رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی استان کرمانشاه خواستار پیگیری از سوی استاندار برای اختصاص لاین تخصصی صادرات مرغ از کرمانشاه به اقلیم کردستان عراق به منظور حمایت از تولیدکنندگان مرغ در استان شد.
کد خبر: ۱۰۹۰۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱ 31 January 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا برومند چهارآیین، با بیان اینکه هم اکنون سالانه نزدیک 40 هزار تن گوشت مرغ مازاد بر نیاز استان در واحدهای تولید مرغ استان تولید می‌شود، گفت: این حجم از تولید مرغ مازاد استان یا باید از طریق صادرات داخلی به استانهای دیگر فرستاده شود و یا اینکه از طریق مرزها به خارج از کشور صادر شود.

 چهارآیین ادامه داد: صادرات خارجی برای استان کرمانشاه بر صادرات داخلی ارجحیت دارد، زیرا علاوه بر ارزآوری سالانه حدود 100 میلیون دلاری، برای تولیدکنندگان هم درآمدزایی داشته و رونق تولید داخلی را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه صنعت طیور در استان کرمانشاه به همراه زیرساخت‌هایش 10 هزار میلیارد تومان ارزش دارد، گفت: ارزش سالانه مرغ تولیدی در واحدهای مرغداری استان کرمانشاه حدود پنج هزار میلیارد تومان است که عدد بزرگی است.

چهارآیین با بیان اینکه هم اکنون سالانه حدود 100 هزار تن مرغ زنده در استان کرمانشاه تولید می‌شود، گفت: استان کرمانشاه زیرساخت‌های لازم برای تولید سالانه 130 هزار تن مرغ را دارد، لذا هم اکنون از یک سوم ظرفیت واحدهای تولید مرغ استان استفاده نمی‌شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی استان کرمانشاه افزود: در صورت آغاز صادرات مرغ به اقلیم کردستان عراق هر کدام از تولیدکنندگان مرغ استان حدود 40 تا 50 درصد تولیدات خود را صادر خواهند کرد که این رخداد درآمدهای تولیدکنندگان را بالا خواهد برد.

چهارآیین در ادامه از تولید و تجارت به عنوان دو بال مکمل هم یاد کرد و افزود: هر جا تولید هست باید تجارت و از جمله صادرات هم دیده شود و این موضوع با توجه به اینکه استان کرمانشاه زیرساخت‌های خیلی خوبی برای تولید مرغ دارد، باید جدی گرفته شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان کرمانشاه برای صادرات مرغ به اقلیم کردستان عراق، گفت: هم اکنون در استان کرمانشاه این ظرفیت وجود دارد که علاوه بر تولید مرغ مورد نیاز داخل استان، تمام مرغ مورد نیاز استانهای اقلیم کردستان عراق را هم تامین کند.

رئیس هیئت مدیریه شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور در ادامه اشاره‌ای هم به جمعیت اقلیم کردستان عراق داشت و گفت: جمعیت اقلیم کردستان عراق حدود شش میلیون نفر است و استان کرمانشاه توان تامین مرغ مورد نیاز اقلیم کردستان عراق را دارد.

چهارآیین به هم مرز بودن کرمانشاه با اقلیم کردستان عراق و مشترکات فرهنگی و اجتماعی هم اشاره و اظهار کرد: مرز پرویزخان ظرفیت مناسبی است که با استفاده از آن می توان صادرات مرغ به اقلیم کردستان عراق را  با تعریف یک خط ویژه و تخصصی صادرات محصولات پروتیینی انجام داد.

وی با اشاره به ضرورت تعریف یک خط حمل مستقیم برای صادرات مرغ از مرز پرویزخان به اقلیم کردستان عراق، گفت: این خط مستقیم باید با توافق اتاق  مشترک بازرگانی ایران و عراق، دامپزشکی اقلیم کردستان و ... تعریف شود تا امکان صادرات محصولات با فسادپذیری بالا در مرز پرویزخان فراهم شود.

 وی ادامه داد: راهکار ما اختصاص یک لاین تخصصی ویژه محصولات پروتئینی فرآوری شده شامل مرغ گرم، مرغ منجمد، تخم مرغ و ماهی در مرز پرویزخان است که در صورت اختصاص این لاین خودروهای اختصاصی حمل محصولات پروتئینی با یک برند مشخص بدون تخلیه بار از مرز پرویزخان وارد کشور عراق شده و بدون بازتخلیه از گمرک خانقین عبور و وارد سیستم توزیع مرغ اقلیم کردستان عراق خواهد شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون در صورت صادرات مرغ به کشور عراق، مرغ صادراتی برای طی تشریفات گمرکی یکبار در مرز پرویزخان و بار دیگر در گمرک خانقین بازرسی می‌شود، گفت: اگر قرار باشد تشریفات گمرکی برای صادرات مرغ به اقلیم کردستان عراق طبق روال کنونی انجام شود فرصت تازه بودن محصول تولیدی گرفته خواهد شد.

چهارآیین تاکید کرد: تمام زیرساخت‌های لازم برای صادرات مرغ به اقلیم کردستان عراق فراهم است و کافی است تحت سیاست‌های کلان دولت و توافق استاندار کرمانشاه و مسئولین اقلیم کردستان عراق این خط صادراتی تعریف شود که در این صورت مرغ گرم تولیدی در کشتارگاه‌های کرمانشاه به صورت روزانه  و به طورخیلی سریع به اقلیم کردستان عراق خواهد رسید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار