روزنامه همشهری در مطلبی از پایین نیامدن قیمت گوشت انتقاد کرده و نوشته است؛ مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد که هر کیلو شقه گوسفندی در قصابی‌های تهران بین ۳۱۰تا ۳۴۰هزار تومان به فروش می‌رسد و قیمت هر کیلو ران گوسفندی، بالای ۴۰۰هزار‌تومان است.
کد خبر: ۱۰۹۱۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷ 05 February 2023

در این مطلب آمده است: 

افزایش بی‌توقف قیمت گوشت قرمز در بازار، بار دیگر وزارت جهادکشاورزی را وادار کرد تا برای کنترل قیمت‌ها به واردات گوشت گرم اقدام کند؛ سیاستی که سال گذشته نیز همزمان با رشد قیمت گوشت در آستانه سال نو اتخاذ شد تا تقاضای رو به فزونی شب عید و‌ ماه رمضان، به افزایش بیشتر قیمت‌ها دامن نزند. از یکشنبه هفته گذشته، توزیع این گوشت‌های وارداتی در میادین میوه‌و‌تره‌بار تهران و فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح کشور آغاز شد، اما با گذشت یک ‌هفته از تزریق این گوشت‌ها به بازار، قیمت گوشت در خرده‌فروشی‌ها همچنان بالاست. 

 

 

مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد که هر کیلو شقه گوسفندی در قصابی‌های تهران بین ۳۱۰تا ۳۴۰هزار تومان به فروش می‌رسد و قیمت هر کیلو ران گوسفندی، بالای ۴۰۰هزار‌تومان است. این در حالی است که رئیس سازمان دامپزشکی، هفته گذشته در مصاحبه‌ با یکی از خبرگزاری‌ها از آغاز روند کاهشی گوشت در کشور خبر داد و اعلام کرد با توجه به واردات مقدار کافی گوشت و دام زنده از مرزها به کشور، قیمت گوشت طی هفته آینده بین ۱۰۰تا‌۱۵۰هزار‌تومان کاهش پیدا خواهد کرد. سیدمحمد آقامیری، همچنین به دامدارانی که دام خود را به‌منظور افزایش قیمت و فروختن با سود بالاتر نگه داشته‌اند، توصیه کرد هرچه سریع‌تر دام خود را به بازار عرضه کنند تا با کاهش قیمت گوشت، دچار ضرر و زیان مالی نشوند.

اثر افزایش نرخ ارز

تلاطم در بازار گوشت قرمز در حالی است که دامداران، ماه‌های زیادی از سال را در تلاش برای کسب مجوز صادرات دام برای جلوگیری از زیان مالی گذرانده‌اند. فعالان بازار بر این اعتقادند که اگرچه کاهش قیمت دام در کشورهای مقصد، نسبت به قیمت دام ایران از مزیت صادراتی کاست اما افزایش نرخ ارز، قاچاق دام به کشورهای همسایه را افزایش داد و عاملی شد برای جهش قیمت گوشت در بازار کم‌تقاضای داخل. هم‌اکنون صادرات گوشت قرمز از کشور ممنوع است و تمام تولید باید در بازار داخلی عرضه شود، اما با این حال دولت برای کنترل رشد قیمت در بازار، ناگزیر از توزیع گوشت گرم شده؛ درحالی‌که همزمان گوشت منجمد نیز از محل ذخایر استراتژیک در حال توزیع است. در همین حال علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، واردات گوشت را اگرچه برای تامین بازار مؤثر دانست اما اعلام کرد که با وجود این واردات، نباید منتظر کاهش قیمت گوشت بود.

بهانه‌ای برای گرانی نیست

مدیرعامل اتحادیه دام سبک اما  تلویحا سودجویی خرده‌فروشی‌ها را دلیل بالا ماندن قیمت گوشت دانست. افشین صدردادرس گفت: قصابان یک روز صادرات، روز دیگر قاچاق و سختی جابه‌جایی دام ناشی از شرایط جوی را عامل گرانی و التهابات قیمت در بازار مطرح می‌کنند که با توزیع گوشت‌های وارداتی و منجمد، دیگر نباید بهانه‌ای داشته باشند؛ چرا که بخشی از تقاضا را جواب می‌دهد. به‌گفته او، با اینکه محدودیتی در توزیع گوشت منجمد وجود ندارد، اما در ۲هفته گذشته، توزیع گوشت منجمد نتوانسته تأثیر چندانی در بازار بگذارد که با استمرار عرضه گوشت گرم وارداتی و گوشت منجمد در کنار یکدیگر، باید منتظر ماند و دید که چقدر در بازار اثرگذار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار