رییس کل دادگستری کردستان گفت: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه، متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌های قضایی استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد کاهش یافت.
کد خبر: ۱۰۹۱۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶ 07 February 2023

به گزارش تابناک کردستان، حجت‌الاسلام سید حسین حسینی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در سنندج اظهار کرد: بر اساس آمار قوه قضاییه، سال گذشته متوسط رسیدگی به پرونده‌های قضایی کیفری و حقوقی در استان ۱۰۱ روز بود که امسال به ۷۲ روز کاهش یافت.

وی به عملکرد دادگستری‌ها و شوراهای حل اختلاف اشاره کرد و ادامه داد: در ۱۰ ماهه سال گذشته، ۳۵۵ هزار پرونده وارد دادگستری‌ها و شوراهای حل اختلاف استان شد ولی در همان مدت ۳۷۰ هزار پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت و مختومه شد.

رییس کل دادگستری کردستان یادآور شد: امسال در ۱۰ ماهه نخست، آمار ورودی پرونده‌های قضایی در دادگستری‌ها و شوراهای حل اختلاف استان، ۳۷۸ هزار پرونده بود که ۳۸۰ هزار پرونده رسیدگی و مختومه شد، ضمن اینکه میزان ورودی پرونده‌ها در سال جاری نسبت به سال قبل ۲۳ هزار مورد افزایش داشت.

حجت‌الاسلام حسینی گفت: در بحث ابلاغ الکترونیک در سال گذشته ۹۰.۶ درصد کل ابلاغ‌ها الکترونیکی بود اما در ۱۰ ماهه سال جاری، این رقم به ۹۴.۴ درصد رسید.

وی میزان مجازات‌های جایگزین را در سال گذشته ۶ درصد و امسال ۱۰ درصد عنوان و اضافه کرد: سرقت، توهین، ضرب و جرح، تخریب، تهدید، کلاهبرداری، تصادفات، افترا، رانندگی بدون گواهینامه و تحصیل مال از طریق نامشروع ۱۰ دعوای کیفری است که بیشترین آمار را در استان دارد.

رییس کل دادگستری کردستان یادآور شد: بیشترین آمار دعاوی حقوقی نیز به ترتیب مطالبه، اعسار از پرداخت محکوم له، اعسار از پرداخت هزینه دادرسی، مطالبه وجه بابت چک یا سفته، مطالبه خسارت، ابطال سند رسمی، تامین خواسته و اثبات مالکیت و طلاق توافقی است.

رفع تصرف ۸۹۰ هکتار از اراضی ملی

حجت‌الاسلام حسینی در ادامه به جذب و بکارگیری ۲ هزار و ۶۰۰ دیده بان برای گزارش تخلفات و مفاسد در استان اشاره و اظهار کرد: امسال ۸۹۰ هکتار از اراضی ملی به ارزش ۲۷۵ میلیارد تومان در استان رفع تصرف شد.

وی با بیان اینکه دستگاه قضا در بحث سرقت و کاهش تصادفات درون و برون شهری نیز ورود کرده است، ادامه داد: امسال در اقدامی خوب، پرونده های تصادف جرحی به شوراهای حل اختلاف واگذار شد.

رییس کل دادگستری کردستان با اشاره به اینکه امسال ۹۰۰ پرونده صلح یاران ارجاع و حدود ۵۰۰ پرونده منجر به سازش شد، افزود: در مجموع ۹ فقره قتل عمد و قصاص نیز منجر به سازش شد.

حجت‌الاسلام حسینی میزان پرونده‌های ارجاعی منجر به صلح و سازش به شورای حل اختلاف را در سال گذشته ۳۴ درصد و امسال ۳۷ درصد اعلام کرد و گفت: امسال تعداد درخواست های ثبت شده رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی ۴۷ مورد بود که ۳۵ پرونده تشکیل و از این رقم، ۲۵ پرونده بررسی و رفع مشکل شد.

وی یادآور شد: سال قبل مالکیت ۲ هزار و ۵۶۶ قطعه زمین با مساحت ۱۴ هزار و ۸۹۵ هکتار تثبیت و سند صادر شد و امسال این رقم به ۶ هرار و ۶۶۲ قطعه با ۲۲۶ هزار و ۳۷۳ هکتار مساحت رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار