مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: با استفاده از اعتبارات سفر رییس جمهور، چهار ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهرستان‌های مختلف استان احداث خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۸۸۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱ 23 January 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «احد جلیلیان»افزود: ۲ ایستگاه در شرق استان و ۲ ایستگاه دیگر در غرب استان در راستای سنجش بهتر و دقیق تر آلایندگی هوا با استفاده از ۴۰ میلیارد ریال از اعتبارات سفر رییس جمهور به استان کرمانشاه احداث خواهد شد.

رئیس جمهور ۲۳ تیرماه امسال به استان کرمانشاه سفر کرد و در جلسه پایانی سفر بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پیشرفت و آبادانی استان به تصویب رسید.

وی اضافه کرد: با بهره برداری از این ایستگاه ها که پیش بینی شده است در شهرستان های گیلان غرب ، روانسر، سنقر و صحنه راه اندازی شود، شمار ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در استان به ۱۳ ایستگاه خواهد رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه یادآور شد: زمین مورد نیاز برای احداث این ایستگاه های خریداری شده و پیش بینی می شود تا پایان امسال یا سه ماهه نخست سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرند.

جلیلیان از ایستگاه‌های سنجش هوا به عنوان قلب تپنده مدیریت آلایندگی استان یاد کرد و گفت: این ایستگاه‌ها به صورت آنلاین آلودگی هوا را اندازه‌گیری کرده و داده‌ها برای تجزیه و تحلیل و سنجش آلودگی هوای شهرهای مختلف استان به اداره‌ کل محیط زیست ارسال می‌شود.

وی افزود: همه شهروندان نیز می توانند با استفاده از اپلیکیشن DOE از میزان شاخص های آلایندگی هوا در شهرهای خود مطلع شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه این استان امسال ۱۰۴ روز هوای ناسالم را تجربه کرد که در مقایسه با پارسال با افزایش چند برابری همراه است افزود: منشاء بیشترین آلودگی هوای استان گرد و غبار و ریزگردهاست که منشاء خارجی داشته و به طور معمول از بهمن ماه آغاز و تا اواخر تیرماه تداوم دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط توپوگرافی شهر کرمانشاه خوشبختانه پدیده وارونگی هوا در این شهر امسال مشاهده نشده است، افزود: در طول ۲ ماه اخیر حتی یک روز از وضعیت هوا در شرایط ناسالم قرار نگرفته است.

احداث مرکز سنجش آلاینده های هوای غرب کشور در کرمانشاه

جلیلیان با اشاره به تشکیل ۲۴ جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوا در سال جاری یادآور شد: بر اساس قانون در بحث قانون هوای پاک ۲۳ دستگاه درگیر هستند از اینرو زمانی در این زمینه موفق خواهیم شد که محیط زیست و هوای پاکی داشته باشیم که همه دستگاه ها به وظایف خود عمل کنند.

وی همچنین از تشکیل یک مرکز منطقه ای کنترل هوا در کرمانشاه خبر داد و اظهار کرد: احداث این مرکز که سنجش آلاینده های هوا در غرب کشور را برعهده خواهد داشت در جلسه شورای مدیران سازمان محیط زیست به تصویب رسیده است و راه اندازی آن نقش مهمی در رصد وضعیت هوا و اعلام هشدار در کشور خواهد داشت.

استان کرمانشاه دارای ۹ ایستگاه سنجش کیفیت هوای فعال است که از این تعداد چهار ایستگاه سنجش کیفیت هوا در شهر کرمانشاه ( میدان آزادی، شهرداری، زیبا پارک و شرکت نفت) و پنج ایستگاه نیز در شهرهای قصرشیرین، سرپل ذهاب، اسلام آباد غرب، پاوه و کنگاور است که به صورت آنلاین آلودگی هوا را اندازه‌گیری کرده و داده‌ها برای تجزیه و تحلیل و سنجش آلودگی هوای شهرهای مختلف استان به اداره‌کل محیط زیست ارسال می‌شود.

بحران ریزگردهای کرمانشاه، یک بحران زیست‌محیطی است که چند سالی است در این استان وجود دارد و در سال‌های اخیر به وضعیت بحرانی رسیده‌ است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار