در ساوه به قوت خود باقی است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: سد کمال صالح اراک تامین کننده آب آشامیدنی اراک، روستاهای مسیر و شماری از صنایع است.
آمری افزود: سالانه ۳۷ میلیون مترمکعب از آب سد کمال صالح در اراک، پنج میلیون مترمکعب در صنعت و سه میلیون مترمکعب در روستاها استفاده می‌شود.
مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی نیز گفت: در سال جاری تا دهم اسفندماه، بارشی که به طور معمول دریافت شده ۵۵ درصد سال زراعی بوده است.
رضا مرادیافزود: امسال بخش بزرگی از بارش‌ها به صورت برف در مناطق کوهستانی باریده است که با بارش های بهاره به حجم آب اضافه می‌شود.
وی بیان کرد: پیش بینی‌ها بیشتر مبتنی بر این است که بارش‌ها در بهار و تا پایان سال زراعی نرمال و حتی بیشتر است و بیشتر در مناطق جنوب استان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار