انواع مواد غذایی می‌تواند اثربخشی متفاوتی را بر دندان‌های ما به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۱۰۹۱۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶ 08 February 2023

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: زهره فیروزی، کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با بیان اینکه انواع مواد غذایی می‌تواند تاثیرات متفاوتی را بر دندان‌های ما به همراه داشته باشد، اظهار کرد: با توجه به مواد موجود در مواد غذایی، استفاده از آن‌ها می‌تواند سلامت دندان ما را بهبود بخشیده و یا آن را تهدید کند.

۱۰ ماده غذایی مفید
چای سبز

او بیان کرد: چای سبز حاوی «پلی‌فنل» به عنوان یک آنتی‌اکسیدان گیاهی است که از آسیب دندان ها و ایجاد حفره دهانی و بیماری های لثه ای پیشگیری می کند.

فیروزی با بیان اینکه چای سبز برای رفع بوی بد دهان نیز موثر است و از رشد باکتری های ایجادکننده بوی بد دهان، جلوگیری می کند، افزود: چای سبز، همچنین دارای مقداری فلوراید است که مانع از خراب شدن مینای دندان می شود.

شیر و ماست

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ادامه داد: شیر و ماست بدون مواد شیرین کننده، برای دندان مفید است. چرا که دارای اسیدیته پایینی بوده و از تخریب تدریجی دندان که پوسیدگی نام دارد، پیشگیری می کند.

او اضافه کرد: شیر، منبع غنی از کلسیم است که حافظ سلامتی دندان است و همان طور که می دانیم، جزء اصلی و مهم دندان و استخوان است.

 

پنیر

فیروزی پنیر با بیان اینکه کربوهیدرات پایین، کلسیم و فسفات بالا، فواید بسیاری برای دندان دارد، تصریح کرد: این ماده غذایی، PH دهان را متعادل می کند و به حفظ و بازسازی مینای دندان کمک می کند و با تولید بزاق، باکتری هایی که باعث ایجاد حفره دندانی و بیماری لثه می شود را از بین می‌برد.

میوه‌ها

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز بیان کرد: میوه‌های مختلف مانند سیب، توت فرنگی، مرکبات و به ویژه کیوی، حاوی مقادیر فراوانی ویتامین C است.

او گفت: این ویتامین به منزله سیمانی است که دیواره سلول ها را محکم نگه می دارد و برای سلامتی بافت لثه از اهمیت خاصی برخوردار است و اگر بدن به حد کافی این ویتامین را دریافت نکند، طبق نظر محققان، شبکه کلاژن در لثه سست شده و با مستعد شدن لثه ها برای پذیرش باکتری، موجب ابتلا به بیماری پریودنتال می‌شود.

سبزی‌ها

فیروزی ادامه داد: کدو حلوایی، هویج، سیب زمینی و بروکلی مملو از ویتامین A بوده و برای تشکیل مینای دندان وجود این ویتامین بسیار ضروری است. علاوه بر این، سبزی ترد، لثه‌ها را تمیز کرده، باعث تحریک آن ها نیز می شود.

پیاز

او با بیان اینکه پیاز دارای ترکیب ضد باکتری قوی، به نام گوگرد (سولفور) است، اضافه کرد: طبق نظر محققان، بیشترین خاصیت پیاز، زمانی است که به صورت خام و پوست کنده استفاده شود.

آب

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز تصریح کرد: با نوشیدن آب، کمک می کنیم تا لثه ها مرطوب بماند و مواد غذایی که لای دندان‌ها گیر کرده و تجزیه شده و در نهایت باعث بوی بد دهان شده است، شسته شده و از بین برود.

کرفس

او بیان کرد: خوردن کرفس به دلیل بافت این سبزی و نیاز به زیاد جویده شدن، به سلامت دندان ها کمک می‌کند.

فیروزی با بیان اینکه کرفس موجب تولید بزاق بیشتری در دهان می شود که این سبب از بین رفتن باکتری های بد دهان می شود، گفت: همچنین کرفس موجب تمیز شدن فواصل بین دندان ها می شود.

 

دانه کنجد

او با بیان اینکه دندان های سالم نتیجه مصرف نان سفید و دانه کنجد، به ویژه برای کودکان است، افزود: دانه کنجد مانع از تشکیل پلاک های دندانی شده و به ساخت عاج دندان کمک می کند.

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اضافه کرد: دانه کنجد همچین به دلیل اینکه سرشار از کلسیم است، به حفظ تراکم استخوان و دندان هم کمک شایانی می کند.

گوشت های حیوانی

او با بیان اینکه گوشت گوساله، جوجه و کباب ترکی و تخم مرغ حاوی فسفر فراوان است، ادامه داد: کلسیم با کمک ویتامین D و فسفر موجب تقویت استخوان ها و دندان های ما می شود. این مواد معدنی با پیشگیری از پوسیدگی دندان به سلامت دندان های ما کمک می کند.

برچسب ها: مواد غذایی ، دندان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار