فرماندار آبیک با اشاره به مشکلات این شهرستان از روند رو به جلو در حل مهم‌ترین مشکلات از جمله آب، بهداشت و همچنین محیط زیست خبر داد.
کد خبر: ۱۰۹۱۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲ 07 February 2023

حامد فتوحی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به مهم‌ترین اقدامات مجموعه مدیریتی شهرستان آبیک در یکسال اخیر اظهار کرد: یکی از اقدامات بسیار مهم دولت سیزدهم در شهرستان آبیک بحث انتقال آب از سد طالقان به این شهر بود که از سال‌های قبل آغاز شده و به قدری طولانی شده بود که با آغاز به کار دولت سیزدهم مردم هنوز شک داشتند که انتقال آب شرب به شهر آبیک اجرایی خواهد شد.

وی افزود: پروژه‌ای که در گذشته نزدیک به ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت با توجه به بازدیدها و پیگیری‌های استاندار و مسئولان استانی و شهرستانی و دستور ویژه ریاست جمهور، اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه به استان اختصاص پیدا کرد و عملیات عمرانی ادامه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان رسید و در حال حاضر ۴ ماه است که مردم شهر آبیک از آب سد طالقان استفاده می‌کنند، این اتفاق درحالی رقم خورد که قبلاً آب لوله کشی شهر آبیک قابل استفاده شرب نبود و مردم، آب شرب مورد نیاز را از منابع آبی مختلف از جمله چشمه‌ها و روستاها و شهرهای اطراف آبیک فراهم می‌کردند.

خط انتقال آب طالقان به زیاران به پایان رسید

فتوحی گفت: یکی دیگر از اهداف بحث انتقال آب از سد طالقان این بود که آب مطلوب در اختیار بعضی شهرها و روستاهای دیگر شهرستان آبیک نیز قرار گیرد که خوشبختانه خط انتقال آب به شهر زیاران نیز به پایان رسیده است که در آینده نزدیک مردم این شهر از آب سد طالقان بهره مند خواهند شد.

فرماندار شهرستان آبیک اضافه کرد: یکی دیگر از نکات خیلی مهم که مطالبه عمومی مردم شهرستان آبیک و جزو نقاط ضعف شهرستان محسوب می‌گردید، حوزه بهداشت و درمان شهرستان بود که بعد از سفر ریاست جمهور و با عنایت به مصوبات این سفر، اقدامات برای بازسازی و یا تأسیس مراکز بهداشت و خانه‌های سلامت آغاز و هفت مرکز بهداشت جدید در نقاط مختلف شهرستان ایجاد خواهد شد.

وی اظهار داشت: نکته دیگر در حوزه بهداشت و درمان موضوع بیمارستان شهدا بود که تنها بیمارستان دولتی شهرستان است ولی به علت نبود امکانات، تجهیزات و متخصصین، نیازهای مردم برطرف نمی‌شد و با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته و تأکیدات استاندار به تازگی هفت متخصص به مجموعه بیمارستان شهدا اضافه شده است، علاوه بر این اتاق‌های عمل این بیمارستان که از ابتدای تأسیس به دلیل نبود متخصص بیهوشی قابل استفاده نبود، بهره برداری شده است و نیاز نیست که مردم برای انجام امور حوزه بهداشت و درمان و بعضاً عمل جراحی ساده مجبور به سفر به شهرستان‌ها و استان‌های همجوار شوند.

فضای فیزیکی بیمارستان شهدای ابیک توسعه می‌یابد

فتوحی گفت: مطالبه دیگر مردم آبیک گسترش فضای فیزیکی بیمارستان شهدا بود که در سفر رئیس جمهور به شروع عملیات پروژه الحاقی تاکید شد و با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته و اعلام آمادگی خیرین تا پایان امسال بحث شروع عملیات الحاقیه بیمارستان اجرایی خواهد شد.

فرماندار شهرستان آبیک با بیان اینکه مردم زیاران سالیان متمادی در بحث زمین اختلافاتی با آستان قدس رضوی داشتند که این موضوع از طریق مراجع قضائی درحال پیگیری است، افزود: در ۲ سال گذشته مردم زیاران برای اختلافات موجود با آستان قدس رضوی امکان ساخت و ساز را نداشتند و حدود ۲۵۰ پروانه ساخت از سوی شهروندان زیاران به شهرداری درخواست شده بود و شهرداری هم نمی‌توانست نسبت به صدور جواز اقدام کند که با حمایت استاندار محترم و پیگیری‌های شهرستان و با مصوبه شورای تأمین شهرستان آبیک و همراهی آستان قدس رضوی، شهرداری زیاران مکلف شد که نسبت به صدور جواز ساخت برای شهروندان اقدام کند.

محیط زیست چالش بزرگ آبیک

وی اضافه کرد: شهرستان آبیک قطب صنعتی استان قزوین به حساب می‌آید و بیش از ۷۰۰ واحد صنعتی در قالب ۲ شهرک صنعتی کاسپین یک و ۲ و همچنین مناطق مختلف شهرستان مستقر می‌باشند که در سال گذشته مشکلات واحدهای راکد مورد بررسی و تا حد امکان برطرف شده و همچنین در آینده نزدیک شاهد افتتاح ۳ واحد تولیدی معتبر در شهرستان خواهیم بود.

توسعه فضاهای تفریحی و ورزشی

فتوحی اظهار داشت: یکی دیگر از مطالبات مردم در حوزه مدیریت شهری از جمله فضای سبز، پارک و خدمات رفاهی بود که در آبیک متأسفانه شاهد عقب افتادگی و عقب ماندگی بودیم. طی بازدیدهای مکرر و برگزاری جلسات متعدد، شهر آبیک در حوزه عمرانی در مسیر توسعه قرار دارد و تا پایان سال چند پروژه مهم از جمله بازیگاه کودکان، مرکز رفاهی و غیره به بهره‌برداری خواهد رسید، همچنین قرار است با مشارکت اداره ورزش و جوانان و شهرداری فضاهایی در سطح شهر انتخاب و با فراهم آوردن زیر ساخت و تجهیزات، جوانان بتوانند برخی از رشته‌های ورزش را خارج از سالن‌های ورزشی انجام دهند.

فرماندار آبیک گفت: یک اتفاق خوب در سفر ریاست محترم جمهور اختصاص ۱۲ میلیارد تومان برای احداث استخر عمومی در شهر آبیک بود که در مرحله انتخاب پیمانکار است و که از هفته‌های آینده عملیات اجرایی پروژه آغاز خواهد شد و این در حالی است که شهر آبیک تا کنون فقط یک استخر داشته و آن نیز مطلق به شهرداری است.

وی با بیان اینکه بسیاری از روستاهای شهرستان آبیک محروم هستند و مدت‌های زیادی است که خدمات عمرانی در آنها صورت نگرفته است، افزود: در همین راستا و برای بهبود شرایط در ۶ ماه نخست سال جاری بیش از ۵۰ میلیارد تومان در بحث بهسازی، جدول گذاری و آسفالت معابر روستایی شهرستان آبیک هزینه شده است.

فتوحی با بیان اینکه یکی از مطالبات دیگر مردم موضوعات زیست محیطی است، اضافه کرد: با بررسی‌های صورت گرفته چندین دلیل برای بحث آلایندگی در شهر آبیک مطرح است که این شهر را تبدیل به یکی از آلوده‌ترین شهرهای کشور کرده است.

محیط زیست چالش بزرگ آبیک

فرماندار آبیک اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعات و چالش‌های زیست محیطی شهرستان آبیک بحث دشت الله آباد است، چالشی که در گذشته برای آن اقداماتی صورت گرفته که موجب خشک شدن این دشت گردیده و در حال حاضر ریزگردهای دشت الله آباد به ویژه در فصل گرما مشکلاتی را برای این شهرستان و همچنین شهرستانها و استان‌های همجوار به وجود آورده و این ریز گردها یکی از موضوعات مهم آلایندگی در سطح شهرستان است.

وی افزود: برای برطرف شدن چالش زیست محیطی دشت الله آباد این موضوع در سفر رئیس جمهور مطرح و در نظر است ۵۰۰ هکتار از اراضی مذکور جنگل کاری صورت گیرد و همچنین در نظر داریم آب‌های خاکستری که امکان هدایت دارد به جهت کنترل آلایندگی و ایجاد فضای گردشگری به دشت هدایت شود.

فتوحی گفت: موضوع دیگر پروژه تسویه خانه شهر آبیک بود که از سال ۹۲ آغاز و به سرانجام نرسیده است و با کمک دستگاه قضائی پرونده مراحل نهایی قضائی را طی می‌کند و ظرف یک ماه آینده تصفیه خانه فاضلاب شهر آبیک افتتاح و همچنین پروژه اگو شهری نیز که ۳۰ کیلومتر آن باقی مانده ظرف سال آینده به اتمام خواهد رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار