مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بویراحمد با موفق خواندن عملکرد همکارانش در مبارزه با تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی گفت: در ۹ ماهه اخیر ۲۵۰ مورد تخلف در این حوزه شناسایی و جلوی تخریب زمین‌های کشاورزی گرفته شد.
کد خبر: ۱۰۹۱۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵ 08 February 2023



به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، حفظ زمین‌های کشاورزی یکی از مهم‌ترین رسالت‌های این سازمان در میان ده‌ها و صد‌ها ماموریت مهم بخش کشاورزی است که به همین منظور یگان حفاظت و سامانه تلفنی ۱۳۱ امور اراضی راه‌اندازی شد.  

به گواه آمار و مستندات موجود، از حدود ۱۶۰ تغییر کاربری اراضی کشاورزی شناسایی شده در کل استان کهگیلویه و بویراحمد، در ۹ ماهه گذشته حدود ۸۱ مورد آن مربوط به شهرستان بویراحمد است که نشان می‌دهد بار اصلی مبارزه با تخریب اراضی کشاورزی روی دوش این شهرستان است.  

مهاجرت‌پذیری بالا در شهرستان بویراحمد، مرغوبیت و ارزش ریالی اراضی این منطقه در کنار کارآمدی و پویایی گشت‌های ۱۳۱ جهاد کشاورزی موجب شده تا تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی نمود بیشتری داشته باشد چرا که هم دست‌درازی‌ها به زمین‌های کشاورزی در این منطقه زیاد است و هم با گشت‌های مستمر و گاه و بیگاه یگان حفاظت امور اراضی استان و شهرستان بویراحمد، این تخلفات خیلی سریع شناسایی و اعلام می‌شوند.  

از ۷۲ گزارش مردمی رسیده به سامانه ۱۳۱، بیش از ۷۰ درصد یعنی ۵۰ مورد متعلق به شهرستان بویراحمد است و از سوی دیگر ۵۰ درصد کل تغییر کاربری‌های شناسایی شده نیز در همین شهرستان است.  

این در حالی است که به طور کلی در راستای اعمال قانون تبصره ۲ ماده ۱۰، تعداد ۲۵۰ تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در منطقه بویراحمد، متوقف شده و زمین مورد نظر به حالت کشاورزی برگردانده شد که آمار قابل قبولی است.  

در آخرین مورد و در یک روز تعطیل، در پی یک گزارش مردمی مبنی بر تغییر کاربری یک زمین کشاورزی در روستای تل‌خسرو، بعد از پمپ‌بنزین منصوری، تیم یگان حفاظت امور اراضی بویراحمد به محل اعزام و با بررسی موضوع مشخص می‌شود که یک زمین کشاورزی با دیوارکشی تغییر کاربری داده شد.  

بعد از آن با یک مدیریت حساب شده از سوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیریت شهرستان بویراحمد، به جای استفاده از قوه قهریه، با مالک این زمین صحبت می‌شود و با اقناع او، این شخص به صورت داوطلبانه اقدام به تخریب این دیوارکشی و برگرداندن زمین به حالت اولیه می‌کند.  

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بویراحمد در حاشیه تخریب دیوارکشی زمین کشاورزی در منطقه تل‌خسرو گفت: از چنین کشاورزان و مالکان فهیمی که با آگاهی از اهمیت تولید و وجود زمین‌های کشاورزی، داوطلبانه با جهاد کشاورزی در حفظ این اراضی همکاری دارند، قدردانی می‌کنم.  

حمید محمدزاده افزود: این شهرستان در لوای سیاست‌های مدیر ارشد بخش کشاورزی، در زمینه شناسایی و برخورد با تغییر غیرمجاز کاربری‌های کشاورزی بسیار خوب عمل کرده و یگان حفاظت امور اراضی بدون تعطیلی هرگونه تخلفی در حوزه زمین را شناسایی و اقدامات قانونی را انجام خواهند داد.  

وی از مردم خواست تا چنانچه تخلفی را مشاهده کردند، بلافاصله موضوع را با سامانه ۱۳۱ اطلاع دهند تا گشت امور اراضی وارد عمل شود.  

مدیر جهاد کشاورزی بویراحمد با اشاره به اهمیت کاربری زمین‌ها، خاطرنشان کرد: اگر کسی قصد خرید زمین در حوزه یا در مجاورت اراضی کشاورزی را دارد، ضروری است تا قبل از هر اقدامی و ممانعت از ضرر و زیان احتمالی، از امور اراضی شهرستان استعلام بگیرند و از نوع کاربری زمین مطمئن شوند.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار