رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خبر داد؛
سنندج- رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: همزمان با دهه مبارک فجر انقلاب ۱۲۵ پروژه کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.
کد خبر: ۱۰۹۰۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶ 01 February 2023

به گزارش تابناک کردستان، پیمان اسکندری صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سال ۱۴۰۱ برای ما در حوزه کشاورزی سال پر فراز و نشیبی بود که در اردیبهشت ماه با حذف ارز ترجیحی شاهد افزایش قیمت نهاده‌های دامی بودیم که بر قیمت تولید دام و طیور اثر گذاشت.

وی افزود: در وزارتخانه جهاد کشاورزی پنج قرارگاه داریم که قرارگاه امنیت غذایی اولین قرارگاه بوده و با توجه به شرایط امنیت غذایی در جهان این مهم دارای اهمیت ویژه ای است.

اسکندری خاطرنشان کرد: در راستای امنیت غذایی چند برنامه را اجرا کردیم که تعریف الگوی کشت و اجرای آن در دولت سیزدهم آغاز شده و اگر این مهم به صورت کامل انجام شود شاهد اثرات مهم آن بر امنیت غذایی کشور خواهیم بود.

وی افزود: اجرای طرح کشت قراردادی در استان که رتبه نخست کشور را در این حوزه داریم از جمله برنامه‌های محوری ماست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: هم اکنون ۸۸ درصد از اراضی کردستان دیم است و در دنیا بیشتر محصولات از اراضی دیم تولید می‌شود که با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام در حال اجرای طرح افزایش عملکرد سطوح دیم در استان هستیم و نتایج این مهم را در مبحث تولید گندم دیم در سال زراعی گذشته دیدیم.

اسکندری افزود: با اجرای طرح افزایش عملکرد سطوح دیم استان، مطلوبیت گندم کردستان ۶۰ درصد افزایش یافته است که عوامل متعددی از جمله تلاش‌های ستاد اجرایی فرمان امام و مرکز تحقیقات کشاورزی استان بسیار مؤثر بوده است.

وی اعلام کرد: در سال جاری ۷۵ هزار میلیارد ریال بابت خرید تضمینی گندم به کشاورزان کردستانی پرداخت شد و این مهم در اقتصاد استان بسیار مؤثر است.

اسکندری اظهار داشت: با اجرای طرح افزایش عملکرد سطوح دیم شاهد رشد تولید گندم در استان هستیم و اکنون به یک تن در هکتار رسیده است و امیدواریم این مهم افزایش یابد.

وی در ادامه سخنان خود به مبحث رودخانه‌های مرزی و مدیریت آب و خاک در استان اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۱۲ درصد از اراضی استان آبی است که در دهه مبارک فجر امسال طرح پایاب سد گاران با ۲۷۰۰ هکتار، اراضی پایاب سد گاوشان با سطح ۵۰۰ هکتار، افتتاح ایستگاه پمپاژ دهکانان سروآباد با سطح ۶۰۰ هکتار از جمله مهمترین این طرح هاست.

وی با اشاره به اقدامات قرارگاه تأمین مالی و سرمایه گذاری استان اظهار کرد: در سال جاری ۲۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات در بخش کشاورزی پرداخت کردیم و ۳۸۲ پروژه افتتاح شده است.

اسکندری افزود: در دهه فجر امسال نیز ۱۲۵ پروژه با ۲ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری افتتاح خواهد شد که گلخانه صادق آباد دهگلان، آبرسانی پایاب گاوشان و دهکانان سروآباد از مهمترین آن هاست.

وی خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت گلخانه ۳۳ هکتار بوده که الان سرمایه گذاران حوزه گلخانه ورود کردند که تا آخر سال ۱۴۰۲ این میزان به ۲ برابر می‌رسد و تا آخر دولت بیش از ۲۰ هکتار گلخانه راه اندازی می‌شود.

اسکندری به فعالیت‌های قرارگاه صدور سند و رفع تداخلات در استان اشاره کرد و گفت: ۳۰ درصد اراضی استان رفع تداخل شده و تا آخر امسال به ۵۰ درصد می‌رسد و تا پایان سال ۱۴۰۲ این مهم به پایان می‌رسد.

وی افزود: هم اکنون ۲۰ درصد اراضی کشاورزی استان دارای سند بوده و ۹۹ درصد اراضی ملی شناسنامه دار هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار