فرماندار شهرستان آبیک از تعیین تکلیف واحدهای احداثی در جوار جاده سلامت و مغازه های بازارچه قدیم توسط شهرداری تا دو ماه آینده خبر داد.
کد خبر: ۱۰۹۰۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷ 31 January 2023

به گزارش تابناک قزوین، حامد فتوحی در جلسه شورای توسعه و حمایت از تشکل های مردم نهاد با محوریت نشست صمیمی بررسی عملکرد و مشکلات سازمان های مردم نهاد شهرستان آبیک که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: شهرستان آبیک در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و غیره عقب ماندگی چندین ساله دارد که به صورت خرد فعالیتهایی در این زمینه صورت می گیرد و اگر مجموعه ای باشد که طرح مطالعاتی مناسب و قابل دفاع داشته باشد و مورد تایید کارشناسان مربوطه باشد زمین ان تهیه و در اختیار افراد دغدغه مند در این حوزه قرار داده می شود.

وی افزود: در خصوص وضعیت مغازه های موجود در بازارچه قدیم و ساماندهی آن طی بازدیدی که صورت گرفته به شهرداری وقت دو ماهه داده شده که با همکاری کارشناس دادگستری نسبت به سهم مالکان اقدام و تعیین  تکلیف شوند و این مغازه ها جمع آوری و به فضای سبز تبدیل شود.

فرماندار شهرستان آبیک ادامه داد: برابر بررسی و گزارش مسئولان حفاظت محیط زیست بیش از ۵۰ درصد آلودگی شهرستان آبیک به دلیل ریزگرد های موجود در دشت الله آباد است که احداث ۴۰ کیلومتری زهکش در سال‌های پیش موجب شده به دشت آسیب برسد و به کانونی برای گرد و غبار تبدیل شود.

فتوحی اضافه کرد: استاندار قزوین از روز خدمت در استان پیگیر موضوع کارخانه سیمان بوده و جلساتی را با رئیس جمهور و معاون اول ایشان داشته و همچنان پیگیر هستند این در حالی است که در دوره‌های گذشته عنوان شده که کارخانه سیمان واحد آلاینده نیست در حالی که آلایندگی این کارخانه و گرد و خاک منبعث از آن، برای مردم قابل مشاهده و لمس است.

وی خاطر نشان کرد: موضوعات و عقب افتادگی های موجود در شهرستان آبیک مربوط به سالهای گذشته بوده که برخی موضوعات، بدیهی هم بوده و حل و فصل آن ها نیازمند مدیریت، نظارت و پیگیری است و سازمانهای مردم نهاد می توانند مسئولان را در این راستا مساعدت کنند تا مشکلات یکی پس از دیگری رفع شود.

این مسئول با اشاره به اینکه بیمارستان دولتی شهدای آبیک تا پیش از سفر رئیس جمهور، فاقد پروانه بهره برداری بوده و پس از آن پروانه صادر شد، اذعان کرد؛  طی یک سال گذشته با تلاش و زحمات مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین، نمایندگان مجلس و ویژه شورای تامین شهرستان آبیک پیگیری های لازم برای جذب متخصصین در بیمارستان اقدام شد که منجر به جذب ۷ متخصص برای این بیمارستان شد و پیگیر مسائل و مشکلات دیگر آن هستیم.

فرماندار شهرستان آبیک افزود: در جوار جاده سلامت واقع در اتوبان شهر آبیک در سالهای پیش واحدهای ویلایی ساخته شده و توسط افرادی زمینها خرید و فروش و ساخت و ساز صورت گرفت و در انتظار دریافت آب، برق و گاز هستند که دو بار بازدید صورت گرفته و ظرف دو هفته آینده تعیین تکلیف خواهند شد؛ از سویی وجود این واحدها موجب تخریب جاده سلامت شده که پس از تعیین و تکلیف، نسبت به بهسازی جاده سلامت شهرداری آبیک باید اقدامات لازم را انجام دهد.

فتوحی ادامه داد: با توجه به فعالیت های مجموعه های فرهنگی اجتماعی در کمک به محرومین و نیازمندان و امور مختلف، بر پرهیز از جزیره ای عمل کردن و همپوشانی مدیریت و یکپارچه فعالیت کردن برای رسیدن به هدف تاکید کرد.

وی با اشاره به پررنگ بودن برخی از آسیب های اجتماعی در برخی از از نقاط شهرستان آبیک با توجه به مذهبی و انقلابی بودن قاطبه مردم، همکاری مجموعه ها و سازمان های مردم نهاد برای کاهش و ررفع این آسیب ها به ویژه اعتیاد را ضروری دانست و گفت: طبق گزارش های واصله از موضوعات فرهنگی و اجتماعی در شهرستان، در برخی از حوزه‌ها وضعیت مناسبی نداریم که حل این مسائل فرهنگی و اجتماعی به تنهایی کار دولت نیست و لازم است سازمان ها و تشکل های مردمی پای کار آمده و به مسئولان را در این زمینه ها کمک کنند.

حمایت از ۱۴٠ بیمار نیازمند مبتلا به سرطان

شهلا فاطمی موسس و مدیرعامل موسسه حمایت از بیماران خاص و نیازمند شهرستان آبیک در این جلسه (محاب) گفت: حدود 200 بیمار مبتلا زیر پوشش این موسسه هستند که 140 نفر مبتلا به سرطان هستند که نیاز مالی دارند و آمار بالایی است و افراد بسیاری هم می شناسم که مبتلا به سرطان هستند و استطاعت مالی برای درمان دارند.

وی طبق اعلام رسمی سازمان جهانی بهداشت عامل اول ابتلا به سرطان را استرس، دوم مواد شیمیایی که می خوریم و تنفس می کشیم و سوم هم سموم دانست و افزود: ژن در ردیف چهارمین علت ابتلا به سرطان قرار دارد.

این موسس ادامه داد: در جلسات کمیته بیماران خاص استانداری قزوین بارها اعلام کرده ام یک شعبه از داروخانه هلال احمر استان در شهرستان راه اندازی شود تا بیماران برای تهیه دارو به قزوین، تهران و کرج مراجعه نکنند. فاطمی از مساعدتها و کمکهای مردم و مسئولان شهرستان آبیک به موسسه محاب قدردانی کرد.

درآمد عوارض آلایندگی باید نظارت شود

امید رحمانی رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آبیک راه اندازی محیط زیستی شهرستان آبیک را با هدف تجمیع انجمن های محیط زیستی در این شهرستان ضروری عنوان کرد و گفت: با راه اندازی این خانه، نشست‌های ماهانه انجمن ها برگزار و با همفکری یکدیگر در راستای حل و فصل مشکلات محیط زیستی شهرستان گام برداشته می شود.

وی با اشاره به درآمد عوارض آلایندگی در حوزه شهرداری ها و عدم نظارت خاص در این زمینه افزود: با توجه به پیگیری فرماندار شهرستان آبیک در خصوص احداث تفرجگاه، باید توسط مسئولان مربوطه اقدام شود.

این مسئول انجمن های زیست محیطی را بازوان دستگاه‌های دولتی ذکر و تصریح کرد: حفظ محیط زیست به جهت تاثیرگذار بودن در تمامی حوزه های اجتماعی، فرهنگی، سلامت و بهداشت لازم است و همه این عوامل با محیط زیست ارتباط مستقیم دارند که نیاز است همه تشکل های مردم نهاد در حوزه محیط زیست،  دست مسئولان برای رفع مشکلات زیست محیطی را بگیرند.

میروکیلی مدیر شعبه حمایت از بیماران کلیوی هم با اشاره به وجود 38 بیمار دیالیزی در شهرستان آبیک افزود: طی دو ماه پیش دو بیماری دیالیزی از شهرستان پیوند کلیه شده اند این در حالی است که دو نوجوان 12 ساله هم در منزل تحت کنترل و درمان قرار دارند.

سهراب قره داغی رییس هیات کوهنوردی شهرستان آبیک در این جلسه با اشاره به وجود سه باشگاه فعال کوهنوردی در این شهرستان اظهار کرد: پیغمبرکوه به عنوان بام آبیک انواع گونه های گیاهی و حیات وحش را در دل خود دارد و 406 هکتار از این کوه به عنوان ذخیره گاه جنگلی تعیین و معرفی شده است.

وی افزود: جاده سلامت واقع در بالای اتوبان چند سال پیش توسط شهرداری با هزینه های زیاد احداث و پس از آن به حال خود رها شد و از سوی اداره راه و شهرسازی زمین های جوار این جاده به مردم فروخته شده و درب واحدهای مسکونی به سمت جاده سلامت باز می شود در حالی که باید به جاده ای برای پیاده روی مردم تبدیل شود.

سیدمحسن موسوی پور بخشدار بشاریات با اشاره به وجود معضلات در اعتیاد در این بخش به عنوان یکی از مشکلات اساسی و خطرناک بودن اعتیاد از ابتلا به سرطان گفت: دست یاری به سوی سازمان های مردم نهاد برای رفع مشکلات دراز می کنیم.

در این جلسه، مدیران موسسات و تشکل های مردمی بر مساعدت و توجه مسئولان به این سازمانها، آمادگی برای  مشارکت در حوزه مسائل زیست محیطی و فرهنگ سازی در این زمینه، درخت کاری، تولید محتوای فرهنگی، پای کار آوردن مردم در مسائل زیست محیطی، راه اندازی اردوگاه فرهنگی، آموزشی با محوریت مردم و مسائل حمایتی، اجتماعی،... تاکید کردند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار