محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت میرزا حسین کریمی مراغه ای از شاعران آذری زبان را تسلیت گفت.
کد خبر: ۱۰۹۱۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۱ 10 February 2023

به گزارش تابناک تبریز،

متن پیام وزیر فرهنگ به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت شاعر ارجمند ایران، میرزا حسین کریمی مراغه‌ای را به خانواده گرامی ایشان، مردم شهر تاریخی و پرعظمت، آذری زبان ها و همه هموطنان ایرانی تسلیت عرض می‌کنم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام با بیان اینکه استاد کریمی مراغه‌ای شاعر مردم و دل‌های پاک مردم بود که شعر او زمزمه مردم بود، اظهارکرده است: شعر او از یک سو به اوج طنزی اجتماعی و پرمخاطب می‌رسید؛ و در دیگر سو بادانش و آگاهی وسیع از تاریخ اسلام و اندیشه و حکمت اسلامی، زیباترین، سوزناک‌ترین و حزن‌انگیزترین مرثیه‌ها و شعرهای عاشورایی را رقم می‌زد که تا همیشه نقل محافل عزاداری باقی خواهند ماند.
محمد مهدی اسماعیلی با اشاره به اینکه شعر طنز او، در نبرد با رذائل اخلاقی و در خدمت تحکیم بنیان خانواده، همچنین آکنده از حس آگاهی‌بخشی اجتماعی و روح مبارزه با دشمنان ایران بود، خاطرنشان کرده است: استاد کریمی مراغه‌ای با شعر خود در دوران ستمشاهی، مبارزه‌ای رندانه و شاعرانه با رژیم طاغوت را رقم زد؛ به نحوی که ابیات بسیاری از اشعار او به ضرب‌المثل‌هایی مردمی در هجو مفاسد، بی‌عفتی‌ها و مظالم رژیم گذشته تبدیل شد.
وی در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با نثار سلام و درود به روح پاک این شاعر عزیز، غفران الهی و هم جواری با اولیا و شهدا را برای او مسئلت نموده است.
محمدمهدی اسماعیلی‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که چندی پیش همزمان با سفر آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی به آذربایجان‌شرقی و به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در شهرستان مراغه حضور یافته بود با استاد حسین کریمی مراغه‌ای شاعر شهیر آذربایجان دیدار و گفت و گو کرد.

رایزن فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان: خدمات استاد کریمی به ادبیات فارسی و آذری بر کسی پوشیده نیست
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان نیز با صدور پیامی خبر درگذشت استاد سخن میرزا حسین کریمی مراغه‌ای، شاعر طنزپرداز و آئینی کشورمان را موجب تاثر و تالم همه فرهنگ‌ دوستان کشورمان دانست و نوشت: خدمات این ادیب خوش سخن به ادبیات فارسی و آذری بر هیچ اهل فنی پوشیده نیست.
در ادامه پیام «قربانعلی پورمرجان» آمده است: تمام تلاش استاد کریمی انگیزه‌بخشی به جامعه و بیان واقعیت‌های شیرین و تلخ جامعه در قالب‌های طنز و شعر و ادبیات بوده و چهره خندان و ادب و تواضع قابل ستایش او بر همگان هویدا بود.
«استاد کریمی مراغه‌ای محور دوستی‌ها و محبت در بین آذری‌زبانان چه در ایران عزیزمان و چه در کشور آذربایجان بود و اشعار نغز و طنز آن مرحوم در بین شاعران و شعر دوستان این کشور شیعی هم رواج یافته بود تا جائی که در اواسط سال ۱۴۰۱ با مشورت انجمن‌های شعری و ایران دوستان آذربایجان بر آن شدیم تا استاد کریمی را در روز ولادت پیامبر اکرم (ص) به این دیار دعوت کنیم تا از نزدیک توسط مردم و ادیبان این کشور مورد قدرانی قرار بگیرند که متاسفانه قدری این مثنوی به تاخیر افتاد و اجل مجالی برای آن نداد.
میراث گرانقدر این شاعر مردمی و اخلاقی در ۳۵۰ هزار بیت شعری است که می‌تواند یاد و خاطره آن عزیز را همواره زنده نگه دارد؛ ادب و تواضع او در بیان اشعار مربوط به اهل بیت ، نوحه و مرثیه سرائی کاملا آشکار و خلوص نیت وی را مبرهن ساخته بود و همه متخصصین شعری و ادبی بر این امر تاکید داشتند.
برای ما در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو جای بسی خوشحالی و مسرت بود که آن شاعر گرانقدر دعوت ما را برای سفر به باکو لبیک گفت و با روئی گشاده میزبان ما در منزل خود شد تا سلام‌های گرم دوستداران او را از دیار آذربایجان به او برسانیم و امیدوار بودیم که به زودی دیدار وی با شعرا و ادیبان در شهر باکو محقق خواهد شد و در پیشواز و مقدمه این سفر ، شماره ۲۱ و ۲۲ مجله آذری‌زبان حکمت را در شهر باکو به استاد کریمی اختصاص دادیم و جلد آن را با تصویری از این شاعر مومن و خداجوی مزین کردیم ولی افسوس که خدا حافظی ابدی وی ما را از این دیدار فیزیکی محروم ساخت».
استاد میرزا حسین کریمی شاعر نامدار مراغه ای که از چند روز پیش در بیمارستان امیرالمومنین (ع) مراغه بستری بود روز گذشته به دلیل کهولت سن دارفانی را وداع گفت.
استاد کریمی در طول عمر۹۲ ساله خود بیشترین شعر اجتماعی، طنز، مداحی و مرثیه کشور را سروده و از این شاعر بلند آوازه آذربایجانی ۳۵۰ هزار بیت شعر به یادگار مانده است.
اشعار اجتماعی و طنز استاد کریمی در قالب ۲۵ جلد کتاب رنگارنگ و اشعار مرثیه و مداحی استاد در ۳۰ جلد چاپ و منتشر شده است.
انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :