اگر بخواهیم تعبیر دیگری برای سخن گفتن شب گذشته رئیس جمهور با مردم ایران در میان دایره واژگان یافت کنیم ،جمله ای نزدیکتر از "شکست رئیس جمهور از ابراهیم رئیسی " را نمی توان برای این گفتگوی فاقد امید پیدا کنیم !
کد خبر: ۱۰۹۰۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴ 01 February 2023

تابناک ایلام :: معمولا در سیستم حکمرانی جمهوری اسلامی ایران رسم است که رئیس جمهور بعنوان رئیس اجرایی و طبق قانون اساسی ،نفر دوم کشور ، زمانی تحت عنوان گفتگو با مردم در تلویزیون حاضر می شود که حاوی پیامی جدید ،امیدوار کننده و البته موثر به حال مردم باشد.

به عنوان مثال ،محمود احمدی نژاد رئیس دولت نهم و دهم ،پس از اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه ها ،هدفمندسازی سوخت ، سهام عدالت ومسکن مهر در پای تلویزیون حاضر وبا مردم در خصوص نحوه اجرایی این طرح ها سخن گفت .

در مواردی ایشان همراهی مردم از اجرایی شدن این طرح ها و آزاد سازی مبالغ یارانه بلوکه شده در حساب های آنان خبر داد ،صرفنظر از ایرادات وارده به سخنان ایشان و ضعف های این طرح ،اما صبح روز بعد از گفتگو مردم بطور مستقیم حضور پول هدفمندی یارانه را در زندگی خود لمس کردند

یا اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم ،پس از امضای برجام و تاثیرات آن بر رفع تحریم ها و گشایش کوتاه مدت اقتصادی بطور مستقیم با مردم صحبت کرد و متعاقب آن شکل گیری امید در مردم با افرایش میزان حضور آنان در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم را شاهد بودیم

اما اینکه امروز ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم در حالی بعد از رویدادهای تلخ دو سه ماهه اخیر وارد گفتگوی مستقیم با مردم شد که بخش قابل توجهی از مردم و نخبگان ،خروجی را از این گفتگو انتظار داشتند که هرگز محقق نشد.

چرا که شب گذشته رئیس جمهور صرفنظر از سردرگمی هایی که در ارائه آمارهای متفاوت و متناقض در وی مشهود بود ،در خصوص موضوعاتی با مردم گفتگو کرد که از قضا این روزها به چالش اساسی مردم با دولت مبدل شده است .

به واقع  سخنان خالی از امید و دستاورد رئیس جمهور در خصوص حوزه های گوناگون از معیشت گرفته تا اقتصاد ،از اشتغال گرفته تا وضعیت اینترنت و دیپلماسی دولت را باید مجموعه مطالبات مردم و نخبگان نامگذاری کرد که این روزها  از آنها بعنوان شعارهای ناکام و ناموفق دولت سیزدهم یاد می شود

دولتی که پس از یکسال و چند ماه از عمر گذشته آن همچنان در تحقق شعار ساخت یک میلیون مسکن، نتوانسته است به یک وحدت کلام با معاون اول و وزیر مسکن و شهر سازی خود دست یابد ،قطعا دیگر آمارهای ارائه شده از سوی ایشان در خصوص رشد اقتصادی مثبت را باید محصول کارخانه آمارسازی بدون پشتوانه همین مدیران ارشد آکبند محصول کارخانه مدیر سازی دانشگاه امام صادق دانست

برکسی پوشیده نیست که دولت سیزدهم با سوار شدن بر موج خودساخته هم کیشانش در حوزه معیشت و به مدد انتخاباتی کانالیزه شده ردای ریاست بر دولت را بر دوش انداخت اما با گذشت یکسال نه تنها تغییر مثبتی در وضعیت معیشت مردم ایجاد نکرد ، بلکه گزانیدهای افسار گسیخته بسیاری از اقلام خوراکی اولیه را از سفره کوچک شده مردم فراری داد.

آقای رئیس جمهور در حالی از رشد مثبت اقتصادی و کاهش تورم کذایی سخن به میان می آورد که تورم و گرانی های روزانه کالا و خدمات پا بر روی گلوی مردم گذاشته و بخش قابل توجهی از مردم را به سیاه چال فقر ،پشت خط فقر هل داده است.


نقطه قابل تامل تر اینکه رئیس جمهور به گونه ای از دیپلماسی موفق خود داد سخن می راند که به گواه آمارها و واقعیت حاکم بر ارتباطات بین الملل ،جمهوری اسلامی امروز به یکی از تنهاترین کشورهای جهان مبدل شده است .
زمانی می توان از دیپلماسی موفق سخن به میان آورد که دیپلماسی کشور به صحنه رفت و آمد سران کشورهای مختلف تبدیل شود به گونه ایکه ماحصل آن انعقاد تفاهم‌نامه های بزرگ اقتصادی برای بالفعل سازی ظرفیت های مهم کشور باشد .

آیا هل دادن ایران به میانه درگیری روسیه و غرب با دستاورد تحریم‌های موشکی غرب و تلاش برای قرار دادن یک نهاد نظامی کشور در ردیف طالبان و القاعده و داعش و خارج شدن چین از زمره خریداران نفت ایران را باید دستاورد دیپلماسی نامگذاری کرد یا خطای استراتژیک و راهبردی دیپلماسی دولت ؟ 

چگونه باید از موفقیت دیپلماسی منطقه ای سخن گفت که کشور هنوز نتوانسته است اعتماد کشورهای مسلمان پیرامون خود را جلب نموده و آنان را در مسیر دیپلماسی اقتصادی خود قرار دهد ؟

چگونه می شود از دیپلماسی موفق منطقه ای سخن گفت در حالیکه رئیس کشور دوست و برادرمان و حتی گروه‌های متحدمان در همین کشور حتی ملزم به رعایت جغرافیای رسمی کشور نشده و بارها مبادرت به جعل عنوان خلیج فارس در محاورات رسمی می شوند ؟

آیا اینکه دیپلماسی کشور نتواند کشور همسایه را به خاطر وقوع یک رویداد تلخ شخصی مجاب به حفظ سفارت خانه اش در تهران کند ،این دیپلماسی جایی برای افتخار ورزیدن دارد؟

چگونه می شود از دیپلماسی موفق منطقه ای سخن به میان آورد وقتی که سیاست منطقه ای کشور به گونه ای عمل کند که خروجی آن شکل گیری وحدت جهان اسلام با خبیث ترین دشمن آنان یعنی رژیم صهیونیستی بر علیه منافع ملی و منطقه ای کشور باشد ؟!

شاید منظور ابراهیم رئیسی از دیپلماسی موفق ، دور همی زنان سه رئیس جمهور فاقد تاثیر در معادلات جهانی با بانوی اول کشور! آن هم با تحمیل میلیاردها تومان از منابع ملی کشور باشد  و ما بیخبریم؟!

ملت هرگز وعده انتخاباتی  ابراهیم رئیسی در خصوص وضعیت اینترنت کشور را از یاد نبرده است ،در حالیکه در این دولت شدیدترین فیلترینگ بر اینترنت و پیام رسان ها باعث از دست رفتن میلیون ها فرصت شغلی بر بستر پلتفرم ها و پیام رسان ها شده و ازسویی رواج بازار داغ فیلترشکن ها هزینه های هنگفتی بر اقتصاد مردم تحمیل کرده وکندی سرعت اینترنت حتی داد دوستان دولت را هم در آورده است ،آقای رییس جمهور با چه رویی از وضعیت اینترنت سخن به زبان می آورد ؟
رئیس جمهور در حالی با اشاره به رویدادهای تلخ چند ماه اخیر کشور بر لزوم شنیده شدن سخنان اعتراضی مردم تاکید می ورزند که متاسفانه تاکنون هیچکدام از بخش های دولتی و حاکمیتی قائل به اعتراض نبوده و آنان را اغتشاش و برنامه ای آشوب طلبانه از سوی دشمنان بیرونی تعریف کرده اند.

آقای رئیس جمهور باید بدانند ،رواج گفتمان شنیده شدن صدای مردم زمانی معنای واقعی به خود می گیرد که بخش های متعدد دولتی ،طیف های مختلف مردم و نخبگان را به مجمع های گفتگوی بیواسطه دعوت نمایند نه به صورت گزینشی به چهره هایی برای بیان  دغدغه های مردمی تریبون داده شود که خود روزگاری با چماق به جان معترضین انداخته شده بودند!

خلاصه باید با بررسی سخنان شب گذشته رئیسی در خصوص حوزه هایی که امروز دل نگرانی مردم ایران را تشکیل داده اند ،سخن گفتن رئیس جمهور از این حوزه ها بر پایه آمارهای خلاف واقع را نمک پاشیدن بر زخم های عمیق مردم نام نهاد تا گفتگو با مردم !

اگر بخواهیم تعبیر دیگری برای سخن گفتن شب گذشته رئیس جمهور با مردم ایران در میان دایره واژگان یافت کنیم ،جمله ای نزدیکتر از "شکست رئیس جمهور از ابراهیم رئیسی " را نمی توان برای این گفتگوی فاقد امید پیدا کنیم !

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاصدک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
عالی بود دقیقا درد مردم روبیان فرمودید دل مردم از وعده های دروغین دولت وریسی پرازخونه نه میشه گفت ونه فریاد زد چون هرصدای معترض ودادخواهی روخفه میکنن وهمشونو واگذار کردیم به خدا که فقط خدا آخرین پناه ماست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار