دبیر ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: روند ابتلاء به سرطان سالهاست که در اصفهان به مرز نگران و هشدار رسیده و طی سال های متوالی اصفهان از ۳ رتبه برتر سرطان در کشور بوده است.
کد خبر: ۱۰۹۰۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵ 30 January 2023

زهرا روانخواه اظهار داشت: در خصوص دلایل بروز سرطان در استان اصفهان به طور مشخصی شاید نتوان اظهار نظر کرد چون مطالعات استانی در این زمینه آنچنان که باید و شاید انجام نگرفته است.

وی به علل بروز سرطان‌ها اشاره کرد و افزود: سن، دخانیات، چاقی و اضافه وزن، بی‌تحرکی و عوامل محیطی نظیر کودهای شیمیایی، افزودنی‌های غیر مجاز خوراکی، آلودگی‌های صنعتی، الکل و برخی باکتری‌ها و ویروس‌ها از دلایل بروز و شیوع سرطان است.

دبیر ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیشگیری از سرطان را در زمان کنونی که هر روز شاهد افزایش مصرف دخانیات، مصرف الکلی و آلاینده‌های محیطی و بی تحرکی هستیم را یک امری غیر ممکن خواند و ادامه داد: لازمه پیشگیری از سرطان برنامه‌ریزی‌های دقیق و طولانی مدت در حوزه‌ها و حیطه‌های مختلف است.

وی گفت: سرطان از بیماری‌هایی چند فاکتوری است که عوامل مختلف نظیر سن، جنس، عوامل سبک زندگی در آن نقش دارد و هنوز در حوزه درمان کمبودهایی در سطح استان داریم.

وی افزود: در زمینه غربالگری و تشخیص زودرس سرطان‌ها، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از چند سال پیش در خصوص سه سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم اقدام کرده به طوری که امروزه در کلیه مراکز بهداشتی شهری و روستایی استان این خدمات به صورت رایگان قابل ارائه به گروه هدف برنامه است.

دبیر ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نتیجه این برنامه‌ها کشف موارد بسیاری از این سرطان‌ها در مراحل اولیه بوده که در این مرحله سرطان را به یک بیماری قابل درمان تبدیل می‌کند.

روانخواه ادامه داد: در حال حاضر شایع‌ترین سرطان در استان اصفهان سرطان پستان، پروستات، پوست، روده بزرگ و تیروئید است و میانگین سن ابتلاء به سرطان ۵۹.۵ در اصفهان است.

وی اضافه کرد: سالیانه حدود ۱۱ هزار بیمار جدید به جمع مُبتلایان سرطان در استان اضافه می‌شود و روند ابتلاء به آن با شیب ملایمی رو به افزایش است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار