مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفتمان مقاومت را یک برند تمدنی خواند و گفت: حاج قاسم مکتب است و قابلیت امتداد و الگوپذیری دارد.
کد خبر: ۱۰۸۵۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲ 03 January 2023

به گزارش تابناک زنجان، حجت‌الاسلام سعید احمدی، ظهر سه‌شنبه در مراسم گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار شهید سلیمانی در یک واحد تولیدی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سرداران مقاومت به ویژه حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: تحلیل و بررسی جایگاه این شهید بزرگوار در عرصه مسائل تمدنی در ذیل راهبرد اساسی مقام معظم رهبری و گفتمان پیشرفت و توحیدی دارای اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه ما بعد از انقلاب اسلامی با یک نظریه‌ای سرو و کار داریم که در اندیشه امام خمینی (ره) در خصوص قرائت توحیدی از قرآن کریم مطرح شد، ابراز کرد: بعد از انقلاب همه تلاش امام (ره) این بود که این گفتمان را در داخل کشور، منطقه و تمدن تبیین کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب، هسته و پایگاه‌های مقاومت در محلات که محور کنش‌های فرهنگی و اجتماعی بود، داشتیم، بیان کرد: در ۸ سال دفاع مقدس و قبل از آن نگاه راهبردی امام خمینی (ره) شکل گرفت و و نتیجه آن را در جنگ و بعد از آن نیز مشاهده کردیم.

وی به مطالعه پیام امام (ره) در بسیج طلبه و دانشجو تأکید کرد و گفت: هویت اصلی بسیج که متولد انقلاب اسلامی است به عنوان مرکز جهاد مطرح شده و گفتمان مقاومت بر گفتمان جهاد سایه افکنده است.

حجت‌الاسلام احمدی یادآور شد: در عصری زندگی می‌کنیم که علم جهاد را گروه‌های تکفیری مثل النصره و داعش برداشتند و ذهنیت دنیا را نسبت به مسئله جهاد یکی از اندیشه‌های فاخر قرآنی و انبیا و اولیای الهی است، نسبت به آیات جهاد مخدوش کردند.

وی ادامه می‌دهد: در مقابل و در دنیای غرب اندیشه‌ای مطرح می‌شود که بر اندیشه جهاد حاکم و سلطه دارد و آن را بازآفرینی می‌کند و در دپارتمان‌های علوم انسانی و پژوهشگران حوزه تمدن، اندیشه مقاومت را طور دیگری می‌نگرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با تأکید بر اینکه گفتمان مقاومت یک برند تمدنی است، تصریح می‌کند: باید در اندیشکده‌ها این گفتمان و خروجی آن در مقاومت در جبهه سخت در فلسطین، یمن در مقابل داعش این مقوله را به صورت علمی بررسی کنند.

وی بیرونی‌ترین و جدی‌ترین عرصه ما با نظریه رغیب را جبهه مقامت خواند و افزود: اندیشه غرب با بروز اجتماعی، سیاسی و هژمونی آن بعد از جنگ جهانی دوم، کیان خود را از نظر فکری نظامی و سیاسی و.... به دنیا تحمیل کرده است.

احمدی بیان کرد: اگر بخواهیم در عرصه رخ در رخ با این گفتمان رغیب مقابله کنیم باید همین گفتمان مقاومت و انقلاب اسلامی را به کار بریم، در واقع گفتمان مقاومت قابلیت نشر و گسترش دارد و در نقاط مختلف جهان بروز و ظهور آن را می‌بینیم.

وی با اشاره به اینکه گفتمان مقاومت آورده‌های خوبی در حوزه‌های مختلف برای ما دارد، ابراز کرد: سردار سلیمانی ابعاد شخصیتی مختلفی دارد و نباید پرداختن به شخصیت حاج‌قاسم فقط به عکس روی میزها خلاصه شود.

احمدی با اشاره به اینکه گفتمان مقاومت ساحت‌های فرهنگی و اجتماعی و … فاخر دارد، عنوان کرد: هنوز ظرفیت‌های تمدنی گفتمان مقاومت را فهم و کشف نکردیم و هرکجا ابعاد فرهنگی و اجتماعی نیز در کنار گفتمان جهاد جلوه‌گر شدهف توفیقات بیشتری به دست امده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی ادامه داد: ساحت‌های فکری، فرهنگی و اجتماعی گفتمان مقاومت در نقاط مختلف خیلی کارساز است؛ همانطور که اندیشه‌های راهبردی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری راهگشا بوده است.

وی با اشاره فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و محله‌های مقاوم اظهار کرد: در جامعه در حوزه آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد و طلاق مشکلاتی وجود دارد و اگر این حوزه را گره بزنید به گفتمان مقاومت به محله مقاوم برمی‌گردد، هرچقدر ملحه‌های ما مقاوم باشد و با محوریت هسته‌های مقاومت در مسجد شکل بگیرد می‌تواند به اسیب‌های اجتماعی به طور جدی ورود و آن‌ها را حل کند.

احمدی با بیان اینکه اگر مقام معظم رهبری تلاش می‌کنند که در حوزه‌های نظامی و سیاسی در دنیا به کشور قوی برسیم برگرفته از همین نظریه مقاومت است، تصریح کرد: ظرفیت تمدن‌سازی و انسجام بخشی به تمدن را در نظریه مقاومت می‌بینیم و اگر بخواهیم بعد تمدنی انقلاب اسلامی را در همه عرصه‌ها نادیده بگیریم اجحاف در حق انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه هر تمدنی یک هویت و ماهیت دارد، ابراز کرد: غرب با اصل و هویت انقلاب اسلامی مشکل دارد، چون انقلاب شعارش نه شرقی نه غربی است.

این مسئول خاطرنشان کرد: نظریه مقاومت هم تعین حدی دارد و شعار نه شرقی و نه غربی را مطرح می‌کند و هم در درون خود یک انسجام توأم با حالت کشداری دارد که تا آمریکای لاتین و شرق امتداد می‌یابد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان در مورد سردار سیلمانی اظهار کرد: چیزی که شخیت حاج قاسم را بازر می‌کند، این است که هم وجهه ملیتی داشت که نتیجه آن را تشییع میلیونی دیدیم اما نکته مهم وجهه امتی حاج قاسم برگرفته از اندیشه حاج قاسم است که خود را با نظریه امامت و امت پیوند می‌زند.

وی حاج قاسم را نماد یک جریان و اندیشه مولود انقلاب اسلامی خواند و گفت: این نماد در بستر زمان امتداد پیدا کرده است و توانست جریانات مختلف شیعه و سنی و حتی جریان‌هایی که با ما اختلافات دینی داشتند را بسیج کند و مرزهای جغرافیایی و اعتقادی را درنوردد.

احمدی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری تأکید فرمودند که حاج قاسم را شخص نبینید، یادآور شد: حاج قاسم مکتب است یعنی امتداد و قابلیت الگوپذیری دارد و باید در حوزه تربیت از او توشه بگیریم و نباید او را شخصیتی کاریزماتیک و دست نیافتنی کنیم.

وی ادامه داد: نماد مکتب را متوقف و محدود نمی‌کند بلکه ما از حاج قاسم الگو می‌گیریم و در بستر گفتمان مقاومت حرکت می‌کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان تأکید کرد: برای تبیین درست شخصیت حاج قاسم باید نظریه مقاومت را جدی بگیریم شخصیت حاج قاسم را کاریزما نبینیم و او را به عنوان کسی که در حوزه‌های امت سازی توانست قدم‌های بزرگی بردارد، مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ، خانواده، صنعت، اقتصاد و … باید مقاوم باشد، عنوان کرد: در تمام زندگی عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی باید نظریه مقاومت را داشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار