کد خبر: ۱۰۹۲۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹ 14 February 2023

10 نکته مهم در طراحی دکوراسیون اداری

مشخصات فضاهای کاری تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند. برخی دفاتر بزرگ و وسیع هستند و برخی دیگر نقلی و کوچک! در برخی از این دفاتر کسب و کارهای رسمی مدیریت می شوند و در برخی دیگر نیز مشاغل نوین توسعه می یابند. پیداست که مقررات طراحی دکوراسیون اداری در هر یک از این دفاتر، تفاوتی بسیاری با دیگری دارد. اما در یک نگاه کلی ده نکته مشترک در کلیه فضاهای اداری وجود دارد که انجام دقیق آن ها به افزایش کیفیت محیط کمک می کند.

بررسی چند نکته کلیدی در طراحی دفتر کار اداری

بسیاری از مدیران تصور می کنند طراحی دفتر کار امری ساده و دست یافتنی است. این در حالیست که طراحی یک دکوراسیون اداری کارآمد، پیچیدگی های بسیاری دارد. نمی توان انتظار داشت با چیدمان چند میز و صندلی اداری در یک فضای تفکیک نشده، محیط کاری دنج و خاص شما را بسازد. اما جای نگرانی نیست. چرا که طراحی دکوراسیون داخلی اداری زمانی که از 10 نکته مهم در آن استفاده می کنید، ساده تر خواهد شد.

·     تفکیک صحیح فضای اداری

برای اینکه به هر یک از کارمندان یک فضای مناسب برای کار و فعالیت اختصاص دهید، لازم است در اولین گام های طراحی، اقدام به تفکیک صحیح فضای اداری کنید. اینکار معمولاً از طریق استفاده از پارتیشن های اداری صورت می گیرد. انواع پارتیشن های شیشه ای، چوبی، فلزی و ... در تناسب با سبک دکوراسیون اداری انتخاب و اجرا می شوند.

·     انتخاب صحیح سبک و متریال

انتخاب صحیح سبک و در پی آن، انتخاب درست متریال کمک می کند تا دکوراسیون شما معتبر و رسمی جلوه کند. در انتخاب سبک طراحی می بایست به ابعاد فضا، مشخصات آن و همچنین ماهیت کسب و کار خود دقت کنید. برای مثال سبک کلاسیک برای مشاغل رسمی و سبک مدرن برای کسب و کارهای نوآور مناسب است. در سبک شیک و لاکچری کلاسیک از متریال های نفیس و گران قیمت همچون چوب و سنگ استفاده می شود.

در حالیکه سبک مدرن استفاده از متریال های ساده با طراحی های خاص را مورد توجه قرار می دهد. علاوه بر این دو سبک، ایده های مختلفی برای ایجاد طراحی دکوراسیون اداری وجود دارد. شما می توانید در انتخاب سبک طراحی سراغ انواع سبک های سنتی، ایرانی، نئوکلاسیک، مینیمال و صنعتی نیز بروید. هر یک از این سبک ها مشخصات مخصوص به خود را دارند، اما در نهایت به خلق یک فضای کاری لوکس و زیبا کمک می کنند.

·     به کارگیری نورهای قوی

انجام فعالیت های اداری بدون در اختیار داشتن نور مناسب، سخت و طاقت فرساست. توصیه می کنیم با استفاده از تکنیک های مختلف نورپردازی، نور مورد نیاز کارمندان را تأمین کنید. اما استفاده از نورگیرهای طبیعی را به جهت خاصیت موثر آنان در افزایش انرژی مثبت محیط و همچنین بهبود کارآیی کارمندان، در اولویت قرار دهید.

·     به کارگیری اصل نظم، تعادل و توازن

برای خلق یک دکوراسیون اداری منظم و سازمان یافته، لازم است تا از اصل نظم و تعادل در تمام بخش ها استفاده کنید. برای مثال از نظم دهنده ها برای قرار دادن مدارک و اسناد اداری استفاده کنید. همچنین برای حفظ تعادل در محیط از چیدمان مبلمان ها در یک نقطه خاص پرهیز کنید.

·     استفاده درست از هارمونی رنگ

رنگ ها بیشترین قدرت را در دکوراسیون دفاتر کاری دارند. برای اینکه بتوانید دکوراسیون اداری خود را خاص و منحصربفرد کرده و از سوی دیگر حس سرزندگی و شادابی را در کارمندان خود تقویت کنید، لازم است تا از هارمونی رنگ های مناسب برای فضای اداری استفاده کنید.

·     استفاده صحیح از اکسسوری های اداری

برای اینکه یک جلوه فانتزی و جذاب به محیط کاری خود دهید، می توانید از انواع عناصر تزئینی مدرن و یا سنتی استفاده کنید. همچنین می توانید با بکارگیری المان های طبیعی همچون گیاهان و گل های طبیعی، جلوه ای با نشاط و پویا ایجاد کنید.

·     توجه به روحیات کارمندان و مشتریان

آنچه که می تواند دکوراسیون اداری شما را به یک فضای کارآمد تبدیل کند، تناسب بالای طراحی دکوراسیون داخلی با نیازهای کارمندان است. هر قدر دیزاین محیط کاری شما تناسب بیشتری با روحیات کارمندان داشته باشد، کیفیت بهتری خواهد داشت. برای مثال در طراحی دکوراسیون دفاتر وکالت، از دکوراسیون های ساده با هارمونی رنگ های آرامش بخش استفاده می شود تا تنش موجود در کسب و کار، به واسطه آرامش موجود در طراحی، کاهش پیدا کند.

·     انتخاب مبلمان های اداری با کیفیت

مبلمان های اداری به طور مستقیم مورد استفاده کارمندان قرار می گیرند. 8 ساعت فعالیت مستمر بر روی مبلمان ها موجب می شود تا کارمندان شما تحت تأثیر مشخصات این تجهیزات قرار بگیرند. پیداست که با استفاده از مبلمان های ارگونومیک و استاندارد می توان شرایط بهتری برای نشستن و فعالیت فراهم نمود.

·     چیدمان صحیح مبلمان های اداری

هر قدر مبلمان شما زیبا، شکیل و استاندارد باشد، تا زمانی که در یک قالب زیبا چیدمان نشود، کارکرد خوبی نخواهد داشت. شرکت طراحی دکوراسیون نماد معماری توصیه می کند در چیدمان مبلمان ها به استاندارد ابعاد فضایی توجه داشته و در برخی نقاط خاص با ایجاد چیدمانی گرد، یک فضای مناسب برای استراحت و افزایش تعامل خلق کنید.

·     ایجاد سیرکولاسیون مناسب اداری

برای اینکه تردد در محیط کاری شما آسان و بدون دردسر باشد، لازم است در حین تفکیک فضا به ایجاد یک سیرکولاسیون مناسب فکر کنسد. عموم کارمندان می بایست دسترسی مناسبی به آبدارخانه، سرویش بهداشتی و همچنین اتاق مدیریت داشته باشند. پس مبلمان ها و سایر تجهیزات اداری را به گونه ای بچینید که یک مسیر رفت و آمد ساده میان بخش های مختلف شرکت برقرار شود.

سخن پایانی

طراحی دکوراسیون اداری اگرچه سخت و زمان بر است، اما با رعایت چند نکته ساده، آسان تر می شود. نکات ذکر شده در این مطلب به عموم فضاهای اداری تعلق می یابد. اما بهتر است برای کسب نتایج بهتر، یک دیزاین اختصاصی به وجود آورید. با اینکار طراحی دفتر کار خاص، متمایز و کارآمد خواهد شد.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار