رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۱۳ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت امسال در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها برای خرید ادوات به کشاورزان استان اختصاص یافت.
کد خبر: ۱۰۹۰۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱ 31 January 2023

سیدمجید بهشتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این تسهیلات با همکاری و مساعدت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خراسان شمالی با هدف حمایت از طرح جهش تولید در دیمزارهای این استان پرداخت می شود.

وی افزود: تاکنون جذب میزان اعتبار خرید ۱۶۵ دستگاه ادوات کشاورزی به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) معرفی شده که از مجموع این تعداد؛ ۱۳۲ پرونده در بانک تشکیل شده است و ۵۵ نفر نیز تسهیلات خود را جذب کرده اند.

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: ۳۳ پرونده در مرحله پرداخت قرار دارد و ۴۵ پرونده نیز در دست پیگیری است.

وی خاطرنشان کرد: این ادوات کشاورزی شامل کارنده مستقیم کار، زیرشکن، هد برداشت حبوبات، لولر غلتک کمبریج، سمپاش، بیلر نباتات علوفه ای، موور نباتات علوفه ای، ریگ نباتات علوفه ای، ریز دانه کار کلزا، هد برداشت کلزا، ‌ پهباد، سنگ جمع کن و بازسازی کمباین است.

بهشتی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص خط اعتباری مکانیزاسیون این سازمان گفت: ۸۳ میلیارد ریال اعتبار در سال جاری برای بخش مکانیزاسیون استان اختصاص یافته که از این میزان ۳۲ میلیارد تومان به بانک ها ابلاغ شده است.

وی افزود: این میزان اعتبار برای خرید دستگاه ها و ماشین آلات بخش کشاورزی این استان پاسخگو نیست.

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: افزایش قیمت های ماشین آلات بخش کشاورزی به خصوص در برخی از ادوات نیز باعث شده است که کشاورزان بعضا قدرت خرید را از دست بدهند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیشتر کشاورزان این استان خرده مالک هستند بنابراین خرید تراکتور و سایر ماشین آلات بخش کشاورزی برای آنان به سختی انجام می شود.

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، تعداد کل ادوات خودگردان از جمله تراکتورها، کمباین، دروگر و تیلر های استان را بیش از ۱۷ هزار دستگاه عنوان کرد و افزود: با احتساب سایر ادوات و دنباله بندها ماشین آلات بخش کشاورزی در مجموع به ۸۰ هزار دستگاه می رسد.

وی با بیان اینکه ضریب مکانیزاسیون استان ۱.۹ اسب بخار در سال جاری است گفت: ۷۹.۵ درصد عملیات زراعی و ۱۳ درصد فعالیت حوزه باغی خراسان شمالی با ماشین‌آلات کشاورزی انجام می‌شود.

خراسان شمالی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۴۰۰ هزار هکتار از این مساحت را اراضی کشاورزی تشکیل می دهد.

در مجموع افزون بر ۱۳ درصد از مساحت این استان را اراضی کشاورزی و ۸۷ درصد را غیر کشاورزی تشکیل می دهد و سالانه از این اراضی افزون بر ۲ میلیون تن محصولات زراعی و کشاورزی برداشت می شود.

همچنین از جمعیت یک میلیون نفری استان خراسان شمالی ۴۴ درصد در مناطق روستایی سکونت دارند که ۸۲ هزار نفر از این جمعیت را بهره برداران بخش کشاورزی تشکیل می دهند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار