رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: طبق آخرین مطالعات میزان شیوع فشارخون در افراد بالای ۱۸ سال در استان همدان ۳۵ درصد است که این رقم از میانگین کشوری کمی بالاتر است
کد خبر: ۱۰۸۸۶۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۱ 21 January 2023

رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: طبق آخرین مطالعات میزان شیوع فشارخون در افراد بالای ۱۸ سال در استان همدان ۳۵ درصد است که این رقم از میانگین کشوری کمی بالاتر است

به گزارش تابناک همدان، راضیه‌السادات میرمعینی با بیان اینکه بالای ۳۰ سال سن ورود به بیماری پرفشاری خون است که مردم باید فشارخون خود را کنترل کنند اظهار کرد: بیماری پرفشاری خون «قاتل خاموش» نامیده می‌شود، زیرا بی‌سروصدا و بدون علامت شخص مبتلا را به مرگ و پایان زندگی نزدیک می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر پرفشاری خون در مراحل اولیه کنترل نشود، نه تنها فعالیت دستگاه قلب و عروق، بلکه سایر اعضای بدن نیز دچار مشکل می‌شود، مصرف غذا‌های چرب و پرنمک و عدم مصرف میوه و سبزیجات به مقدار کافی، ورزش نکردن و عدم تحرک بدنی کافی، کنترل و مدیریت ناکافی خشم و استرس و مصرف مفرط الکل را از جمله عوامل رفتاری خطرساز ابتلا به فشارخون بالا دانست.

رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه فشار خون بالا سبب بروز خطرات جدی مانند سکته‌های قلبی و مغزی، نارسایی کلیه و اختلالات بینایی می‌شود تصریح کرد: افراد در صورت داشتن بیماری فشارخون بالا، از کنترل فشار خون خود در حد طبیعی، مطمئن شده و به طور منظم به پزشک مراجعه کنند، زیرا مصرف به موقع و منظم دارو‌های کاهنده فشارخون، به کنترل فشار خون در حد طبیعی کمک می‌کند.

وی با اشاره به استفاده برخی افراد از دارو‌های گیاهی در کنار دارو‌های تجویزی پزشک عنوان کرد: دارو‌های گیاهی از طریق کبد از بدن دفع شده و انباشت آن‌ها می‌تواند در طولانی‌مدت برای بدن بسیار زیانبار باشد، پس توصیه بر این است بیماران دارو‌های تجویز شده توسط پزشک را مداوم مصرف کنند.

میرمعینی با اشاره به درصد بالای شیوع فشارخون در شهرستان نهاوند تصریح کرد: ژنتیک نیز در بروز این بیماری در افراد نقش بسزایی دارد به خصوص کسانی که والدین آن‌ها در سنین پایین به این بیماری مبتلا شده‌اند بیشتر از سایرین در معرض خطر قرار دارند.

وی گفت: افراد باید به منظور تشخیص به موقع بیماری، حداقل هر سال یک بار فشارخون خود را اندازه‌گیری کنند تا در صورت وجود فشارخون بالا، آن را کنترل کرده و عمر طولانی‌تری داشته باشند و به سایر اعضای بدن نیز آسیب وارد نشود.

رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: بیماری افزایش فشار خون در همه افراد باعث ایجاد علائم نمی‌شود، بعضی از افراد با فشارخون خیلی بالا ممکن است علائم واضحی نداشته باشند و تنها بعضی افراد با داشتن این بیماری دچار علائمی مانند سردرد، سرگیجه و گرگرفتگی می‌شوند.

وی گفت: عوامل محیطی در افزایش فشارخون افراد اهمیت بسزایی دارد، تمام افراد مخصوصاً بیماران مبتلا به فشارخون باید نمک کمی مصرف کنند ضمن اینکه مصرف کلسیم (لبنیات کم چرب) و مصرف پتاسیم را افزایش دهند.

میرمعینی با اشاره به مصرف بالای نمک در استان اضافه کرد: استاندارد روزانه مصرف نمک در افراد سه تا پنج گرم است در حالی که این رقم در استان حدود ۹ گرم برآورد شده است.

وی توجه به برچسب تغذیه‌ای محصولات غذایی از نظر میزان نمک (سدیم) مورد توجه دانست و افزود: مصرف گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس که حاوی نمک زیادیست به حداقل رسانده شود و مصرف غذا‌های کنسروی حاوی نمک زیاد، کاهش یابد و در صورت مصرف، از انواع کم‌نمک آن‌ها استفاده شود.

رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: از مصرف تنقلات شور مانند چیپس، پفک، انواع ساندویچ‌ها و غذا‌های آماده، سس کچاپ، بیسکوئیت، غذا‌های بسته بندی و کنسروی باید خودداری شود.

وی با بیان اینکه به جای تنقلات شور، از میوه و آجیل خام استفاده شود تاکید کرد: باید فرزندان خود را از کودکی به مصرف غذای کم نمک عادت داد، مصرف غذا‌های تهیه شده در منزل و تنقلات سالم (میوه، آجیل خام و بدون نمک، ساندویچ‌های تهیه شده در منزل) در مدارس و مهدکودک جایگزین مناسبی برای غذا‌های آماده است.

میرمعینی با اشاره به نقش مهم ورزش در دوران جوانی و نوجوانی اظهار کرد: افرادی که در این دوران ورزش می‌کنند، اغلب در دوران سالمندی و میانسالی می‌توانند ورزش، تحرک و فعالیت فیزیکی را داشته باشند و اگر امروز به فکر فعالیت‌های فیزیکی مناسب و ورزش نباشیم، این عادت ممکن است تا سال‌ها باقی بماند.

رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: افراد بالای ۳۰ سال می‌توانند با مراجعه به مراکز و پایگاه‌های جامع سلامت در سطح استان نسبت به تشکیل پرونده سلامت اقدام و به صورت دوره‌ای فشار خون خود را چک کرده و از سایر خدمات این مراکز بهره‌مند شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار