رئیس دانشگاه فرهنگیان فارس با یادآوری اینکه این استان با کمبود ۱۰ هزارمعلم مواجه است، بیشترین کمبود را مربوط به دوره دبستان دانست و گفت: بخشی از این کمبود‌ها از طریق معلمان بازنشسته حل شده است.
کد خبر: ۱۰۹۰۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵ 30 January 2023

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: کورش زارع شیبانی در جمع خبرنگاران با تاکید براینکه کشور با خلاء گفتمان تربیت معلم مواجه است، گفت: از رسانه‌ها درخواست می‌کنیم تا به ما کمک کنند تا گفتمان تربیت معلم در کشور نهادینه شود.

او گفت: در کشور‌های توسعه یافته دنیا هزینه برای تربیت معلم را سرمایه گذاری می‌دانند، چرا که توجه به این مقوله در پرورش دانش آموزان تاثیر بالایی دارد و از افزایش آسیب‌های اجتماعی هم می‌تواند جلوگیری کند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان فارس گفت: این مقوله متاسفانه در بسیاری از اوقات به فراموشی سپرده می‌شود و مورد غفلت قرار می‌گیرد.

زارع با بیان اینکه بی‌توجهی به بحث تربیت معلم در سال ۹۶ منجر به این شد که علیرغم وجود ۱۳ میلیون دانش‌آموز در کشور تنها ۳ هزار دانشجو معلم در مراکز آموزش‌عالی مرتبط پذیرش شدند، کمبود معلم در مقاطع مختلف تحصیلی به ویژه مقطع دبستان را یادآوری کرد.

او گفت: با این وجود چندان که باید به رفع کمبود‌های دانشگاه فرهنگیان، به منظور افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو معلم توجه نمی‌شود و در همین باره چند ماه پیش با کمبود فضای دانشگاهی و خوابگاهی برای ۲ هزار معلم دانشجو در استان مواجه بودیم که با حمایت‌ها توانستیم فضای لازم را برای دانشجویان فراهم کنیم. البته این مشکل را به صورت موقت توانسته‌ایم حل کنیم.

فقر فضای آموزشی عامل پذیرش نشدن دانشجو معلم در فارس

رئیس دانشگاه فرهنگیان فارس گفت: سالانه ۱۱۰۰ تا ۱۴۰۰ دانشجو معلم باید در استان پذیرش کنیم، اما به دلیل فقر فضا برای این مهم با مشکل مواجه هستیم و همین مسئله باعث شده است که سازمان مرکزی نگاه منفی به افزایش پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان فارس داشته باشند و به همین دلیل جزو استان‌های قرمز از نظر فضای فیزیکی هستیم.

زارع شیبانی گفت: نیرو‌های ما از طریق آموزش و پرورش تامین می‌شود و وقتی آموزش و پرورش خود از این نظر مشکل دارد، طبیعتا ما هم دچار کمبود نیروی اداری هستیم.

او گفت: دانش آموزان برای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان مشتاق هستند و رتبه‌های برتر کنکور وارد این دانشگاه می‌شوند و به دلیل میزان تقاضا حتی برخی رتبه‌های برتر هم باز می‌مانند و با توسعه فضا می‌توان ظرفیت پذیرش را بالا برد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان فارس در ادامه به فعالیت‌های این مرکز علمی اشاره کرد و گفت: به منظور آموزش به دانش آموزان، سالانه اردو‌های جهاد معلمی برای حاشیه شیراز و مناطق محروم داریم و هدف ما توسعه این قبیل فعالیت‌ها است.

زارع شیبانی گفت: هدف ما ارتقای فعالیت‌های علمی و فرهنگی است وطبق ارزیابی که اخیرا از دانشگاه فرهنگیان انجام شده، فارس ۲۰ رتبه نسبت به سال گذشته ارتقا یافته و از رتبه ۲۸به ۸ بین دانشگاه‌های فرهنگیان کشور رسیده است. رسیدن به رتبه اول تا سوم نیز جزو برنامه‌های ما است.

او در پاسخ به سوالی در مورد بکارگیری دانشجو معلمان برای رفع کمبود معلمان در استان نیز گفت: از آنجا که چندی پیش بحران کمبود معلم وجود داشت، ورودی‌های ۹۸ را به مدارس فارس به خصوص مقطع دبستان فرستادیم و در حال حاضر این افراد همزمان هم دانشجو و هم معلم هستند.

رئیس اداره نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان فارس نیز گفت: دانشگاه فرهنگیان استان ۱۹ رشته دارد، که ۱۱ رشته در پردیس دختران و ۱۲ رشته در پردیس پسران دانشجو می‌گیرد.

عبدالخالق فلاحی گفت: ما در حال حاضر ۵ هزار و ۲۱۲ نفر دانشجو داریم، که ۳ هزار و ۸۲ نفر پسر و ۲ هزار و ۱۳۰ دانشجو دختر هستند.

او گفت: در حال حاضر ۵۱ هیات علمی داریم که ۳۱ نفر تدریس دانشجویان پسررا بر عهده دارند و ۲۰ هیات علمی مربوط به واحد‌های خواهران است.

فلاحی با بیان اینکه قرار است تعداد هیات علمی ما افزایش یابد، گفت: کسانی که در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته می‌شوند در ابتدا استخدام رسمی آزمایشی و درمراحل بعد هم استخدام نهایی می‌شوند.

برچسب ها: کمبود معلم ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار