کد خبر: ۱۰۹۴۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۱ 26 February 2023

تابناک/گیلان رئیس سازمان چای، از پرداخت ۹۵.۶ درصد از بهای برگ سبز چای خبر داد و تصریح کرد: کمتر از پنج درصد مطالبات چایکاران باقی مانده است.

حبیب جهانساز، بهای برگ سبز چای در سال جاری را بالغ بر ۹۴۹ میلیارد تومان دانست و اظهار کرد: امسال بالغ بر ۱۱۶ هزار تن برگ سبز چای خریداری کردیم.

وی از پرداخت ۹۰۸ میلیارد تومانی بهای برگ سبز معادل ۹۵.۶ درصد خبر داد و تصریح کرد: کمتر از پنج درصد مطالبات چایکاران باقی مانده که براساس وصول از سازمان برنامه و بودجه پرداخت می شود.

رئیس سازمان چای کشور در گفت وگوی ویژه خبری باران، با اشاره به پرداخت بخشی از مطالبات از محل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای، تصریح کرد: در فرایند خرید تضمینی برگ سبز، ۲۰ تا ۲۵ درصد سهم دولت بوده که به واسطه نگه داشتن حلقه های زنجیره تولید و حفظ صنعت چای پرداخت می شود لذا بخشی از بهای برگ سبز وابسته به بودجه سالانه بوده و در بودجه ۱۴۰۲ نیز برای خرید تضمینی اعتبار لازم پیش بینی شده است.

جهانساز، جبران بخشی از مطالبات را از طریق صندوق چای دانست و اضافه کرد: از طریق فروش اموال مازاد به دنبال تامین بخشی از منابع صندوق چای جهت پاسخگویی به چایکاران هستیم.

وی با اشاره به اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی صندوق چای، تاکید کرد: ۷۵ درصد این اعتبار مربوط به چایکاران و ۲۰ درصد نیز مربوط به کارخانجات چای است.

رئیس سازمان چای، پرداخت تسهیلات بهزراعی را از محل اعتبارات صندوق چای دانست و گفت: از این محل دو نوع تسهیلات پرداخت می شود؛ سرمایه در گردش را هم برای باغات و هم برای کارخانجات در نظر گرفتیم که به ازای هر هکتار چهار میلیون تومان به چایکاران جهت هرس و بهزراعی و تامین ماشین آلات مورد نیاز و... پرداخت می شود؛ همچنین از طریق سرمایه گذاری منابع حاصل از صندوق چای در بانک های عامل، به فعلان حوزه چای تسهیلات تا سقف ۳۵ میلیون با بازپرداخت سه ساله پرداخت می شود؛ چایکاران تسهیلات سه درصدی و کارخانجات تسهیلات هفت درصد دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۵۱ میلیارد تومان سرمایه در گردش و بالغ بر پنج میلیارد تومان تسهیلات سرمایه ای به چایکاران و کارخانجات پرداخت شده است، عنوان کرد: متناسب سازی قیمت برگ سبز چای با تورم و نیاز منطقه و تامین به موقع منابع، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، پرداخت به موقع مطالبات و جلوگیری از تغییر کاربری های غیر مجاز به ایجاد صرفه اقتصادی کمک می کند؛ خوشبختانه طی سال های اخیر شاهد افزایش سالانه حدود ۵۰ درصدی قیمت خرید تضمینی برگ سبز هستیم که در چایکاران امید ایجاد کرده است.

جهانساز، سطح زیر کشت چای کشور را ۲۸ هزار هکتار و سطح فعال را ۲۲ هزار هکتار دانست و متذکر شد: ۶۰۰۰ هکتار باغات رهاسازی شده داریم که در بازه پنج سازه احیا خواهند شد؛ البته سال گذشته ۳۱۵ هکتار و امسال بالغ بر ۱۰۰ هکتار را مجددا احیا کردیم.

رئیس سازمان چای، حجم تولید چای خشک داخلی را ۳۰ هزار تن دانست که تا ۴۵ هزار تن قابل ارتقاست و بیان کرد: قطعا افزایش تولید چای خشک در افزایش درآمد چایکاران موثر است.

وی همچنین از پرداخت هشت میلیارد تومانی به کارگزاران جهت خرید کود توزیع در بین چایکاران خبر داد و خاطرنشان کرد: ۵۰۰۰ تن کود خریداری شده است.

جهانساز، در ادامه از تولید نخستین نهال اصلاح شده چای تحت عنوان «کاشف» با همکاری پژوهشکده چای خبر داد و اظهار کرد: به زودی ۱۰ رقم سازگار با منطقه در اختیار چایکاران قرار می گیرد.

وی بخش خصوصی را واردکننده چای دانست و یادآور شد: ارز دولتی به واردات چای اختصاص نمی یابد تا به نفع تولید باشد لذا چای خارجی گران تر از چای ایرانی بوده و می خواهیم قدرت رقابت آن حفظ شود.

رئیس سازمان چای، نیاز بازار داخلی به چای خشک را ۱۰۰ هزار تن دانست و گفت: بخشی از نیاز بازار توسط چای داخلی و بخش دیگر توسط چای خارجی تامین می شود و لذا به دنبال برندسازی و بهداشتی کردن چای تولیدی هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار