نمایشگاه موزه عبرت در فرهنگسرای کومش سمنان دهه فجر امسال با هدف آشنایی قشرها و سنین مختلف به‌ویژه نسل جوان با وقایع پیش از انقلاب و معرفی شخصیت‌های برجسته انقلاب در مراسمی با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه سمنان، استاندار و جمعی دیگر از مسوولان آغاز به‌ کار کرد.
کد خبر: ۱۰۹۱۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶ 07 February 2023

به گزارش تابناک سمنان، در نمایشگاه موزه عبرت در سمنان بخش‌هایی از ساختمان بازداشتگاه کمیته مشترک خرابکاری ساواک و شهربانی رژیم شاهنشاهی شبیه‌سازی شده و گوشه‌هایی از اقدام‌ها و شکنجه‌های دژخیمان رژیم پهلوی علیه مبارزان انقلاب اسلامی ایران در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

در نمایشگاه موزه عبرت در سمنان صحنه‌های مربوط به شکنجه زندانیان در سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ بازسازی شده و جنایت‌های سازمان اطلاعات و امنیت رژیم شاهنشاهی (ساواک) در زندان‌ها به نمایش درآمده است.

همچنین تصاویر شبیه‌سازی شده از شکنجه‌ انقلابیون به دست ماموران ساواک و تجهیزات و وسایل به کار گرفته شده در زندان‌های مخوف رژیم پهلوی برای خلق این جنایت‌ها به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه یادشده  که از جنس روایت‌گری و تجسم‌سازی است از نوزدهم تا بیست و سوم بهمن ماه برای بازدید شهروندان در فرهنگسرای کومش سمنان دایر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، موزه عبرت ایران ساختمانی در محوطه باغ ملی تهران است که در زمان حکومت پهلوی توقیفگاه، زندان موقت شهربانی، زندان زنان و بعد زندان کمیته مشترک ضد خرابکاری نام گرفت‌ و به وسیله ساواک برای بازجویی و شکنجه مخالفین حکومت پهلوی مورد استفاده بود.

در پی دستور محمدرضا شاه پهلوی کمیته مشترک ضد خرابکاری (ساواک – شهربانی) در تاریخ چهارم بهمن ماه ۱۳۵۰ تأسیس شد. در دوران محمدرضا پهلوی این زندان از سوی سازمان‌ها مختلف امنیتی و انتظامی به خصوص ساواک و کمیته مشترک ضدخرابکاری برای بازداشت و شکنجه زندانیان سیاسی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

آویزان کردن از سقف، دستبند قپانی، آویزان کردن صلیبی، شوک الکتریکی، آپولو، سوزاندن نقاط حساس بدن با فندک و شعله شمع، قفس هیتردار، صندلی هیتردار، باتوم برقی، شلاق با کابل برقی از متداول‌ترین شکنجه‌های مأموران شکنجه کمیته مشترک بود.

دهه فجر انقلاب اسلامی به روزهای ۱۲ تا ۲۲ بهمن گفته می‌شود که طی آن امام خمینی (ره) پس از ۱۵ سال تبعید در ۱۲بهمن سال ۱۳۵۷ به میهن بازگشت و در نهایت حکوم شاهنشاهی پهلوی در ۲۲ بهمن همان سال منقرض شد و انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.

از سال ۱۳۴۲ اعتراض ها و قیام های مردمی به رهبری امام خمینی (ره) علیه حکومت پهلوی شدت یافت و از همان سال تا ۲۲ بهمن سال ۵۷ یاران امام توسط رژیم شاهنشاهی به اعدام و زندان محکوم شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار