با نگاهی به سوالات مطرح شده در جلسات مختلف استیضاح و البته موضع گیری مخالفان و موافقان استیضاح کاملا مشخص بود که موافقان ابقاء مقدم کار سختی ندارند و در واقع جنجال مخالفان ادامه کار مقدم در واقع جنجال برای هیچ بوده است و در نهایت پس از چند هفته برگزاری جلسات استیضاح ، نهایتا مقدم ماندگار شد !
کد خبر: ۱۰۹۱۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۷ 07 February 2023

شورای شهر یاسوج در اکثر دوره های خود پر از حاشیه ، جبهه بندی های سیاسی و قمیتی و ناکارآمدی مفرط بوده است و حتی می توان گفت عمده مشکلات این شهر ارتباط مستقیمی با نوع مدیریت این شهر متاثر از زد و بندهای خارج از منطق اعضای شورای شهر داشته است . در واقع می توان گفت نه انتخاب شهردار و نه عزل وی منطبق بر منافع عمومی نبوده است و عمدتا متاثر از همان لابی گری های پشت پرده است !

مبلمان شهری ضعیف ، عدم پرداخت به موقع حقوق کارکنان ، تورم نیرو و اضافه شدن سال به سال نیروی جدید بر پیکره شهرداری و بسیاری مشکلات ریز و درشت دیگر ، عمده مواردی است که عملا کار را برای هر شهرداری سخت کرده است .

در دوره اخیر هم مدتی است که بحث استیضاح شهردار مطرح است اما با نگاهی به سوالات مطرح شده در جلسات مختلف استیضاح و البته موضع گیری مخالفان و موافقان استیضاح کاملا مشخص بود که موافقان ابقاء مقدم کار سختی ندارند و در واقع جنجال مخالفان ادامه کار مقدم در واقع جنجال برای هیچ بوده است و در نهایت پس از چند هفته برگزاری جلسات استیضاح ، نهایتا مقدم ماندگار شد !

گزارش آخرین جلسه استیضاح 

مقدم ماندگار شد 

چندمین جلسه شورای اسلامی شهر یاسوج با موضوع ادامه طرح سوال و رای گیری برای استیضاح یا ابقا شهردار این شهر برگزار شد.
ایسنا در مورد جزئیات این جلسه نوشت : امروز نشست نهایی شورای اسلامی شهر یاسوج با حضور تمامی اعضا با محوریت رای گیری برای استیضاح و برکناری یا ابقا شهردار یاسوج برگزار شد.

در این نشست پس از سخنرانی فردی بعنوان موافق استیضاح شهردار (هدایت امیری) و یک نفر بعنوان مخالف استیضاح (کیوان آشنا) در رابطه با استیضاح یا ابقا شهردار رای گیری می‌شود.

در ادامه این نشست، قانع شدن یا قانع نشدن اعضای شورا از پاسخ‌های شهردار یاسوج مورد بحث و بررسی قرار گرفت که چهار نفر شامل هدایت امیری، سید هدایت اکبری، عطاالله دانشی و بهنام عباس نژاد از پاسخ‌های شهردار قانع نشدند و کیوان آشنا، فرشید احمدی کیش و بهنام جاودانه از پاسخ‌های شهردار قانع شدند.

در پایان این نشست در خصوص استیضاح یا ابقا شهردار یاسوج رای گیری شد که پس از رای گیری اعضای شورای شهر برای استیضاح یا ابقا «نستهن مقدم»، شهردار فعلی یاسوج، وی با ۳ رای موافق شامل ایمان جاودانه، کیوان آشنا و فرشید احمدی کیش و ۴ رای مخالف شامل هدایت امیری، سید هدایت اکبری، بهنام عباس نژاد و عطاالله دانشی ابقا شد.

گفتنی است که طبق قانون برای استیضاح شهردار یاسوج باید دو سوم اعضا یعنی پنج نفر از هفت نفر عضو شورای شهر به استیضاح رای بدهند.
در جلسه شورا چه گذشت؟
در ادامه نشست طرح سوال از شهردار یاسوج، روز سه شنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ نشست بررسی صلاحیت شهردار این شهر برگزار شد.

"کیوان آشنا"، رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج در این نشست گفت: برخی‌ها می‌گویند شورای یاسوج ضعیف است راست می‌گویند وقتی که ما مطابق با قانون عمل نمی‌کنیم مردم از ما ناراحت می‌شوند.

"فرشید احمدی کیش" دیگر عضو شورای شهر یاسوج خطاب به آشنا اظهارکرد: چه کسی مطابق قانون عمل نمی‌کند، اصلا هیچ عضو شورای نگفته مطابق قانون عمل نشود. آشنا؛ شما وکیل خودت هستی نه وکیل دیگران، احمدی کیش؛ تو هم وکیل خودت هستی آشنا؛ رای من با رای جنابعالی متفاوت است، احمدی کیش؛ شما یک رای دارید در مورد یک رای خود قضاوت کنید.

"هدایت امیری"، عضو دیگر شورای شهر یاسوج نیز گفت: آن چیزی که قانون است، شورای شهر نمی‌توانند دخل و تصرفی و اظهارنظری در خصوص آن داشته باشد و قابلیت اجرا دارد.

آشنا خطاب به احمدی کیش عنوان کرد: امروز رای گیری در خصوص صلاحیت شهردار یاسوج است اگر تشخیص می‌دهید که نیرو‌ها شما تغییر کردند ضعف شهردار است، بالاخره شما در مقابل کلام الله مجید و رای مردم اگر تشخیص می‌دهید شهردار نمی‌تواند، مسئول هستید.

وی افزود: هیئت تطبیق تشخیص می‌دهند که آنچه که ما تحت عنوان دفترچه عوارض و بودجه شهرداری تصویب کرده ایم مغایر یا موافق قانون و دستورالعمل‌های بالادستی است.

"سید هدایت اکبری"، عضو شورای شهر یاسوج نیز گفت: پیمانکار در حوزه خدمات شهری شهرداری داریم که یا ضمانت نامه از او گرفته نشده و یا اگر گرفته شده کافی نبوده و هم اکنون که رفته حقوق کارگران پرداخت نکرده است.

"هدایت امیری"، این عضو شورای شهر یاسوج تصریح کرد: ابتدای کارمان را با سوگند به خداوند و شرف انسانی خود شروع کردیم که در چارچوب قانون عمل کرده و عدالت و انصاف را رعایت کنیم. ما را یک گروه و شخص و طایفه خاصی انتخاب نکرده است بلکه انتخاب شده ایم تا در یک راستایی بدون از هرگونه تعصب و موضع گیری اقدام و عمل کنیم، مردم وقتی بین چندین نفر ما را انتخاب کردند یعنی به ما عتماد کردند، اما دریغ از اینکه این اعتماد تحت تاثیر مسایل قومی قبیله ای، قوم خویشی و مسایل پشت پرده قرار گرفته است.

وی افزود: سوالات ما از شهردار درست پاسخ داده نشد که اعتقاد دارم شورا از سوالات حمایت کند، اما متاسفانه شهر، شورا، مردم و تصمیم امروز ما برای شهردار اهمیت ندارد. ادامه این روند فعلی شهرداری را به ضرر شهر، شهروندان و مردم می‌دانم.

امیری اظهارکرد: شهردار خانه اجاره کرده است، اما طبق مجوز، شهردار فاقد منزل مسکونی تا میزان ۲۰ درصد حقوق مبنا و فوق العاده شغل استفاده کند، خرید معوض طی سال ۹۸ در محدوده اکبرآباد و در جاده نقاره خانه بالغ بر ۹ میلیون معبر را خرید، اما در سال ۱۴۰۰ ملک بر بلوار ارم با کاربری تجاری مسکونی را متری هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخته است. باید قیمت زمین براساس نرخ روز تعیین می‌شود که در این معامله صرفه و صلاح شهرداری نبود.

این عضو شورای شهر یاسوج در خصوص واگذاری کار‌های عمرانی شهر به پیمانکاران و شرکت‌های عمرانی بدون اجازه شورا خاطرنشان کرد: شهردار قبل گرفتن مصوبه و اجازه شورا برخی کار‌های عمرانی را واگذار و انجام می‌دهد سپس برای اینکه مستند سازی کند و کار خلاف خود را قانونی جلوه دهد، اخذ مجوز از شورا را دنبال می‌کند. در رابطه با واگذاری طرح عمرانی به شرکت" برج نیو ساد" دو سال پس از واگذاری کار بدون طی کردن تشریفات قانونی و مناقصه محدود از سوی شهرداری، شهردار می‌خواهد از شورا مصوبه و مجوز بگیرد.

امیری تصریح کرد: اخذ عوارض دو درصد اضافه پارکینگ از ساخت و ساز‌های زیر ۵۰۰ متر یک کار غیرقانونی از سوی شهردار است و تاکنون در حال گرفتن این عوارض است. شهردار ارزشی برای مصوبات شورا قایل نیست.

وی ادامه داد: با میدان میوه و تره بار شهر یاسوج و واگذاری به سرمایه گذار مخالف نیستیم بلکه رابطه این فرد با شهرداری رابطه قراردادی موجر و مستاجر است، رابطه سرمایه گذار نیست چراکه سرمایه گذار کسی است که آورده داشته باشد، ببینید چه فاجعه و رانتی در این خصوص به بار آورده شد. واگذاری میدان میوه و تره بار مصوبه شورای شهر نداشت و اگر مصوبه‌ای وجود دارد قرار نبود که این میدان مجانی به سرمایه گذار واگذار شود بلکه برای تعاون روستایی بود. سرمایه گذار باید به تعداد سال‌های پیشنهادش (۱۵ سال) ضمانت نامه ارائه می‌داد که حداقل باید دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان ضمانت نامه ارائه می‌داد در حالی که تنها ۵۰ میلیون تومان ضمانت نامه داد، یک سال مجانی اش تمام شده و سه چهار ماه از موعد گذشته است، دریغ از اینکه یک ریال به شهرداری بدهد و الان این فرد گفته برای من صرفه ندارد و می‌خواهم قرارداد را فسخ جمع کنم. با واگذاری میدان میوه و تربار و غرفه‌های میوه فروشی این میدان، شهر را به آلونک تبدیل کرده ایم.

این عضو شورای شهر یاسوج عنوان کرد: طبق مصوبه شورای شهر قرار بود شهرداری این معابر را آزاد و آلونک‌ها را جمع آوری کند، اما آیا شهردار به مصوبه شورا اهمیت داد بنابراین ماندن ما در شورای شهر با این وضعی که پیش می‌رود بی حرمتی و توهین به خود اعضای شوراست چراکه مصوبات ارزش ندارد و هر طور دلش می‌خواهد عمل می‌کند.

امیری تاکید کرد: شهردار پیشنهاد داد حسابرس مشخص کردیم، فرآیند آن هم تمام شد، کمیسیون تطبیق هم تایید کرده، اما با حسابرس همکاری نکردند و جواب رد به او دادند. بدون از اینکه رایزنی و پیگیری کند برای تایید صلاحیتش، رد کردنش را به شورا اعلام نکرده اند که ایشان صلاحیت ندارد. یک سال از این مساله می‌گذرد با این تصور که کار‌های شهردار در حال حسابرسی است، اما در واقع ما بعنوان اعضای شورای شهر از رد کردن حسابرس بی اطلاعیم.

وی در خصوص پلاک‌های دارای سند ثبتی تک برگ بیان کرد: یک قطعه زمین به میزان ۵۸۹۷ متر و ۵۲ سانتیمتری را تحت پلاک ۲۳۰۱ و یک قطعه زمین دیگر ۳۰۲ متر مربع تحت پلاک ۲۲۶۲ را شهردار بدون مجوز شورای شهر واگذار و صورتجلسه کرد. شورایی که از اقدامات و کار‌های شهرداری اطلاع ندارد جای مصیبت است.

این عضو شورای شهر یاسوج تصریح کرد: ۳۰ متر بین تعاونی‌ها مسکن متعلق به شهرداری است در حالی که شهرداری این زمین را بدون مجوز شورا به دیگران واگذار کرد و فضای سبز و هیچ تشریفاتی را رعایت نکرده است. این اقدامات خیانت به اعتماد و رای مردم به اعضای شوراست.

امیری اظهارکرد: این وضعیت شهرداری و شهر یاسوج نشان دهند مدیریت ماهاست که نمی‌توانیم این شهر را از بن بست خارج کنیم.

وی در خصوص اعضای کمیسیون معاملات شهرداری یاسوج ادامه داد: طبق قانون اعضای کمیسیون معاملات شهرداری سه نفر (متشکل از شهردار یا معاون شهردار، متصدی امور مالی و یک نفر از روسای واحد‌ها یا اعضای ارشد شهرداری) باید باشند، اما کمیسیون معاملات شهرداری یاسوج یک مورد پرداخت به اعضای خود داشت که به ۱۰ نفر پول پرداخت شده است و جای سوال است که به چه استنادی شهردار به این تعداد پول پرداخت کرده است و در این موقعیتی که هیچ چیزی نیست و هر روز تحصن کارگران شهرداری را شاهد هستیم خود آقای شهردار ۱۷ میلیون تومان بابت شرکت در این کمیسیون گرفته است، این موضوع جای تاسف دارد.

این عضو شورای شهر یاسوج عنوان کرد: طبق لیست پرداختی که برای ستاد بحران شهرداری یاسوج پرداخت شده برای ۸۳ نفر پول پرداخت شد که همه این تعداد مدیران هستند، پس به کارگرانی که زحمت می‌کشند و در مواقع بحران کار می‌کنند چرا پولی داده نشد، انگار در شهرداری دارند تقسیم غنایم می‌کنند. اعضای شورای شهر به خودشان بیایند و وجدان خود را قاضی قرار دهند. درست نیست ۱۴۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای ستاد بحران پرداخت شده، آن هم در ماه‌های که نیاز به ستاد بحران نبود.

امیری تاکید کرد: شهردار در حضور همه اعضای شورا اعلام کرده که سه نفر از نیرو‌هایی که وارد شهرداری شدند را خودم آوردم، طبق کدام قانون این کار را انجام داده است. برخی جا‌ها بخاطر استفاده شخصی از تلفن بیت المال و دولت رئیس جمهور استعفا می‌دهد، اما در شهردار هیچ خبیر نیست اعاضی شورا در برابر کلام الله که سوگند یاد کردیم بر اساس وجدان رای برای صلاحیت شهردار دهند.

"بهنام عباس نژاد"، دیگر عضو شورای شهر یاسوج نیز در ادامه گفت: اجرایی نکردن مصوبات شورا و خودسرانه عمل کردن شهردار تخلف است در زمینه مسایل مطرح شده در نشست شورا کار با هیچ شخصی خارج از مجموعه شهرداری نداریم بلکه فعل یا ترک فعل شهردار است.

"کیوان آشنا"، رئیس شورای شهر یاسوج نیز گفت:، چون به نتیجه رسیده ام که آقای مقدم (شهردار فعلی) کارش درست بود نظرم برای ماندنش مثبت است.

همچنین "هدایت اکبری"، عضو شورای شهر یاسوج پس از نشست رای اعتماد دوباره شورا به شهردار یاسوج گفت: تا دو یا سه ماه پیش یکی از طرفداران شهردار بودم و کمک می‌کردیم تا حرکت کند و کار عمرانی انجام شود و مردم راضی شوند. اما هر چه تلاش کردیم تغییر و اصلاحی انجام نشد. مثلاً برای گرفتن پیمانکار چنان کم توجهی می‌شد تا که به فصل زمستان رسیدیم و از این دست کار‌ها که موجب مخالفت ما نیز شد.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد مردم و مسئولان مخالف حضور شهردار فعلی و ۹۹.۵ درصد از کارمندان بازنشسته و شاغل شهرداری در حال حاضر مخالف ادامه کار آقای مقدم شهردار فعلی هستند، افزود: نوک پیکان هم در این خصوص به طرف ما بود بنابراین از او محترمانه خواستم که بر اساس این مخالفت‌ها خودش استعفا دهد و محترمانه برود.

اکبری اظهار کرد: به دلیل تعهدی که به مردم دارم در این جلسه به او رای مخالف دادم و مخالف ماندن ایشان هستم چرا که بودن او در این مسند دیگر به نفع خود او نخواهد بود و معتقدم اگر خودش استعفا بدهد و برود بهترین کار را کرده است او بیش از ۶ سال شهردار یاسوج بوده بنابراین همچنان دوست او هستم، اما در رابطه با مسائل کاری به دلیل عملکرد ضعیف از این پس مخالف او خواهم بود.

وی بیان کرد: شهرداری یاسوج باید بجای افزایش عوارض که فشارش بر گرده مردم است دنبال درآمد پایدار برود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار