امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه ما برای چندمین بار عرض می‌کنیم که ملت شریف جمهوری آذربایجان در دل مردم ایران و مخصوصا آذربایجان خودمان جا دارند، افزود: اینها از هم جداشدنی نیستند؛ دو ملت آذربایجان ایران و جمهوری آذربایجان از هم جدانشدنی نیست، امید است هر چه زودتر این دو ملت مسلمان همانند گذشته در کنار هم قرار گیرند. 
کد خبر: ۱۰۹۰۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۸ 03 February 2023

به گزارش تابناک تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه تبریز که با حضور پرشکوه نمازگزاران در مصلای اعظم  امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: در حمله فرد مسلح به سفارت جمهور آذربایجان در تهران همه ادله و شواهد و از جمله اعترافات شخص مهاجم از شخصی بودن انگیزه این اقدام داشت اما حکایت استفاده از عبارات نادرست از جمله تروریستی و با برنامه‌ریزی شدن این حادثه توسط برخی مقاماتی که در کشور جمهوری آذربایجان مطرح کردند غیرقابل قبول است. 

وی ادامه داد: ایران به دلیل اهمیت برای روابط دو کشور در بالاترین سطح واکنش نشان داد و از هیچ اقدامی اعم از تکریم دیپلمات کشته شده و کاهش آلام کارکنان سفارت فروگذار نشده است.  

امام جمعه تبریز با بیان اینکه فرد مهاجم قبل از دست زدن به این حادثه چندین نوبت برای اطلاع از وضعیت همسرش به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران مراجعه کرده است اما پاسخی به وی ارائه نشده است، افزود: حتی سفارت جمهوری آذربایجان به درخواست کتبی جمهوری اسلامی ایران هم مبنی بر وضعیت همسر این فرد واکنش نشان نداده است و همچنین از اقدام دولت جمهوری آذربایجان در ایجاد ممانعت برای بازگشت همسر فرد مهاجم به علت رفتار عصبی این فرد یاد می‌شود. 

وی ادامه داد: اما متاسفانه واکنشی عجولانه توسط دولت جمهوری آذربایجان به حادثه حمله مسلحانه انجام گرفت که ابتدا باید تحقیقات انجام می‌گرفت ولی از سوی عالی‌ترین مقام این کشور موضع‌گیری‌هایی انجام شد و حتی شروع به جمع‌آوری سفارت خود‌ کردند. 

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه ما برای چندمین بار عرض می‌کنیم که ملت شریف جمهوری آذربایجان در دل مردم ایران و مخصوصا آذربایجان خودمان جا دارند، افزود: اینها از هم جداشدنی نیستند؛ دو ملت آذربایجان ایران و جمهوری آذربایجان از هم جدانشدنی نیست، امید است هر چه زودتر این دو ملت مسلمان همانند گذشته در کنار هم قرار گیرند. 

پایان توهم براندازی

نماینده ولی‌فقیه در استان در ادامه به پایان توهم براندازی اشاره کرد و گفت: این هفته شاهد اظهارات تامل برانگیزی از سوی مقامات آمریکایی  بعد از سه ماه از ایجاد آشوب و اغتشاشات که مشخصا با مهندسی غربی‌ها انجام شده بود، بودیم؛ اما الان با اظهارات متفاوتی روبه‌رو هستیم که به عبارتی پایان توهم براندازی تلقی می‌شود. 

وی ادامه داد: مسوول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا در گفتگویی ضمن بازدانستن درهای مذاکره گفته است که دولت آمریکا به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست و این یعنی شکست مفتضحانه پروژه براندازی؛ حال عمله‌ها و پول‌بگیران آمریکا از خود بپرسند از این آشوب‌ها چه می‌خواستند و چه شد؟ 

خطیب نماز جمعه تبریز به روز تاریخی ۱۹ بهمن اشاره کرد و در این خصوص گفت: حرکت شجاعانه نیروی هوایی در ۱۹ بهمن سال ۵۷ علیه رژیم شاهنشاهی و بیعت با امام عطیم شان کمر طاغوت را شکاند حتی آن عکسی که روزنامه کیهان منتشر کردند را فوتپشاپ دانستند و ادعا داشتند که ارتش نیست ولی وقتی دفتر امام رحمت‌الله این دیدار را تائید کرد با شکست بزرگ روبه‌رو شدند. 

نماینده ولی‌فقیه در استان توضیح داد: در اولین حمله به خاک ایران در اولین روز آغاز جنگ تحمیلی نیروی هوایی با چهار فروند اف ۴ از پایگاه  بوشهر حمله خود را آغاز  کرد و در اولین روز بعد از جنگ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در عملیات بزرگ انهدام نیروی نظامی دشمن با ۱۴۰ فروند هواپیما و فرودگاه و پایگاه‌های عراق را فرو پاشید. 

وی یادآور شد: بارها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی از خدمات ارتش در کمک‌رسانی به مدافعان حرم سخن گفته بودند زیرا ارتش جمهوری اسلامی ایران  در مبارزه با داعش نقش بزرگی داشتند. امید است نیروهای مسلح هر روز بیشتر از قبل اتحاد خود را نشان دهند. 

مردم آذربایجان سنگ تمام گذاشتند

آل‌هاشم با اشاره به زلزله در شرایطی که پس لرزه‌ها در شهرستان خوی به چالش تبدیل شده و‌ امکان اسکان در مکان سرپوشیده را سلب کرده است، گفت: الان مهم‌ترین اقدام ایجاد اسکان موقت و سرپناه موقتی است. 

وی با تشکر و قدردانی از تمام دستگاه‌های امدادی و بسیج و گروه مردم گفت: آفرین به مردم استان آذربایجان‌شرقی که سنگ تمام گذاشتند، اما برای تثبیت شرایط ایمن باید گام‌های بزرگی برداشته شود. 

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: از مردم و هیات‌های حسینی و گروه‌های جهادی و خیران تشکر می‌کنم ولی باید کمک‌های مردمی ادامه داشته شود البته به صورت متمرکز. 

باید دعای خیر پدرانمان را بگیریم

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود به ۱۳ رجب، ولادت حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: زمانی که حضرت ۶  ساله بود پدرش دچار برخی مشکلات شده بود که حضرت محمد(ص) برای سبک‌ کردن بار مشکلات پیشنهاد سرپرستی حضرت علی (ع) را داد که پدرش علی(ع) قبول کرد و از کودکی امیرالمومنین در خانه حضرت محمد(ص) بزرگ شد. 

نماینده ولی‌فقیه در استان ادامه داد: سیره حضرت علی (ع) در اجرای عدالت برای زمان حال ممتاز الگو و مثال‌زدنی بود هیچ عملی بیشتر از عفو و گذشت و عدالت نمی‌دید.

وی با تاکید بر اینکه چه روز زیبایی را برای روز پدر انتخاب شده است، گفت: از پدران خود قدردانی کنیم و این بدان معنا نیست که در روز پدر فقط با یک گل به سراغشان برویم بلکه باید دعای خیر آنها را بگیریم. 

خطیب نماز جمعه تبریز در اعلام مناسبت‌های هفته به ۱۳ رجب روز پدر، روز نیروی هوایی ، سالروز رحلت حضرت زینب کبری، دهه فجر اشاره کرد. 

وی بیان کرد: عظمت شخصیت مبارک حضرت زینب کبری(س) به خاطر این نیست که دختر امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) و نوه پیامبر اکرم(ص) و خواهر حسنین است زیرا نسبت‌ها هرگز نمی‌توانند چنین عظمتی را خلق کنند؛ همه ائمه خواهران زیادی داشتند ولی کو عین زینب کبری؟  در طول تاریخ نظیری مثل او پیدا کرد.  او یک نمونه برجسته تاریخی که عظمت حضور یک‌ زن را در یکی از مهم‌ترین مسائل تاریخ نشان می‌دهد: منش او‌ نشان داد که زن در حاشیه تاریخ نیست بلکه در متن حوادث قرار داد. 

انقلاب اسلامی ایران زنده ترین انقلاب جهان است

گزارش فارس حاکی است، آل‌هاشم با اشاره به فرا رسیدن دهه فجر، گفت: انقلاب شکوهمند ایران در سال ۵۷ با گذشت ۴۴ کماکان می‌توان زنده‌ترین انقلاب جهان دانست منبع معرفتی جدیدی برای مسلمانان و آزادگان جهان شد و کماکان به رغم گذر زمان و نشیب‌های مختلف الهام‌بخشی را حفظ کرده است. 

وی ادامه داد: امروز جایگاه و پایگاه ایران در دل ملت‌های آزاده بسیار مستحکم است؛ امروز انقلاب اسلامی ایران در برابر ایستادگی در برابر ظلم‌ها به ملت‌های مظلوم جرات داده است که نمونه‌اش کشورهای یمن و لبنان و فلسطین و سوریه و عراق است.

تاریخ به پیچ بزرگی رسیده است/ امامین انقلاب تابلوهای راهنمای آن را نصب کردند 

امام جمعه تبریز ابراز کرد: انقلاب اسلام ایران یک مانع بزرگ در برابر زیاد‌خواهی‌های جهان است و این هندسه فکری برای جهان شدن می‌باشد به تعبیر مشاور اسبق رییس جمهور آمریکا، تاریخ  به پیچ بزرگی رسیده است که امامین انقلاب تابلوهای راهنمای آن را نصب کرده‌اند. 

وی گفت: وجه بارز انقلاب‌ها و انقلاب ما مشخص است یعنی انقلاب ما در ابتدای پیدایش با آنها فرق داشت و آن فرق حضور و نقش‌آفرینی مردم است و مردم عامل اصلی موفقیت‌هاست؛ امام همواره به نقش مردم در ساخت‌های مختلف اعتقاد داشتند و این هنر بزرگ امامین انقلاب است. 

آل هاشم یادآور شد: قطعا دوران انقلاب در تبریز فراموش نمی‌شود و این حرکات مردمی که در سایه فرماندهی آیت‌الله قاضی طباطبایی هیچ وقت فراموش نمی‌شود. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار