دکتر معبود عباس زاده با حضور در تحریریه تابناک آذربایجان شرقی به سوالات خبرنگاران تابناک پاسخ داد. بخش دوم
کد خبر: ۱۰۸۶۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۷ 10 January 2023

۱- در بخش اشتغالزایی در مس سونگون، آیا فقط نیروهای بومی مورد استفاده قرار میگیرند یا از نیروهای غیر بومی نیز جذب میگردند؟

مشکل اصلی اشتغال، توسعه است. چون توسعه اتفاق نیافتاده و دایره فعالیت محدود میباشد در محدودیت همه باهم درگیر هستند. توسعه صنعت مس اکثر گره های استان از جمله اشتغال را باز میکند. چون توسعه رخ نداده میگفتند بومی و غیربومی اما وقتی توسعه رخ دهد این مسئله حل میشود. یکی از معضلات عدم ارتقا کارمندان بعلت همین محدودیتها بود که انگیزه را از کارمندان گرفته بود. ۱۰۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی سرمایه گذاری برای مس سونگون میباشد. وقتی این اتفاق رخ می دهد پروژه ها افزایش می یابد و دایره فعالیت بزرگتر شده و کارمندان امکان ارتقا پیدا میکنند و تعداد جذب نیرو نیز افزایش می یابد. رتبه اشتغال ورزقان در زمان شروع بکار ما در استان ۱۷ بود که الان بعد از پنج ماه بین رتبه یک و چهار استان در حال تغییر هستیم که هدف گذاری ما رتبه یک میباشد و برای شش سال آینده رتبه یک کشور را با ایجاد اشتغال ۳۰ الی ۴۰ هزار نفر را هدف گذاری کرده ایم. در زمان تحویل مجموعه توسط ما تعداد شاغلین حدود ۴۰۶۰ نفر بود که الان به نزدیک ۵۱۰۰ نفر رسیده این یعنی بالای هزار نفر اشتغال زایی در طرح توسعه سونگون که از این تعداد تقریبا نصف آن اشتغال ناپایدار و نصف دیگر اشتغال پایدار میباشد.
از دو طریق جذب انجام‌میدهیم
روش اول از طریق پیمانکار میباشد که ازجمله تفاوتهای ما با مدیریت قبلی در همین موضوع میباشد که از جمله دلایل حمله بعضی رسانه ها نیز همین اتفاق است. در مدیریت قبل مدیرمجتمع تصمیم گیر جذب بود و مجتمع به پیمانکار نیرو مورد نیاز را معرفی میکرد اما ما یک کمیته تشکیل و نماینده اداره کار استان را نیز ناظر براین کمیته قرار دادیم که این کمیته با همکاری اداره کار استان نیروهای مورد نیاز را شناسایی و چند برابر ظرفیت را به پیمانکار معرفی میکند و پیمانکار با اختیار خود شروع به جذب مینماید که این مسئله با شفافیت و عدالت در حال اجراست.
در مشاغل کارگری اولویت با بومیست ولی در مشاغل تخصصی در صورتی که در شهرستان نیروی مورد نیاز نبود از سطح استان جذب میکنیم و اگر در سطح استان هم نبود از کشور
روش دوم از طریق آزمون ورودی میباشد. قبل از حضور بنده این آزمون توسط دانشگاه صنعنی شریف اما الان توسط دانشگاه صنعتی سهند انجام میپذیرد.
۳۱۴ نفر اخیرا از طریق آزمون جذب خواهند شد و ۵۵ نفر آزمون بعدی و ۱۵۰ نفر نیز از طریق آزمون سوم جذب خواهند شد.

۲- در بحث جنگل کاری و حفاظت از حریم جنگل در مس سونگون چه اقداماتی کرده‌اید؟

در فاز سوم سونگون قسمتی از منطقه حفاظتی محیط زیست است که می نمی توانیم به آنجا ورود پیدا کنیم، در برخی از مکان ها برای حفظ محیط زیست به معادن خود دست نزده‌ایم که به اعتقاد بنده این مناطق به اندازه خود سونگون منابع دارند.
۱۰ هکتار از منابع طبیعی درخواست کرده بودیم که بعد از مخالفت هایی که انجام شد سنگ شکن فاز سوم را بین فاز اول و دوم آوردیم و در فاز بعدی نیز سنگ شکن متحرک آوردیم البته با اقدامات موثر که انجام میشود دیگر به درختان آسیبی وارد نخواهد شد. سالیانه ۲۰۰ هکتار از جنگلهای ارسباران در آتش میسوزد که از جمله اقدامات ما تاسیس سایت اطفاء حریق با بودجه۷۵ میلیارد تومان میباشد که نقش بسزایی در خاموش کردن آتش سوزی ها دارد و ما اعلام کرده ایم که آمادگی ۴۰۰ هکتار جنگل کاری را نیزداریم. معدن اگرچه در داخل جنگل است اما به آن معنا نیست که جنگل را از بین ببریم و ما نیز چنین هدفی نداریم.
طبق قانون نیز کارخانه ها نباید در داخل جنگل ها باشد که ما طبق قانون عمل کرده‌ایم.
اگرچه با وجود موانع محیط زیستی زمان زیادی از دست میدهیم اما کارمان دقیق و بدون آسیب به محیط زیست انجام میشود. تعامل بین منابع طبیعی و محیط زیست استان با مس سونگون در تاریخ سونگون بی بدیل است.

۳- اما درمورد آزمایشگاه جامع مرند توضیحاتی بفرمایید و اینکه ادعا هایی میشود که آزمایشگاهی هفته قبل به بهره برداری رسیده که کاملا نمایشی بوده و دستگاه های آن از مکان دیگر آورده شده است، این را تائید یا تکذیب میکنید؟

بنده این را قویا تکذیب میکنم، بزرگترین ظلمی که در حق سونگون شده این است که فقط معدن دیده میشود.
میتوان از سونگون استفاده بسیاری کرد که ما میخواهیم تمامی زنجیره هایی که در سونگون است رشد کنند تا بتوان به نحو احسن استفاده کرد.
ما آمدیم و گفتیم باید به معادن شهرستان های اطراف فکری کرد که از لحاظ قانونی هم مشکلی ندارد چرا فقط سونگون؟ چرا برای اهر، جلفا، کلیبر و ... فکری نشده است؟ واین نیز یکی از دلایل تخریبهاست
هدف گذاری ما توسعه تمامی معادن استان در حوزه طلا و مس با محوریت سونگون میباشد چون که هم امکانات و تجهیزات داریم هم دانش تخصصی کافی.
در این رابطه دو شرکت حیاتی نیاز داشتیم. یکی اکتشافات دومی آزمایشگاه
دلیل اهمیت آن اینست که هردو دست مافیاست و به آن رسانه هایی که مافیا پشتشان است نیز اعلام کردم که اگر ادامه دهند اسنادشان را منتشر خواهم کرد.
اکتشافات در دست چند پیمانکار محدود بود که با تلاش هایی که کردیم شرکت اکتشافات شمالغرب را به ورزقان آوردیم. پیمانکاران سابق کلا ۸ دستگاه داشتند که ما درحال خرید ۳۰ دستگاه هستیم. دستگاههای حفاری پیمانکار فقط هزار متر توانایی حفاری داشتند که باعث میشد بسیاری از منابعمان دستنخورده میماند اما ما درحال تهیه ۴ دستگاه هستیم که توان حفاری ۲۵۰۰ متر رادارند و آنرا در بین معادن استان تقسیم خواهیم کرد. ما حتی به معادن شمالغرب کشور می اندیشیم و هدف گذاریمان تبدیل آذربایجان شرقی به هاب سرمایه گذاری معادن شمالغرب کشور میباشد.
اما آزمایشگاه
برای حفاری اطلاعات نیاز داریم که از طریق آزمایشگاه بدست می آید که بصورت انحصاری در کل کشور در دست مافیاست. نمونه داشته ایم که اعلام کرده اند فلان معدن ارزش سرمایه گذاری و منابع ندارد بعد از یک ماه شخص دیگری آن معدن را بنام خود ثبت کرده است. بعنوان نمونه در نزدیکی سونگون برای یک میلیاردتن ماده معدنی چنین اتفاقی افتاده است. آزمایشگاه معدن مانند آزمایشگاه ژنتیک برای انسان حیاتی میباشد که برخی صاحبان آزمایشگاهها ساکن کشور کانادا هستند. آزمایشگاه آنقدر مهم و کلیدی بود که در مرحله افتتاح آن خودم و خانواده ام را تهدید به قتل کرده اند.

چرا مرند؟

با تشریک منابع شهرستان ها در استان برای آنها تصمیم گیری میشود. ارتباط با دانشگاه ها برای پیشبرد حوزه ارتباط دانشگاه و صنعت الزامیست. ما با دو دانشگاه در این رابطه قرارداد بسته ایم. با دانشگاه تبریز در مورد آزمایشگاه و با دانشگاه صنعتی سهند در مورد شرکت تخصصی مهندس مشاور معدن.
دانشگاه تبریز اعلام کرد که یک آزمایشگاه با تجهیزات کامل در مرند دارد که چندین سال است بصورت راکد و بلا استفاده میباشد. این آزمایشگاه در وسعت ۱۱ هکتار با تمامی تجهیزات دارای آزمایشگاههای مختلف میباشد که بهمین دلیل نام آن را آزمایشگاه جامع گذاشته ایم. ما نیز اعتبارات مورد نیاز برای راه اندازی را تامین کردیم که تمامی معادن شمالغرب بجای ارسال نمونه های خود به نقاط مختلف کشور از این آزمایشگاه استفاده خواهند کرد.
بزرگترین بهانه حمله به ما از طریق بعضی رسانه ها همین موضوع میباشد. ۹۹ درصد رسانه های ما سالم هستند و آن یک درصد هم مافیای اکتشاف و آزمایشگاه پشت آنهاست.


ما در تولید قوی هستیم اما در دانش فنی و مهندسی ضعیف هستیم. شریک خارجی می آمد کاری را انجام میداد و پولش را میگرفت و میرفت اما الان ما با دانشگاه صنعتی سهند قرارداد بسته ایم تا این پروژه ها توسط جوانان و دانش خودمان انجام پذیرد.
بیشتر شرکت های پیمانکاری متعلق به خارج از استان بودند که ما آنها را خارج کرده و شرکتهای استانی را آورده ایم این یعنی حساب های بانکی، اشتغال و مالیات در داخل استان میماند.
برای اولین بار برای شهرک تخصصی مس مجوز گرفتیم که تمامی صنایع و شرکتهای پایین دست مس و همچنین ۲۰۰ شرکت دانش بنیان جهت تولید قطعات مورد نیاز در آنجا مستقر خواهند شد و ما برای اولین بار در کشور مجوز پردیس فناوری و نوآوری صنعت مس را از وزارت علوم گرفتیم که در این شهرک مستقر خواهد شد. خوب حالا چرا اینها گفته نمیشود ولی آزمایشگاه گفته میشود؟!

اما در مورد مسئولیت اجتماعی پروژه جاده ورزقان،خاروانا،نوردوز بود که قطعه یک آن ۱۵ ماه بود تعطیل بود که در عرض ۴ماه تکمیل و افتتاح کردیم که جاده ورزقان نوردوز جاده استراتژیک میباشد منطقه را از بن بست جغرافیایی درمی آورد که میخواهیم آنرا به انجام برسانیم.
کمپ ورزشی به ارزش ۱۶۰۰ میلیارد تومان را شروع به ساخت کردیم که به یکی از مدرنترین کمپ های ایران و منطقه تبدیل خواهد شد‌. فاضلاب ورزقان را در حال انجام هستیم و همچنین آبرسانی به ۶۴ روستای ورزقان و همچنین سایت اطفا حریق جنگلهای ارسباران.
ولی ما در این مورد بسیار مظلوم واقع شده ایم و بعضی رسانه ها اقدام به تخریب ما میکنند.
ایدئولوژی رسانه بسیار مهم است که آیا بدنبال حقیقت است یا تهمت؟
در رابطه با آن رسانه ای که به ما تهمت میزند و باج خواهی میکند حجت شرعی داریم که با آنها ارتباط نداشته باشیم. اما اگر کسی نیت شفاف سازی داشته باشد حاضریم ساعتها با آنها بنشینیم و شفاف سازی کنیم.
و در مورد اشتغال بنده، اینجانب معاون راهبری هلدینگ شستا بودم که ۳۰۰ ۴۰۰ شرکت از جمله ذوب آهن اصفهان زیرمجموعه ما بودند. اما شرکت ملی مس اسرار داشتند من به آنجا منتقل شوم و طبق قانون باید برای حضور و دسترسی به مدارک و اسناد باید حکمی برای من زده میشد که توسط هیئت مدیره قبلی از بنده دعوت و مصاحبه انجام شد و آنها برای ده نفر مجوز صادر کردند که فقط دو نفر دارای مدرک دکتری تخصصی بودند که یک نفر من بودم و حکم مشاوری برای بنده زده شد که بالاترین حکم مدیرعامل بود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار