کمیته امداد امام (ره) به عنوان دومین نهاد انقلابی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ۱۴ اسفند سال ۵۷ به عنوان نهادی برآمده از نظام جمهوری اسلامی و براساس اندیشه دینی و فقهی امام خمینی (ره) تاسیس شد تا پیام آور احسان، انفاق و نیکوکاری در جامعه باشد.
کد خبر: ۱۰۸۹۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۶ 29 January 2023

به گزارش تابناک لرستان، انقلاب اسلامی ایران در روزهای نخستین پیروزی به دنبال طراحی زیر ساخت های نظام نوین جمهوری اسلامی، التیام دردهای محرومان و مستضعفان، استقرار حکومت عدل و سامان بخشیدن به اوضاع دگرگون کشور بود، در این میان تدابیر انقلابی و دوراندیشی امام خمینی(ره) و یاران مبارز انقلابی در تاسیس نهادهایی چون کمیته امداد نشانگر عزم جدی حکومت برای رسیدگی به امور نیازمندان و محرومیت زدایی بوده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فاصله کوتاهی با مدیریت جهادی و انقلابی نهضت خدمت رسانی در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی با اولویت مناطق محروم و افراد ناتوان شدت گرفت و تا کنون نیز تداوم یافته است.

هدف متعالی این نهاد حمایتی فراتر از تامین مستمری است و در مسیر توانمندسازی، شکوفایی استعدادها، تامین خوداتکایی، تقویت و رشد اعتقادی و ایمانی نیازمندان با ارائه خدمات اجتماعی، فرهنگی، حمایتی و معیشتی گام بر می‌دارد، اینک در آستانه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران مروری بر عملکرد این نهاد در زمینه محرومیت زدایی نشان از بالندگی انقلاب و توجه به اقشار نیازمند است که پیامدهای مثبت اجتماعی انقلاب محسوب می شود.

ایجاد ۳۰۰ هزار شغل و پیش بینی ۵۰۰ هزار شغل دستاورد کمیته امداد

بنا بر گفته رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور اشتغال، مسکن، طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی با هدف خودکفایی نیازمندان از مولفه‌های توانمندسازی افراد تحت پوشش است و در این راستا با همراهی بانک‌های عامل در سال گذشته ٣٠٠ هزار اشتغال ایجاد و امسال نیز فراهم‌سازی ۵۰۰ هزار اشتغال برای مددجویان پیش‌بینی شده است، که از این میزان ۵۰ درصد برای غیرمددجویان و ۵۰ درصد برای مددجویان تحت حمایت و اولویت نیز طبیعتا با جمعیت تحت پوشش است.

مرتضی بختیاری با اشاره به حمایت این نهاد از زنان سرپرست خانوار می گوید: بیش از ۵۰ درصد سرپرستان خانوار در جمعیت تحت پوشش کمیته امداد بانوان هستند که راهبرد کمیته امداد در اشتغال خانگی نیز متمرکز بر ایجاد و راه‌اندازی مشاغل خانگی (در منزل) به جهت حفظ و صیانت از نقش و وظایف مادری در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه مددجویانی که سالمند و بیمار صعب‌العلاج هستند، تا پایان عمر خدمات دریافت می‌کنند و بقیه باید در چرخه اشتغال، مهارت‌آموزی و اشتغال‌زایی قرار بگیرند.

رییس کمیته امداد امام (ره) از ساخت ۳۶۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن با همکاری دولت برای مددجویان تحت حمایت در سالجاری خبر داد و گفت: دولت سیزدهم در موضوع مسکن به کمیته امداد کمک خوبی کرد و تفاهم نامه ساخت ۴۰ هزار مسکن در قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) را داریم که تا پایان سال آینده برای نیازمندان روستاها مسکن احداث کنیم و پیش‌بینی شده تا پایان سال آینده مددجویی در روستاها بدون مسکن نخواهد بود و این خدمات بزرگی است.

بختیاری بیان کرد: ۲۵هزار میلیارد تومان در راستای تسهیلات اشتغال قرض الحسنه برای صرف پرداخت وام به مددجویان در نظر گرفته است.

وی با اشاره به توجه این نهاد به تحکیم بنیان خانواده و زوج های جوان از طریق تامین کالای اساسی و ضروری مورد نیاز از طریق تامین کمک هزینه جهیزیه افزود: نیمه اول بهمن ۴۲ هزار جهیزیه همزمان در سراسر کشور بین زوج های جوان توزیع می‌شود.

بیش از ۱۰۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد لرستان هستند

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) لرستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از ارائه خدمات حمایتی به بیش از ۱۰۱ هزار خانوار با جمعیت ۲۲۴ هزار نفر در سالجاری خبر داد و افزود: خانواده های بی بضاعت در قالب سالمندان، زنان سرپرست خانوار، خانواده زندانیان، افراد بدسرپرست، بیماران صعب العلاج و از کارافتاده گروه های هدف کمیته امداد هستند.

جلال شیخ پور اظهار داشت: افراد تحت پوشش کمیته امداد از خدمات متنوعی همچون دریافت تسهیلات اشتغال، آموزش فنی و حرفه ای، خدمات ساخت مسکن، خدمات درمانی، فرهنگی، جهیزیه، معاضدت قضایی و سایر حمایت های اجتماعی برابر قوانین بهره مند هستند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت ایجاد شغل توسط کمیته امداد امسال سه برابر افزایش پیدا کرده است، بیان کرد: سال گذشته ۶ هزار و ۷۰۰ شغل ایجاد کرده‌ایم، این در حالی است که امسال با یک جهش تولید سه برابری برنامه‌ریزی برای سال جاری حدود ۱۷ هزار شغل است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) لرستان به اهمیت موضوع مسکن به عنوان یک خدمت گران برای مددجویان اشاره کرد و یادآور شد: سال گذشته یک هزارو ۱۷۲ واحد مسکونی را تحویل مددجویان دادیم، امسال ساخت ۲ هزار واحد مسکونی را با مشارکت سپاه، بنیاد علوی و خیرین تحویل در دست ساخت داریم.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ هزار دانش آموز تحت پوشش کمیته امداد است، افزود: ۳۶۰ نخبه و استعداد برتر از دانش آموزان، دانشجویان و فارغ التحصیلان خانواده امداد شناسایی و تسهیلات مناسبی جهت شکوفایی آنان پرداخت شده است.

مدیرکل کمیته امداد لرستان از اهدا پنج هزار جهیزیه به نوعروسان تحت حمایت این نهاد در سال جاری خبر داد و یادآور شد: به منظور حمایت از کالای ایرانی پنج قلم شامل یخچال، اجاق گاز، ماشین لباسشویی، تلویزیون از تولیدات کارخانجات داخلی تهیه شده است.

افزایش اعتبارات محرومیت زدایی در شهرستان بروجرد

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) لرستان با تاکید بر افزایش اعتبارات شهرستان بروجرد در سال جاری گفت: به منظور کمک به خانوارهای نیازمند این شهرستان یک هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال تخصیص یافته که در مقایسه با سال قبل افزایش داشته است.
شیخ پور یادآور شد: کمیته امداد امام خمینی (ره) در راستای توانمندسازی مددجویان تحت پوشش و کاهش فقر در خانواده های نیازمند به بیش از یازده هزار خانوار خدمات حمایتی ارائه می دهد. کمک به محرومان در سرفصل های مختلفی شامل مسکن، ایجاد اشتغال، پرداخت کمک معیشتی، درمان، تامین جهیزیه و خدمات فرهنگی و آموزشی انجام می شود.

هفت هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد بروجرد

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) بروجرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هفت هزار و ۲۲۹ خانوار با سرپرست زن از حمایت های این نهاد در حوزه های مختلف در شهرستان بروجرد برخوردار هستند، این تعداد خانوار از جمعیتی حدود ۱۴ هزار و ۴۵۰ نفر است که با هدف توانمندسازی در طرح های مختلف کمیته امداد اعم از اشتغال، بیمه بیکاری، حمایت های حوزه مسکن، تحصیلی فرزندان و تامین جهیزیه برای دختران بهره مند هستند.

محمد باجلان اضافه کرد: بیشتر این افراد بر اثر فوت همسر سرپرست خانوار شده اند، علاوه بر این، طلاق، متارکه، زنان بدسرپرست، اعتیاد همسر، همسر زندانی و متواری بودن همسر از دیگر دلایلی است که زنان به عنوان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته اند و به صورت ماهانه مستمری دریافت می کنند.

رییس کمیته امداد بروجرد با بیان اینکه بیشتر زنان سرپرست خانوار در رده سنی ۲۰ تا ۵۵ سال قرار دارند، افزود: زنان سرپرست خانوار بالای ۵۵ سال نیز تحت پوشش بیمه بیکاری قرار دارند.

وی در راستای حمایت از زنان سرپرست خانوار در حوزه اشتغال ادامه داد: بسته های تشویقی اعم از پرداخت وام با سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای کارفرمایان در نظر گرفته شده است که در صورت به کار گرفتن زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد و یا فرزندان آنها، به کارفرمایان و کارآفرینان داده می شود.

باجلان یادآور شد: کمیته امداد بروجرد در راستای توانمندسازی مددجویان تحت پوشش و کاهش فقر در خانواده های نیازمند در مجموع به ۱۱ هزارو ۲۰۰ خانوار با جمعیت ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر خدمات حمایتی ارائه می‌دهد، هدف مهم کمیته امداد توانمندسازی نیازمندان و مددجویان تحت پوشش از طریق ایجاد فرصت‌های شغلی و فراهم کردن بسترهای درآمدزایی برای آنها است در همین راستا تلاش می شود زمینه توانمندسازی و استقلال اقتصادی و معیشتی جامعه هدف مهیا شود.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) بروجرد بیان کرد: از ابتدای امسال تا کنون تعداد سه هزار و ۲۹۴ طرح خودکفایی اشتغال برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد شهرستان اجرا شده است، این تعداد طرح های خودکفایی اشتغالزایی برای مددجویان هستند که از ابتدای سال تا کنون به اجرا گذاشته شده و اکنون در شمار طرح های فعال قرار دارند و برای مجموع آنها حدود ۴۸۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

وی گفت: این طرح ها در زمینه های مختلفی از جمله خدمات، صنایع دستی، دامپروری، کشاورزی و حمل و نقل اجرا شد و براساس شرایط متقاضیان، علاقه مندی، استعداد و تخصص فنی با اولویت خانوارهای تحت حمایت و فرزندان مددجویان تحت پوشش اجرا شده است.

کمیته امداد امام خمینی (ره) که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با ساختاری ساده و به دور از تشریفات اداری خدمت رسانی به محرومان را آغاز کرد اینک پس از ۴۴ سال بر همان اساس گسترش یافته است و اینک حتی در دورافتاده ترین روستاهای کشور کمیته امداد نامی آشنا برای محرومان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار